Review: Panasonic TX-P55ST50 (ST50 serie) 3D plasma TV

07 april 2012 + 10 minuten 18 Reacties
Panasonic-ST50

Panasonic heeft voor 2012 weer een grote line-up aan plasma modellen waarvan de VT50 serie het topmodel is. Onder de VT50 serie vinden we de GT50 serie en nog een stapje lager vinden we de ST50. De ST50 serie levert in op een aantal features en functies maar moet nog steeds een hoogwaardige beeldkwaliteit bieden.

Opvallend is dat de ST50 serie net als de VT50 serie in een 65 inch uitvoering komt. De tussenliggende GT50 serie krijg maar twee uitvoeringen, een van 50 inch en een van 42 inch. Voor diegenen die dus een groot schermformaat willen maar niet de hoofdprijs willen betalen is de ST50 serie de beste oplossing. Inmiddels heb ik de 55 inch ST50 TV (TX-P55ST50) een paar dagen hier staan voor een uitgebreide review. Lees verder voor mij ervaringen.

Panasonic ST50 – specificaties

De topserie is de VT50 serie en kijkend naar de specificaties voor de beeldkwaliteit zien we een aantal verschillen tussen de VT50 en ST5 serie. Zo beschikt de ST50 over een Infinite Black Pro paneel, een High Contrast Filter en een 2000 FFD, terwijl de VT50 serie beschikt over een Infinite Black Ultra paneel, een High Contrast Filter Pro en een 2500 FFD. Ook is de ST50 serie niet THX gecertificeerd en beschikken de modellen niet over de professionele SFccc kalibratie. Een complete vergelijking tussen de VT50, GT50 en ST50 serie vind je in onderstaande tabel.

Panasonic VT50 Panasonic GT50 Panasonic ST50
  • One-sheet-of-glass design
  • Full HD (3D) NeoPlasma TV
  • Actief 3D, 2D naar 3D conversie
  • Snel schakelend fosfor paneel
  • Infinite Black Ultra Panel
  • High Contrast Filter Pro
  • THX gecertificeerd
  • Louver filter
  • 2500 FFD (Focused Field Drive)
  • 24,576 steps of gradation
  • Dual Core Pro4 Processor
  • Touch Pad Remote Controller
  • Cloud-based Viera Connect platform
  • Web browser
  • Ingebouwd Wifi
  • Bluetooth, DLNA
  • 4 HDMI poorten
  • Drie USB poorten
  • USB, SD card opnamen
  • V-Audio Pro Surround 2.1
  • Smart Viera Engine Pro
  • SFccc Calibration Mode
  • Twee active shutter brillen
  • 50 inch, 55 inch, 65 inch
  • Metal Frame design
  • NeoPlasma TV Full HD (3D)
  • Actief 3D, 2D naar 3D conversie
  • Infinite Black Pro Panel
  • High Contrast Filter Pro
  • Louver filter
  • Snel schakelend fosfor paneel
  • 2500 FFD (Focused Field Drive)
  • 24,576 steps of gradation
  • Dual Core Pro4 Processor
  • Cloud-based Viera Connect platform
  • Web browser
  • THX gecertificeerd
  • Ingebouwd Wifi
  • V-Audio Surround
  • 4 HDMI poorten
  • Drie USB poorten
  • USB opnamen
  • Bluetooth, DLNA
  • Smart Viera Engine Pro
  • SFccc Calibration Mode
  • 42 inch, 50 inch
  • NeoPlasma TV Full HD (3D)
  • Actief 3D, 2D naar 3D conversie
  • Infinite Black Pro Panel
  • High Contrast Filter
  • Snel schakelend fosfor paneel
  • Louver filter
  • 2000 FFD (Focused Field Drive)
  • 12,288 steps of gradation
  • Cloud-based Viera Connect platform
  • Web browser
  • Ingebouwd Wifi
  • 3 HDMI poorten
  • V-Audio Surround
  • Twee USB poorten
  • USB opnamen
  • DLNA
  • 42 inch, 50 inch, 55 inch, 65 inch

Kijkend naar de features moet de ST50 het doen zonder de meegeleverde Touch Pad afstandsbediening, de SD card opnamen, de dual-core processor voor multitasking en krijg je één HDMI ingang en één USB poort minder. Daarbij worden er geen 3D brillen meegeleverd, deze zul je dus los moeten aanschaffen. Wel krijg je onbeperkte toegang tot het Viera Connect Smart TV platform en alle bijbehorende diensten en functies.

Meer informatie over de 2012 plasma TV line-up van Panasonic vind je in dit artikel.

Panasonic ST50 – design

Het belangrijkste verschil met de VT50 serie qua design is dat de ST50 serie niet de one-sheet-of-glass look heeft. Dit maakt de TV wellicht iets minder elegant maar nog steeds zal deze plasma TV absoluut niet misstaan in menig huiskamer. Het frame is wat dikker, met een transparante rand er omheen, en de voet is minder chique maar in principe betaal je ook niet voor het hoogstaande design van de VT50 serie. Daarbij is de ST50 zeer zeer licht en weer een stuk slanker dan de series van vorig jaar.

De afstandsbediening is op het eerste gezicht niet echt veranderd ten opzichte van voorgaande jaren maar toch heeft Panasonic er wat energie in gestoken. Zo zijn er wat knoppen van positie veranderd en ook kun je nu in het donker de belangrijkste knoppen terugvinden door een achtergrondverlichting. Toch voelt de afstandsbediening nog steeds wat goedkoop aan, kijkend naar wat je voor de TV betaalt. Aan de andere kant, je kunt tegenwoordig ook gewoon een applicatie op je smartphone installeren om de TV te bedienen.

Panasonic ST50 – gebruiksgemak

De menu’s die op de ST50 zitten zijn nagenoeg gelijk aan de menu’s die we kennen van de 2011 modellen. Hier en daar heeft Panasonic een knop toegevoegd of aangepast maar de algemene structuur en layout is hetzelfde gebleven. Het design had wat vernieuwd mogen worden aangezien het inmiddels wat ouderwets oogt. Opvallend is dat je dit jaar op de ST serie wel toegang krijgt tot een aantal geavanceerde kalibratie functies. Voor diegenen die graag zelf aan de slag gaan voor een optimale beeldkwaliteit is dit zeker welkom. Voor diegenen die minder van het optimaal afstellen zijn heeft Panasonic de True Cinema modus ontwikkeld. Deze zou de meest optimale beeldkwaliteit voor films en series moeten bieden. Deze modus heb ik ook gebruikt om tot onderstaande resultaten te komen.

Panasonic ST50 – features

Een van de belangrijkste features van de nieuwe modellen is het Viera Connect Smart TV platform. Panasonic heeft er de laatste tijd veel aandacht aan besteed maar eenmaal opgestart is het toch een tegenvallen. Ten opzichte van vorig jaar is er vrij weinig veranderd, al zijn er een paar applicaties toegevoegd. Panasonic loopt met de platform toch echt nog ver achter op fabrikanten als LG en Samsung. De hoeveelheid beschikbare lokale apps is niet al te groot, het design van het platform laat te wensen over, de extra functies die je krijgt zijn minimaal, en ook de web browser presteert nog steeds matig. Bij Samsung is het Smart TV platform echt een belangrijke functie die je dagelijks kunt gebruiken, terwijl het bij Panasonic iets is wat je zo nu en dan aanzet omdat je het tegenkomt. Het nodigt gewoon nog niet echt uit. Zoals ik al vaker heb gezegd kies je Panasonic vooral voor de beeldkwaliteit en niet zozeer voor functies als dit Smart TV platform.

Het streamen van bestanden middels DLNA gaat verder zonder problemen. De TV weet eenvoudig verbinding te maken met je eigen Wifi netwerk en vervolgens is een DLNA gecertificeerde computer of laptop zo gevonden. Ook kun je eenvoudig fysieke media afspelen via een aangesloten USB stick of een SD card. De TV ondersteunt onder meer AVCHD 3D/Progressief, SD-VIDEO, MotionJPEG (Lumix), DivXPlusHD, WMV, MKV, AVI, MP4, MOV, MP3, AAC, WMA Pro en FLAC bestanden.

Panasonic ST50 – beeldkwaliteit

Nu komen we op natuurlijk het belangrijkste punt van deze TV; de beeldkwaliteit. En, zoals ik eigenlijk al verwachtte, is de beeldkwaliteit ten opzichte van de ST30 serie van vorig jaar absoluut verbeterd. Of de beeldkwaliteit vergelijkbaar is met de GT50 en VT50 series zal ik in reviews van de betreffende modellen bespreken, maar een vooruitgang ten opzichte van vorig jaar is het zeker. Je zou zelfs kunnen zeggen dat de ST50 serie nagenoeg dezelfde kwaliteit biedt als de VT30 serie van vorig jaar. En natuurlijk hoop ik dan dat de GT50 en VT50 weer een stapje hoger zijn in kwaliteit.

De weergave van SD materiaal kent hier en daar nog wat artifacts of ruis maar dit wordt grotendeels veroorzaakt door het bronmateriaal. Panasonic heeft altijd al een goede chip gehad die SD materiaal opschaalt naar een HD resolutie en ook de ST50 serie laat zien dat hier weinig problemen mee hoeven te zijn.

HD materiaal is een verademing om naar te kijken. Het contrast ligt zeer hoog en vooral de zwartwaarden zijn nagenoeg hetzelfde als die ik zag op de VT30 serie van vorig jaar (en dat voor een soort van budget TV). Details zijn zeer rijk, al kan er in de donkere gebieden op het scherm nog meer uitgehaald worden. Daar valt het aantal gradaties voor de kritische kijker misschien een klein beetje tegen. Verder is de kleurweergave zeer natuurlijk en de scherpte ongelooflijk realistisch. Ook de weergave van snelle bewegingen (camera pans en tilts) wordt zonder problemen opgevangen en lijkt zelfs verbeterd ten opzichte van de voorgaande modellen. Bewegingen worden vloeiend opgevangen en zonder bijeffecten als artifacts of blur weergegeven.

3D weergave

Over de 3D prestaties van de ST30 serie van vorig jaar was ik al zeer tevreden en de ST50 doet hier niet voor onder. Hoewel er hier en daar nog wat crosstalk te zien is vormt dit geen groot probleem en is de 3D ervaring is over het algemeen indrukwekkend. De zwartwaarden lijken minder diep dan in 2D modus maar liggen nog steeds op een hoog niveau. De 3D weergave is niet perfect en waar de 2D modus boven veel modellen van de concurrentie uitspringt is de 3D modus meer het ‘één van de velen’ verhaal.

Gaming

Ook heb ik deze keer de PlayStation 3 eens aan de ST50 gekoppeld om de gaming-ervaring te testen. Meteen moet gezegd worden dat je hiervoor de Game modus moet gebruiken en niet de True Cinema modus. Wanneer de Game modus aanstaat is de input lag namelijk een stuk minder dan bij True Cinema en het beeld is dynamischer (goed voor games). Zodra je True Cinema gebruikt bij het spelen van games kan het beeld nogal schokkerig overkomen. Dat gezegd te hebben is ook de beeldkwaliteit bij het spelen van games zeer indrukwekkend. Wel viel mij op dat 3D games meer last hebben van crosstalk dan 3D films, wat wellicht komt door de bepaalde focus die je hebt en de soms snellere bewegingen in het beeld. Het scherm reageert snel op input en van vertraging is niet of nauwelijks sprake.

Reflecties en kijkhoeken

Reflecties zijn een stuk minder zichtbaar dan bij de 2011 modellen. Zodra je een lamp achter de bank hebt staan of er zonlicht door de ramen komt en op de TV valt is het absoluut te zien maar het negatieve effect ervan is een stuk minder. Panasonic heeft de 2012 modellen uitgerust met een nieuw filter wat absoluut zijn werk doet. Lichtbronnen die op het scherm vallen worden namelijk sterker gedimd. Toch, als je een sterk verlichte kamer hebt en ook altijd in deze omstandigheden TV kijkt zal een matte scherm of een LCD/LED TV je vaak betere prestaties geven.

Ook de kijkhoeken zijn nog steeds zeer goed te noemen. Wanneer je vanaf de zijkant naar de TV kijkt valt het contrast niet weg en blijft ook de helderheid op acceptabel niveau.

Panasonic ST50 – audiokwaliteit

De audiokwaliteit van de TX-P55ST50 is redelijk goed te noemen. De TV weet een hoog volume weer te geven zonder de audio te vervormen, maar dialogen klinken niet overtuigend en soms ver weg. Ook de echte details, welke een film net dat beetje extra geven, ontbreken. Daarom is het aan te raden voor films en muziek toch gewoon een home cinema systeem aan te schaffen.

Panasonic ST50 – conclusie

De Panasonic ST50 serie is absoluut een stap vooruit ten opzichte van de ST30 serie van vorig jaar. Wat betreft de beeldkwaliteit staat de ST50 serie naar mijn mening op gelijke voet met de VT30 serie van vorig jaar. De 3D weergave loopt helaas nog iets achter op de 2D weergave maar als je een uitstekende 2D beeldkwaliteit wilt, een beperkt budget hebt en een grootformaat TV wilt, dan is de ST50 serie zeker een goede keuze. Als we niet kijken naar de beeldkwaliteit maar puur naar de extra features en functies dan loopt Panasonic nog ver achter op de concurrentie. Fabrikanten als LG en Samsung bieden meer interactieve functies, een speciale afstandsbediening bij de middenklasse modellen, een uitgebreider Smart TV platform en een groot assortiment aan applicaties.

De lat wordt door de ST50 serie in ieder geval een stuk hoger gelegd, zeker voor de nieuwe GT50 en VT50 series die hierboven komen. Ik ben benieuwd wat Panasonic bij deze modellen wat betreft de beeldkwaliteit nog (zichtbaar) verbeterd heeft, maar de ST50 serie biedt de gemiddelde consument absoluut waar voor zijn of haar geld en doet menig concurrent op het gebied van beeldkwaliteit verbleken.

8.5

• 3D weergave is minimaal verbeterd Minimaal uitgerust Smart TV platform Minimaal uitgerust qua extra features __END__ Aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding Zeer diepe zwartwaarden Indrukwekkende HD weergave