Review: Arlo Audio Doorbell en Chime – slimme deurbel voor Arlo camera’s

05 oktober 2019 + 10 minuten 2 Reacties
Review Arlo Audio Doorbell 4

De Arlo Audio Doorbell werkt samen met de camera's van Arlo en komt dus zonder ingebouwde camera. We testen de deurbel samen met de Chime en de Arlo Ultra.

De slimme deurbellen die we tot nu toe getest hebben waren voorzien van een ingebouwde camera, waardoor je met een alles-in-één oplossing te maken hebt. In deze review kijken we echter naar een slimme deurbel die zelf niet over een camera beschikt maar wel gekoppeld kan (of moet) worden aan een camerasysteem. De Arlo Audio Doorbell werkt samen met de camera’s van Arlo. We testen de deurbel samen met de Chime en de Arlo Ultra.

Wat is de Arlo Audio Doorbell?

Laten we beginnen met het allerbelangrijkste; de Arlo Audio Doorbell werkt alleen als je al een Arlo-camerasysteem met Base station hebt. Heb je dat niet? Dan kun je de deurbel niet gebruiken. Heb je dat wel of wil je dat wel hebben, dan is deze deurbel interessant. De Audio Doorbell werkt dus samen met de beveiligingscamera’s van het bedrijf. De Arlo Audio Doorbell is echter geen videodeurbel. Er zit geen geïntegreerde camera in om het beeld direct op je smartphone te krijgen, daarvoor dienen de camera’s die je er in de buurt van kunt installeren. De slimme deurbel heeft wel een speaker en een microfoon, zodat je direct met je bezoeker kunt communiceren.

De slimme deur bel is draadloos en slaat audio zeven dagen op in de cloud, zodat je dit achteraf terug kunt luisteren. Volume en het geluid is zelf in te stellen en het apparaat is bestand tegen sneeuw, regen en hitte. Heb je geen zin om gestoord te worden? Een Do Not Disturb-functie schakelt de deurbel simpelweg uit.

De Arlo Doorbell is zelf te installeren en komt met batterijen en benodigdheden om de deurbel op te hangen. Daarbij maken we ook gebruik van de Arlo Chime (gong) die je overal in huis aan het stopcontact kunt hangen. Zo weet je ook wanneer er iemand voor de deur staat wanneer je jouw smartphone even niet bij de hand hebt. De Arlo Audio Doorbell kan gekocht worden voor zo’n 90 euro, terwijl de Arlo Chime zo’n 65 euro kost.

Design

De Arlo Audio Doorbell is een vrij simpele deurbel, ook qua uiterlijk. De deurbel komt met een ovale plastic behuizing, met een glanzend zwarte voorzijde waarop zich de deurbel, de speaker en het Arlo-logo bevinden. Rondom de deurbel is een dunne led-ring geplaatst. Er is weinig bijzonders over te melden, maar overall is het een moderne, strak vormgegeven en netjes afgewerkte deurbel. Overigens is de Arlo Audio Doorbell bestand tegen de weersinvloeden. Je kunt hem dus zonder problemen onoverdekt tegen de buitenmuur hangen.

De Chime heeft een wat chiquere uitstraling en dat komt met name door de stoffe afwerking aan de voorzijde. Het kleine apparaatje, dat hetzelfde formaat heeft als de deurbel zelf, moet direct op een stopcontact aangesloten worden en kan dus in het zicht hangen. De fraaie afwerking maakt dat in ieder geval geen probleem

Montage en installatie

Allereerst is het belangrijk dat we al een Arl0-camerasysteem hebben hangen (zie de review van de Arlo Ultra) dus de installatie is hiermee een stuk eenvoudiger. De Arlo-app is al in gebruik, het account is al aangemaakt en de Arlo-camera hangt al. Wil je de camera echter gaan gebruiken in combinatie met de deurbel dan moet je ervoor zorgen dat ze ook echt op elkaar afgestemd zijn. En dat is ook meteen de uitdaging met de Arlo Audio Doorbell. Als stand-alone audiodeurbel (zonder camera die erop gericht is) kun je hem natuurlijk gebruiken, maar de bedoeling van deze deurbel is dat je een camera op de deur hebt gericht die je ook meteen van beeld voorziet als de deurbel ingedrukt wordt.

In ons geval is dat bij de voordeur niet mogelijk. We kunnen daar niet én een camera én een deurbel kwijt. Dat komt ook doordat de Arlo Ultra-camera geen hele brede kijkhoek heeft zoals bijvoorbeeld de Nest Hello of Ring deurbel. Je moet hem dus iets verder van de deur hangen om alles goed in beeld te krijgen, en bovendien is de kans groot dat je iemand die voor de deur staat dan niet recht in het gezicht kunt kijken. In ons geval was de voordeur dus geen optie en dus hebben we de achterdeur gebruikt. De Arlo-camera staat in de tuin en is op de achterdeur gericht, waar de Arlo Audio Doorbell naast hangt. De camera kijkt de ‘beller’ echter in de rug.

Eenmaal de juiste locatie gekozen is de montage kinderlijk eenvoudig. Er worden twee plugs en twee schroeven meegeleverd, en ook de batterijen van de deurbel zitten in de doos. Het is een kwestie van de batterijen plaatsen, twee gaten in de muur boren, de plugs in de muur plaatsen en de deurbel tegen de muur schroeven. Overigens kun je de Arlo Audio Doorbell ook bedraad koppelen. Als je aan de voordeur een 8-24 volt-aansluiting hebt kun je de deurbel dus zonder batterijen gebruiken, en hem zelfs ook op de bestaande (mechanische of elektrische) gong aansluiten. Bij onze achterdeur was hiervoor logischerwijs geen mogelijkheid dus hebben we de optie met batterijen gebruikt en de deurbel gekoppeld aan de draadloze gong (Chime).

De installatie in de app is ook heel eenvoudig. Je kiest de optie om een nieuw apparaat toe te voegen, selecteert de deurbel (en Chime), volgt te stappen in de app en binnen een minuut is de deurbel gekoppeld. Je kunt direct in de app een naam geven aan zowel de deurbel als de Chime, en je kunt direct de deurbel aan een specifieke camera koppelen en de Chime aan een specifieke deurbel koppelen.

De Arlo-app en koppeling met Arlo camera’s

De Arlo-app hebben we in onze review van de Arlo Ultra-camera’s al uitgebreid besproken. In deze review richten we ons dus puur op de extra functies en instellingen van de deurbel en Chrime, plus de manier waarop de deurbel werkt. Op het homescherm van de Arlo-app zie je de Chime en deurbel direct terug, inclusief symbooltjes voor de batterijstatus, de signaalsterkte en de bewegingssensor. Tik je op de deurbel dan kom je in een venster met één optie. Hier kun je de stille modus activeren, waarmee oproepen via de deurbel uitgeschakeld worden. Helaas is dit alleen maar een toggle en kun je dus geen tijdschema aanmaken. Het had fijn geweest als je middels een schema de deurbel in de nacht uit kan zetten. Via het menu rechtsboven op deze pagina kun je toegang krijgen tot de bewegingsinstellingen en de apparaatinstellingen.

De Arlo Audio Doorbell beschikt niet over een camera maar wel over een bewegingssensor. Dit betekent dat je de camera een melding kunt laten sturen als er iemand voor de camera beweegt. Bij de bewegingsinstellingen kun je deze optie activeren, en aangeven welke apparaten uit de Arlo-app op een beweging moeten reageren. Bijvoorbeeld; deurbel neemt beweging waar, camera neemt op. Je kunt het zelfs zo instellen dat de Chime een alarm laat afgaan zodra er een beweging waargenomen wordt. Sterker nog; je kunt via de Chime een blaffende hond of pratende mensen laten afspelen zodat men denkt dat er iemand thuis is. Tot slot kun je aangeven of je een melding (via mail of push-notificatie) wilt ontvangen als er een beweging waargenomen wordt.

Bij de apparaatinstellingen van de deurbel kun je de naam van de deurbel aanpassen, de melodie wijzigen (een 20-tal opties), het volume van de melodie aanpassen, het volume van de speaker (om te praten) aanpassen, de taal aanpassen en de gekoppelde camera’s of Chimes verwijderen. De instellingen van de Chime zijn wat eenvoudiger. Zo kun je de naam wijzigen en de gekoppelde deurbel aanpassen.

En dan hebben we nog de melding die verschijnt zodra iemand op de deurbel drukt. Dit lijkt heel erg op een normaal telefoongesprek dat binnenkomt, in ieder geval in ons geval, op een iPhone. Wat de opties zijn om het gesprek op te nemen is afhankelijk van of je telefoon vergrendeld of in gebruik is. Is je telefoon vergrendeld dan krijg je alleen de optie om het gesprek te accepteren (niet te weigeren dus..) en accepteer je het gesprek dan wordt een audio-gesprek opgestart. Wil je ook video zien dan moet je op het Arlo-symbool tikken en wordt je naar de app gestuurd. Dat is allemaal wat omslachtig. Heb je de telefoon al in gebruik, dan kun je het gesprek wel weigeren, maar accepteert je dan kom je direct in een scherm waar ook video getoond wordt. Dit hadden we het liefst ook gezien wanneer de telefoon vergrendeld is, wat toch in 99 procent van de gevallen zo zal zijn. In het venster met video kun je jouw stem dempen, het geluid van de deurbel dempen of een automatisch bericht laten uitspreken. Een Nederlandse vrouwenstem kan onder meer zeggen: “niet geïnteresseerd”, “ik ben bezig” en “laat de verpakking buiten”. Leuk, maar ik zie niet dat je dit echt snel zult gebruiken aangezien de persoon voor de deur ook met een standaard bericht verwacht een gesprek aan te kunnen gaan. Het werkt in onze optiek wat verwarrend.

Mocht je het zo ingesteld hebben dat de camera opneemt wanneer iemand op de deurbel drukt dan verschijnt er in de bibliotheek (in de app) een opname met de tekst ‘deurbel’. Hier kun je terugkijken wie er voor de deur heeft gestaan toen je niet kon opnemen. Er staat dan ‘gemist’ bij. Ook als je wel opgenomen hebt zal hier een opname verschijnen, maar dan staat er ‘geaccepteerd’ bij. Ook wanneer je de bewegingssensor gebruikt en de camera erop laat reageren kun je hier de opname terugvinden. Tot slot kunnen mensen een boodschap achterlaten mochten ze geen gehoor krijgen aan de deurbel. De boodschap zal dan, mogelijk in combinatie met de camerabeelden, in de tijdlijn van de bibliotheek verschijnen.

Gebruik

Aan het gebruik van de Arlo Audio Doorbell zitten wel een paar haken en ogen, te beginnen met de plek waar de deurbel hangt. Je hebt dus sowieso een compatibel Arlo camera-systeem nodig om de Audio Doorbell te kunnen gebruiken, en dat sluit al aardig wat mensen uit. Maar, daarnaast heb je een voordeur nodig waar je niet alleen de deurbel kunt plaatsen maar ook een camera op kunt richten. Dat maakt de doelgroep nog een stuk kleiner. Maar goed, dat zijn beperkingen die je van te voren weet.

Eenmaal geplaatst zijn er ook wat puntjes van kritiek. Zoals hierboven al vermeld kun je een gesprek wanneer je telefoon vergrendeld is niet weigeren. Je moet de telefoon dus af laten gaan totdat het gesprek vanzelf geweigerd wordt. Accepteer je het gesprek wel dan moet je in het venster dat opent alsnog een extra stap ondernemen om de Arlo-app met videoweergave te openen. En daar gaan kostbare seconden overheen. Soms duurt het wel 8 seconden van het drukken op de knop tot de live-weergave waarin gesproken kan worden. Ja, het kan sneller als je genoegen neemt met alleen spraak, maar wat is het nut van de camera dan? In onze optiek zou gelijk de cameraweergave getoond moeten worden wanneer je een camera gekoppeld hebt. Dat dit kan wordt duidelijk wanneer je een gesprek binnenkrijgt als de telefoon niet vergrendeld is. Dan kun je een gesprek weigeren maar bij het accepteren krijg je ook meteen video te zien. Of dit een beperking van iOS is, is ons niet bekend. Maar er zijn andere deurbelfabrikanten die wel direct een live-weergave tonen bij het accepteren van een oproep.

De stabiliteit is een ander minpuntje. Met name wanneer je de live-weergave gebruikt om een gesprek te voeren met iemand die voor de deur staat kan het nogal eens gebeuren dat het gesprek abrupt afgebroken wordt en de app zichzelf sluit. Geen melding, voor niemand, en de enige manier om weer contact te leggen is door iemand weer op de bel te laten drukken. Dit zal een bug zijn, maar vervelend is het zeker. Weiger je een gesprek of krijgt de beller geen gehoor dan klinkt er uit de deurbel een boodschap dat men een boodschap kan achterlaten door nogmaals op de deurbel te drukken. Dat is eenvoudig, maar een boodschap kan door de beller niet afgesloten worden en ook is het niet duidelijk of de boodschap juist ontvangen is. Er komt immers verder geen enkele melding dat de opname gestart is, en na een seconde of 15 klinkt er een korte toon waaruit blijkt dat de opnamen gestopt is. Ook al was je nog aan het praten voor de deur, de opname is dan gestopt. Dit zou duidelijker moeten zijn voor diegene die aan de deur staat, bijvoorbeeld door te zeggen dat men na de boodschap nogmaals moet drukken om de boodschap af te sluiten.

Dat gezegd hebbende is de mogelijkheid om een boodschap achter te laten natuurlijk een mooie functie. De opname verschijnt (al dan niet vergezeld door video) in je bibliotheek. En Arlo geeft 7 dagen lang gratis cloud-opslag voor audio-opnamen zodat je altijd een gemiste oproep kunt terugluisteren. Hoe lang video-fragmenten beschikbaar blijven is afhankelijk van je video-abonnement. De speaker van de deurbel biedt overigens voldoende volume om een gesprek te kunnen voeren, maar dan wel aan een rustige straat. Het volume kan niet hard genoeg om tegen langs rijdende auto’s op te boksen, dus ligt jouw huis aan een drukke straat dan wordt het voeren van een gesprek een stuk lastiger.

In de Arlo-app kun je aan de slag met specifieke regels, een van de meest handige functies van het Arlo-ecosysteem. Dit werkt middels het ‘als dit, dan dat’-principe. Bijvoorbeeld; als een camera een beweging detecteert, en het is binnen deze en deze tijd, dan stuur een melding naar persoon X en start een opname. Nu wilden we dit natuurlijk ook proberen met de deurbel als trigger (als dit), maar helaas is dat niet mogelijk. Je kunt de deurbel dus niet gebruiken in vormen als; als de deurbel ingedrukt wordt, dan dat. Of als de deurbel een beweging waarneemt, dan dat. Ja, je kunt via de bewegingsinstellingen en algemene instellingen van de deurbel zelf iets in deze richting komen, aangezien de deurbel bij het drukken op de deur of het zien van een beweging een camera en/of Chime kan activeren. Toch hadden we verwacht dat de deurbel als actief onderdeel van de verschillende modi (en als trigger) gebruikt kon worden. De Chime is overigens wel onderdeel van de regels, en kan als ‘dan dat’ gebruikt worden. Bijvoorbeeld; camera ziet iets, Chime gaat af.

Zodra er op de deurbel gedrukt wordt krijg je binnen 1-2 seconden een melding op je telefoon. Ook gaat binnen 2 seconden de Chime af. Dat werkt dus prima. Is je telefoon vergrendeld en wil je de videoweergave zien dan zorgt de extra stap ervoor dat je 5-8 seconden bezig bent voordat je live met iemand kunt spreken. Overigens is de stabiliteit en snelheid afhankelijk van meerdere factoren, waaronder je WiFi-netwerk maar ook de afstand tot de hub. In de review van de Arlo Ultra gaven we het al aan; de hub is een must maar ook een beperkende factor. Het is nagenoeg onmogelijk om camera’s en een deurbel door en om je hele huis te plaatsen aangezien de hub dit bereik simpelweg niet heeft. De plaatsing hiervan is dus van groot belang. En naar mate het huis groter wordt, wordt de beperkende factor van de hub steeds belangrijker. Het feit dat de Arlo Audio Doorbell draadloos is, is dan weer een groot pluspunt. Je bent daardoor flexibeler in de plaatsing en kunt de deurbel dus ook eenvoudig bij een andere deur dan de voordeur plaatsen.

De Arlo Audio Doorbell is een lastig product om te beoordelen. Voor diegenen die al een compatibel Arlo-cameraystseem hebben en de mogelijkheid hebben om een camera bij de deur te plaatsen (of juist geen camera bij de deur willen hebben) is het een aardige en relatief betaalbare toevoeging aan het systeem. Maar, die doelgroep is denk ik beperkt. Daarbij heeft de deurbel zijn minpunten die met name in het gebruik naar voren komen. Zo valt de verbinding soms weg, kun je gesprekken niet weigeren als je telefoon vergrendeld is, moet je meerdere stappen zetten om de video-weergave te zien (duurt langer) als je telefoon vergrendeld is en is het voor de beller niet duidelijk of hij nu een boodschap achter kan laten en of de boodschap correct ontvangen is. Ook kun je geen schema aanmaken voor het dempen van de deurbel. Kortom, er zitten nogal wat haken en ogen aan het product, waarvan het merendeel met updates verholpen kan worden. Daar tegenover staat wel een volledig draadloze deurbel waarmee je gesprekken voor de deur kunt voeren en waar boodschappen op achtergelaten kunnen worden. Maar desondanks zou ik eerder voor een deurbel met ingebouwde camera kiezen, al is het maar om de eenvoudigere plaatsing voor de deur en het bredere zichtveld van dergelijke ingebouwde camera’s. Misschien komt Arlo nog met een deurbel met ingebouwde camera, maar tot die tijd zou ik de Arlo Audio Doorbell eigenlijk alleen adviseren voor diegenen die al een Arlo-systeem hebben, niet veel extra geld uit willen geven en kunnen leven met de beperkingen van deze deurbel. Heb je nog geen Arlo-camerasysteem en ben je ook niet van plan een dergelijk systeem aan te schaffen, dan raden we aan verder te kijken naar bijvoorbeeld een Ring deurbel, een Nest Hello of een EZVIZ deurbel.

7.0

• Volledig draadloos te gebruiken
  • Handige Chime