Review: Samsung UE46D8000 3D LED TV

17 april 2011 7 Minuten 28 Reacties
Samsung-D8000-LED

Samsung legt dit jaar de lat weer hoog, zowel qua design als qua kwaliteit. Dit hebben we al kunnen zien in onze review van de D7000 serie 3D LED TV's van de fabrikant, maar een stapje hoger vinden we nog de D8000 3D Smart TV serie. De verschillen zijn minimaal en beperken zich vooral tot het design van de TV, maar voor de zekerheid testen we toch nog even of deze serie net zo indrukwekkend is als de D7000 serie.

We gaan voor de D8000 serie dan ook niet te diep in op de details aangezien deze grotendeels overeen komen met de D7000 serie. Beide modellen focussen zich op Smart TV functionaliteiten in de vorm van Samsung’s Smart Hub en de actieve 3D technologie voor een optimale 3D ervaring. Voor meer informatie over de features en functies verwijzen we je dan ook naar de review van de UE46D7000 3D LED TV.

Samsung D8000 design

Het verschil tussen de D7000 en D800 serie zit hem in het design van het frame. De D8000 heeft een zilveren metalen frame en het Samsung logo onderaan het frame kan oplichten – voor wie dit gemaakt is vragen wij ons af.. Het design is net als dat van de D7000 serie zeer aantrekkelijk en laat lijken of je TV als kunstwerk aan de muur zweeft. De TV is net zo dun en aantrekkelijk als de D7000 serie. Het is dus puur een kwestie van smaak om voor een van deze twee series te kiezen. Als je al verschil in beeldkwaliteit ziet dan ligt het aan jezelf.

Samsung D8000 functies en features

Om te beginnen beschikt de TV net als de D7000 serie over de Samsung Smart Hub internet en multimedia portal. Hiermee heb je toegang tot je gehele multimedia bibliotheek, kun je surfen op het internet, widgets en games kopen, video’s bekijken op YouTube en binnenkort ook toegang krijgen tot 3D Video-on-Demand diensten. De Smart Hub maakt van je TV een middelpunt van bijna al je digitale activiteiten in huis.

Qua aansluitingen krijg je ook meer dan voldoende. De TV beschikt over vier HDMI aansluitingen om je complete HD apparatuur collectie aan te sluiten en optimaal te genieten van de kwaliteit. Ook zijn er drie USB aansluitingen om extarne USB apparaten te verbinden en al je multimedia bestanden af te spelen. De TV beschikt over ingebouwd Wifi dus je kunt zonder het gebruik van een dongle draadloos verbinding maken met je thuisnetwerk en het internet.

Qua instellingen kun je op deze TV helemaal los gaan, mocht je dat willen. Je kunt elk klein detail in het beeld afstellen via makkelijke en duidelijke menu’s. Het nadeel is alleen dat er zoveel in te stellen is dat iemand die niet weet wat hij doet het beeld ook veel slechter kan maken. Probeer dus vooral uit, maar als je niet weet wat je doet hou het dan ook vooral bij de algemene instellingen.

De afstandsbediening is hetzelfde als die van de D7000 serie en voor basis gebruik voldoende. Niks speciaal, maar werkt goed, snel en intuïtief. Als je op zoek bent naar iets met meer stijl en opties dan kun je kijken naar de optionele TwinView Touch Control van Samsung.

Samsung D8000 beeld- en audiokwaliteit

De SD beeldkwaliteit van de D8000 serie is net als op de D7000 zeer indrukwekkend. Beelden worden haarscherp (het blijft natuurlijk SD kwaliteit) weergegeven door upscale technieken van hoge kwaliteit en zijn rijk en kleuren en dynamisch waardoor het 2D beeld veel diepte meekrijgt. Ruis en artifacts zijn bijna niet zichtbaar wat zorgt voor een absoluut mooi plaatje.

De 2D HD beelden zijn nog indrukwekkender en geven zelfs in twee dimensies een echt gevoel van diepte. De beelden zijn levendig en onthullend, kleuren zijn natuurlijk en het contrast laat de beelden bijna uit je TV springen. De haarscherpe lijnen en de serieuze aandacht voor detail zorgen ervoor dat gezichten vol van emotie zijn. Ook snel bewegende beelden worden perfect behandeld zonder veel verlies van scherpte of een waas over het beeld. De zwart waarden doen deze TV boven elke andere LCD/LED TV op de markt uitstijgen en komen bijna in de buurt van de plasma schermen van Samsung en Panasonic.

De 3D ervaring is natuurlijk van groot belang op deze high-end TV, want veel mensen zullen hem hiervoor kopen. De kwaliteit van 3D beelden kan eigenlijk uit voorgaande alinea’s gekopieerd worden. Hier wordt dan een extreem gevoel van diepte aan toegevoegd. Een belangrijk punt voor de 3D ervaring op deze TV is dat het een stuk comfortabeler is dan dat we bij voorgaande 3D LCD/LED TV’s ervaren hebben. Tijdens het kijken hoef je geen moeite te doen om te focussen en na het kijken van een film heb je niet het idee ervoor gewerkt te moeten hebben. Dit is een groot voordeel ten opzichte van de modellen van vorig jaar. De vermindering van helderheid en kleurintensiteit is stukken minder dan bij bijvoorbeeld Sony’s 3D LCD TV’s of Panasonic’s 3D plasma TV’s. Deze verbeterde helderheid en een betere kleurweergave geven een groter gevoel van diepte, ruimte en detail aan Full HD 3D bronnen.

Toch zijn er nog wat kleine minpunten te vinden op deze TV welke we ook al vonden op de D7000 serie. Zo zijn de kijkhoeken niet goed. Wanneer je naar de TV kijkt vanuit een te wijde hoek dan verlies je ongelooflijk veel contrast en dynamiek in het beeld waardoor je echt afknapt op het beeld. Hieraan moet Samsung volgend jaar wat harder werken. Ook is het crosstalk effect niet geheel verdwenen. In sommige scenes blijft de TV er last van hebben en is het soms hinderlijk. Het is absoluut minder aanwezig dan bij de 2010 modellen, maar de plasma TV’s van Panasonic en Samsung hebben er minder last van.

De audiokwaliteit is net als op de D7000 serie verrassend goed voor een Samsung TV. De voorgaande series waren een stuk minder wat de audio betreft, maar Samsung heeft geleerd blijkbaar. De bass is redelijk overtuigend en dialogen zijn helder en duidelijk. Maar, bij een TV van dit kaliber hoort natuurlijk een echte home cinema set om ook optimaal van het geluid te kunnen genieten.

Samsung D8000 conclusie

De D8000 serie is een indrukwekkend model, zowel qua functionaliteit en prestaties als design. Voor de echte LED/LCD liefhebber is dit het model om dit jaar te kopen. De Smart Hub werkt als een van de betere op de markt momenteel, de 3D beelden zijn het beste wat we tot nu toe op een LCD/LED TV gezien hebben en het design doet je huiskamer altijd mooier lijken.

We kunnen wederom zeggen dat de D8000 serie (en D7000 serie) voor de LCD/LED markt is wat de GT30 serie (en VT30 serie) is voor de plasma markt. Wil je een par honderd euro meer uitgeven voor een mooier (?) design dan kan dat met de D8000 serie, maar qua prestaties en mogelijkheden vind je exact hetzelfde in de D7000 serie.

Samsung D8000 kopen

Bekijk meteen in ons 3D TV kopen overzicht waar je de Samsung D8000 serie kunt kopen.