Interview met Kostas Vouzas, CEO – Philips TV & Audio Europe at TP Vision

11 mei 2019 + 10 minuten 0 Reacties
Tp-Vision

We reisden naar Amsterdam voor een interview met Kostas Vouzas, de CEO van Philips TV & Audio Europe bij TP Vision. Mr. Vouzas werkte sinds 2004 bij Philips, en sinds 2011 in de Philips televisie-afdeling. Toen in 2012 de televisie activiteiten verhuisden naar TP Vision, maakte hij de overstap. TP Vision was aanvankelijk een joint venture tussen TPV Technology en Philips, maar twee jaar later nam TPV Technology de volle eigendom van TP Vision. Sinds twee jaar neemt Mr. Vouzas de rol van CEO op.

TPV Technology is ondertussen al vijf jaar 100% eigenaar van TP Vision. Hoe doet het Philips-merk het sindsdien in de markt?

De laatste drie jaar zetten we mooie prestaties neer. Zo waren er de introducties van onze eerste OLED in 2015, zijn opvolgers, en natuurlijk onze P5 processor die een van de beste op de markt is. Dat heeft ons twee jaar op rij de EISA Best Buy OLED award opgeleverd, en heeft een erg positieve impact gehad op onze cijfers, zowel in Europa als in de Benelux.

We zien nu dat de soms pijnlijke inspanningen van de laatste vijf jaar hun vruchten beginnen af te werpen. De Europese prestaties zijn in lijn met de Benelux cijfers en over de laatste drie jaar is onze omzet met 30% gegroeid, onze winstcijfers zelfs nog meer. Dat is in de huidige consumentelektronicawereld vrij indrukwekkend.

Is jullie marktaandeel gegroeid vergeleken met toen Philips het tv-merk nog in handen had?

Dat is in een erg moeilijke vergelijking vooral omdat de markt erg veranderd is. Ik prefereer daarom om vooruit te kijken. Onze groei van de laatste jaren zowel in volume als waarde is beduidend. Uiteraard willen we een groei in waarde, dat is belangrijk voor het bedrijf. Maar in deze business is ook schaal belangrijk en moet je dus ook in volume groeien. Ook daar kunnen we voor de laatste drie jaar een groei van twee cijfers voorleggen.

De integratie met TPV Technology heeft ons wat tijd gekost, maar nu zijn we aan een goede opmars bezig, en we willen absoluut verder groeien en het Philips TV merk sterk in de markt houden, zeker in België en Nederland waar het toch een iconisch merk is.

OLED is de laatste twee jaar prominent aanwezig in het top segment van de line-up. Blijft dat de strategie voor 2019 en verder?

We willen de beste beeldkwaliteit bieden, en momenteel denken we dat OLED en de P5 daarvoor de beste keuze zijn. Bovendien zijn OLED schermen erg dun en dat creëert een mooie design combinatie met Ambilight.

Maar we zijn niet getrouwd met één technologie. Je kunt dat zien als een nadeel, omdat momenteel enkel LG Display ons OLED-panelen kan leveren, maar wij zien dat net als een voordeel. Als een ander bedrijf betere technologie kan aanbieden die in combinatie met onze know-how een betere beeldkwaliteit kan leveren, dan zullen we dat zeker onderzoeken.

Maar in de te voorziene toekomst zien we dat OLED nog steeds sterk presteert en momenteel de beste keuze blijft voor onze consumenten.

Eén LCD-model (PUS7304) zal dit jaar erg veel aandacht krijgen. Hoe kwam het idee dan van de Performance Series tot stand?

Deze introductie kadert in onze ambitie om Philips sterk in de markt te zetten. De eerste stappen zijn gezet met onze OLED modellen, en de Performance Series is een nieuwe stap in die richting. Het premium high end segment van de markt is immers beperkt, ook al is iedereen enthousiast over de nieuwste technologie. Daarom willen we de belangrijkste vernieuwingen ook lager in ons gamma beschikbaar maken. Zo zal dit model onze P5 processor bevatten en is het uitgerust met Dolby Vision, een technologie die net in de mid-range modellen belangrijker is dan in de high-end. Het model kreeg een mooi design met een draaibare metalen voet dat mensen met plezier in de woonkamer zullen zetten, Ambilight en Android P, en het is beschikbaar in een ruime reeks schermformaten. Kortom, met dit model wil Philips de best all-round tv aanbieden voor het grote publiek.

Vreest u niet dat consumenten de Performance Series zullen verkiezen boven duurdere modellen, misschien wel boven een OLED model?

Ja, dat is iets waar we rekening mee houden. Maar andere modellen spelen meer in op specifieke noden van de klant. Voor mensen die krachtiger geluid willen is er ons LCD-model met de Bowers & Wilkins samenwerking. Voor wie beeldkwaliteit primeert zijn er de OLED-modellen. Maar de 7000-reeks is het populairste model in onze line-up en is dus erg belangrijk voor ons. Onderzoek toont ook dat mensen die een tv met Ambilight in huis gehad hebben bij de keuze voor een nieuwe televisie opnieuw Ambilight willen. Daarom hebben we dit model ook Ambilight gegeven, naast alle andere knappe features, en dat aan een erg scherpe prijs.

Zal het concept van ‘The One’ ook in de volgende jaren blijven bestaan? Zal er ‘Another One’ of ‘The Next One’ komen?

Ter verduidelijking, ‘Performance Series’ (PUS7304) is eigenlijk de juiste naam, ‘The One to Watch’ is de tagline die er bij hoort. Naar volgende jaren toe wachten we eerst af hoe dit model het doet in de markt, maar we hebben er alle vertrouwen in. Het concept waarbij onze toptechnologie langzaam naar de lagere modellen doorsijpelt, dat willen we graag verder zetten.

Hoe denkt u dat de televisiemarkt in de komende jaren zal evolueren?

Dat is een goede vraag waarop ik zelf ook het antwoord zou willen weten (lacht). Technologie kan heel snel evolueren, maar het is voor ons ook erg belangrijk om te zien hoe snel mensen een bepaalde technologie adopteren en echt omarmen. Denk maar aan de ‘Curved’ trend die enkele jaren terug zijn intrede deed. Die hebben we bewust niet gevolgd omdat het volgens ons geen betere beeldkwaliteit opleverde, en dat blijkt nu de juiste beslissing geweest te zijn.

4K is aan een opmars bezig, maar op vlak van content moet de 4K markt nog verder groeien. In de laatste paar jaren zien we duidelijk dat mensen een zo volledig mogelijk uitgeruste televisie willen maar budget en schermformaat blijven een erg belangrijke factor. Dat is ook precies de reden waarom we de Performance Series introduceren.

Hoe staat Philips ten opzichte van 8K en de trend naar steeds grotere schermformaten (75 inch en groter)?

Het gemiddelde schermformaat blijft duidelijk groeien. Een aantal jaren geleden vonden we het idee van een 55 inch of 65 inch in de Benelux bijna belachelijk. Dat is ondertussen wel veranderd. Maar waar de bovengrens ligt hangt ook af van land tot land. In de VS bijvoorbeeld is 75 inch een normale maat. We hebben 75 inch in onze line-up maar voorlopig geen grotere modellen, daar kijken we liever even wat de markt doet. Je mag ook de logistieke en economische impact van die grote schermformaten niet onderschatten.

Wat 8K betreft, daar werken we wel aan, maar we vinden het nog niet de juiste moment om die technologie in onze line-up mee te nemen. Er is zo goed als geen 8K content, en we zijn van mening dat een Philips 4K OLED met de P5 processor betere beeldkwaliteit levert. Maar natuurlijk, als er meer content opduikt, er vraag naar is in de markt, én we de beste beeldkwaliteit kunnen garanderen, dan zullen we ook 8K bieden.

Welke technologische vernieuwingen denkt u dat belangrijk zullen zijn in de tv markt?

Ik ga even spreken als consument. Persoonlijk ben ik gefascineerd door flexibele displays. Hoe zal dit evolueren? Wat kunnen die betekenen voor de consument? Zullen er nieuwe gebruiksscenario’s ontstaan, nieuwe vormgeving? Hoe zal dat de markt veranderen? Wat is de impact op de beeldkwaliteit. Maar voor de duidelijkheid, geen commentaar of TP Vision er mee bezig is.

Vorig jaar nam TP Vision ook het Philips Audio merk over. TPV Technology, jullie moederbedrijf, is gefocust op beeldtechnologie. Wat is de strategie achter deze overname?

Zoals veel grote bedrijven zijn we steeds op zoek naar mogelijkheden om te groeien, en om verder uit te breiden in de erg brede sector van consumentenelektronica. Daarnaast is er ook een natuurlijke band tussen beeld en geluid. En tot slot willen we graag het Philips-audiomerk terug sterk in de markt zetten, in de Benelux en in Europa. We hopen het succes van Philips TV te repliceren, we zijn hier in elk geval voor de lange termijn.

Om dat te doen zullen we het bestaande portfolio van producten (van dect telefoons tot klokradio’s, van smart speakers tot hoofdtelefoons) uitgebreid analyseren en uiteraard aanpassen, want ook de audiowereld is flink veranderd in de laatste jaren. Maar we willen zeker niet exclusief focussen op aanvullende audio voor de televisie. Er is natuurlijk wel synergie in de achtergrond, bepaalde kennis in het audiodomein kunnen we immers ook in de televisietak gebruiken.

Sinds vorig jaar werkt TP Vision ook samen met Bowers & Wilkins. Zal dat partnerverband blijven nu jullie ook het Philips audiomerk voeren?

We zien dat echt als iets complementair. Bowers & Wilkins is sterk aanwezig in het premium deel van de markt en die fantastische samenwerking zullen we zeker verder zetten. Voor tv heeft dat tot heel mooie producten geleid. De Philips audioproducten zullen daar naast bestaan, als een complementair aanbod, van premium tot instapniveau.

Zal dat partnerverband met Bowers & Wilkins ook aanleiding geven tot audioproducten van Philips met een Bowers & Wilkins logo?

We willen een sterk Philips merk bouwen zowel voor tv als voor audio, en dat zal altijd onze belangrijkste focus zijn. Maar dat betekent niet dat je niet met de juiste partners kunt samenwerken. Met twee ben je slimmer dan alleen. Ik zou zeggen, hou ons in de gaten, en laten we hier binnen een jaar nog eens over praten!

Benieuwd naar welke producten Philips in 2019 naar Nederland en België brengt? Lees dan ons 2019 homecinema overzicht.

Reacties (0)