Review: Foscam C2M FHD – een kleine krachtpatser

15 februari 2020 + 10 minuten 0 Reacties
Foscam C2M review

In deze review kijken we naar de Foscam C2M full HD-camera, een compacte en betaalbare camera waarmee je alles binnenshuis in de gaten kunt houden.

Tegenwoordig geniet een breed inzetbare IP-camera veel populariteit. Wij ontvingen van de importeur de nieuwe Foscam C2M full HD-camera en waren direct gecharmeerd door het uiterlijk van deze camera. Deze compacte IP-camera ondersteunt Google Home en luistert bovendien naar stemcommando’s die beginnen met ‘Alexa’, gericht aan de virtuele assistent van Amazon.

Wellicht herkent u de situatie waarin u zich in alle vroegte opmaakt voor een lange werkdag, en terwijl u het ontbijt en de middaglunch in orde maakt, checkt u nog even snel de weersverwachtingen en de verkeersinformatie voordat u gehaast de auto in springt. Terwijl u er vervolgens aan denkt dat u straks niet vergeet te controleren of de kinderen op tijd uit bed zijn, steekt u de smartphone weer gedachteloos in uw pantalon. Maar dan komt u er – natuurlijk net te laat – achter dat de telefoon toch wat ongewoon glibberig aanvoelt. Bij inspectie blijkt er een onsmakelijk spoor van halvarine op de kleding te zijn achtergelaten. Als u dan eindelijk met schone kleding in de auto zit, stuurt u onderweg nog snel een appje naar de kinderen om te controleren of ze op tijd de deur uit zullen gaan… en bingo; politieagent. Dat is weer een halve dag loon dat regelrecht de staatskas in vloeit. Dat moet vandaag de dag toch allemaal slimmer kunnen?

Foscam

Sinds 2018 heeft smarthome een flinke vlucht genomen. Met smarthome bedoelen we allang niet meer die slimme thermostaat die we op afstand kunnen bedienen, een IP-camera met pivot functie of een brandmelder die naar de gebruiker communiceert met gesproken commando’s. Hiermee bedoelen we een brede selectie aan consumer devices die onderling met elkaar communiceren, zodat wij hier als gebruiker optimaal gemak van ondervinden. Diverse huishoudens hebben inmiddels de kracht van smarthome ervaren en passen deze toe op plekken waar deze vooral comfort toevoegen. Het was dan ook niet de vraag ‘of’ camerafabrikant Foscam zich in deze markt zou bewegen, maar eerder ‘wanneer’.

Foscam is marktleider op het gebied van outdoor en indoor surveillance. Dit is niet voor niets. De producten van Foscam zijn doorgaans voorzien van de laatste technologische ontwikkelingen, zijn eenvoudig te plaatsen en het installeren is zelfs door de grootste digibeet uitvoerbaar. Hierbij is de prijs-prestatieverhouding ook nog eens zeer gunstig. Zo ook bij deze 70 euro kostende Foscam C2M FHD surveillance camera. De Foscam C2M is voorzien van microfoon en luidspreker en ondersteunt, na een software update, naast Google Home ook Amazon Alexa. Wij zien deze camera daarom niet alleen als beveiligingscamera, maar ook als A) een wakend oog in ons drukke gezinsleven en B) als een slimme persoonlijke assistent.

Functioneel en compleet

Deze Foscam C2M 2MP Dual-Band WiFi camera die we ter review ontvingen is een compact vormgegeven 2 megapixel camera met een ingebouwde 2,4 en 5 GHz WiFi interface, een RJ-45 netwerk-aansluiting en een Micro-SD kaartslot. Door de bescheiden afmetingen kan deze camera op vrijwel elke gewenste plek worden geïnstalleerd, mits er netspanning voorhanden is. De camera wordt geleverd met een platte USB-voedingskabel, een eveneens platte CAT6 netwerkkabel en een compacte USB-netspanningsadapter voor een snelle en moeiteloze installatie. Deze nieuwe Foscam C2M heeft ondanks zijn compacte vormgeving veel ingebouwde functionaliteit. De C2M heeft een FHD beeldsensor met 1920 x 1080 pixels, is voorzien van Clear Night Vision en kan hiermee tot acht meter in totale duisternis registreren. Binnenshuis is dit een prima werkbare resolutie. De camera zelf is voorzien van een groothoeklens (met kijkhoek tot 103 graden), een microfoon en een speaker voor tweewegcommunicatie. Tegenwoordig hebben de meeste IP-camera’s ingebouwde bewegingsdetectie en sommige zijn voorzien van gezichtsherkenning. Deze camera heeft zelfs ingebouwde OMRON persoonsherkenning. Nog doeltreffender dus.

De buitenzijde van deze C2M is mooi compact en minimalistisch vormgegeven. Aan de achterzijde vinden we een WPS/resetknop en een status-LED. Licht de LED rood op, dan start de camera op. Licht deze continu groen op, dan functioneert de camera naar behoren via de netwerkkabel, en knippert de LED groen, dan communiceert de camera via WiFi. Links van het voetje is een handige RJ45-aansluiting achter een rubberen dopje weggewerkt voor diegene die de camera liever via een netwerkkabel aan het netwerk koppelt. Hiervoor kunt u het best de meegeleverde platte netwerkkabel gebruiken, omdat een conventionele netwerkkabel de camera topzwaar maakt. De camera ondersteunt geen PoE en wordt gevoed door een USB-kabel via een oplaad device. Beide worden uiteraard netjes meegeleverd. Onder de status-LED is hiervoor een Micro-USB aansluiting geplaatst. Wilt u de surveillance functionaliteit optimaal benutten, dan kunt u een micro-SD kaart in de smalle card-slot onderop de camera steken.

Installatie

De Foscam C2M is met de op alle assen instelbare voet/montagebeugel zeer flexibel inzetbaar. Zet de camera op het ronde voetje neer en stel de arm zodanig in dat het plaatje optimaal is. Wilt u de camera aan de muur of het plafond bevestigen, dan kunt u de bevestigingsplaat uit de voet draaien en deze met de meegeleverde schroeven bevestigen. Hierna kunt u de camera op en neer kantelen, naar links en rechts draaien en zelfs het beeld rechtzetten door de camera met kleine klikjes over de montageplaat te draaien. Wilt u de camera graag tijdelijk ergens ophangen? Geen probleem. De voet is voorzien van een krachtige magneet, zodat deze moeiteloos aan een metalen oppervlak kan worden gekleefd. Perfect voor alledaags gebruik dus.

Wanneer we de camera opstarten, meldt de C2M met een gesproken commando ‘Hello Foscam’ en niet veel later dat deze klaar is voor installatie. Met behulp van de gratis te downloaden Foscam app is de camera na het volgen van de aangegeven stappen binnen een paar minuten te configureren. Nadat we de app hebben geopend en de C2M als IP-camera aanmelden volgt een aanmeldingsprocedure. De app vraagt de QR-code te scannen en hierna dienen we het wachtwoord van het WiFi-netwerk in te voeren. Hierna toont de app een QR-code en laat deze een hoogfrequent signaal horen. Hierna is het een kwestie van de telefoon voor de camera houden. Hierbij dienen beeld en geluid door de camera te worden gedetecteerd waarna deze veilig wordt geïmplementeerd in het thuisnetwerk.

Is uw router voorzien van WPS functionaliteit, dan kunt u de WPS knop op router en camera indrukken waarmee het aanmeldproces zelfs nog eenvoudiger wordt. Is de aanmelding gelukt, dan meldt de Foscam dit vervolgens weer met een gesproken boodschap. Indien er een firmware upgrade voor de camera beschikbaar is, kan er worden gekozen om deze update uit te voeren of om deze uit te stellen. Dit is een bewuste keuze van Foscam, om hiermee altijd een maximale up-tijd te garanderen. Wij kiezen ervoor om de firmware te updaten en zo wordt Alexa-functionaliteit geïmplementeerd. Wilt u de instellingen wissen om de camera in een ander netwerk te implementeren, dan kunt u de camera met een eenvoudige druk op de resetknop terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Dit heeft geen invloed op de firmware.

Gebruiksvriendelijk

Na de aanmeldingsprocedure wordt de camera toegevoegd aan het beginscherm van de app. Heeft u meerdere Foscam camera’s, dan kunt u hier heel overzichtelijk de gewenste camera kiezen. Nadat we de C2M selecteren komen we in het hoofdscherm waarbij we live beelden van de camera ontvangen. Klikken we op het livebeeld dan kunnen we de basale camera-instellingen aanpassen. Onderop het scherm is een tijdsbalk geplaatst die met lichte blokken de momenten van activiteit weergeeft. Wanneer u op deze tijdsbalk klikt kunt u heel precies een bepaalde situatie terugzoeken en de beelden hiervan eventueel opslaan en/of delen.

Rechtsboven kunnen we meer specifieke camera-instellingen aanpassen. Wilt u zeer uitgebreid de instellingen aanpassen, dan kunt u via het IP-adres de web interface van de camera benaderen. Is dit wat erg technisch voor u? Foscam levert ook het gratis Foscam Video Management System (VMS) voor Windows en MacOS. Met deze software kunt u, net als in de web interface, alle camera-settings overzichtelijk instellen en bovendien video-streams op de computer opslaan. Wij hebben VMS for Mac versie 1.1.7.6 geïnstalleerd en moeten bekennen dat we zeer content zijn met de eenvoudige werking en de ongelimiteerde toegang tot alle Foscam camera’s in ons netwerk.

Onze ervaring

De beeldkwaliteit van deze Foscam C2M FHD camera is scherp en laat zelfs kleinere details zien. De beeldinformatie heeft met een ‘lag’ van niet meer dan een halve seconde vrijwel geen tijdsvertraging en door de grote kijkhoek laat deze camera geen hoekje onbelicht. Nu is de resolutie niet zodanig hoog dat de titels van de muziekalbums in de kast op vier meter van de camera leesbaar zijn, maar voor persoonsherkenning is de resolutie tijdens gebruik binnenshuis zonder meer prima. Waar zouden we deze C2M zelf voor inzetten?

Digitale oppas

Zoals we al eerder hebben aangegeven zien we deze beveiligingscamera niet enkel als een handige tool bij inbraak of vandalisme, maar tevens als smart home assistent waarmee we op afstand een oogje in het zeil te kunnen houden. Bij deze Foscam C2M prijzen we de ingebouwde persoonsherkenning. Heeft u de kinderen nog in de luiers, dan is dit de ideale baby monitor. Heeft u jonge schoolgaande kinderen en is er geen ouderlijk toezicht aanwezig op het moment dat ze van school thuiskomen, dan is het fijn als de Foscam op dat moment een bericht stuurt naar uw smartphone wanneer de kinderen veilig thuis zijn gekomen. Ook kunt u op gezette tijden controleren of uw kroost de PlayStation prioriteert boven het huiswerk. Prachtig toch?

Als bijkomend voordeel heeft deze camera een ingebouwde microfoon, luidspreker en geluidsdetectie, zodat we de camera eenvoudig aan een Alexa of Google Home device kunnen koppelen. Zodoende kunnen we ’s morgens vroeg onze lunch in orde maken, Google of Alexa vragen naar weer en file informatie en wanneer we op de plek van bestemming zijn aangekomen even via een livestream checken of de kinderen de ontbijtbordjes hebben aangeraakt. Sommige automerken hebben zelfs Alexa of Google home ondersteuning in de gebruikersinterface van de auto geïntegreerd en we kunnen ons voorstellen dat we hiermee de ultieme ouderlijk-toezicht-tools tot onze beschikking hebben. Voor ons, latente control freaks, niet alleen een goede reden om een Foscam C2M aan te schaffen, het biedt ook het legitieme excuus om weer eens de showroom van een autodealer van een niet nader te noemen Duits premium merk in te wandelen.

Foscam: uw alerte hulp bij zorg

Behalve om over onze minderjarige kinderen te waken is deze camera ook uitstekend geschikt om deze (bij wederzijds goedvinden) bij een bejaard of hulpbehoevend familielid te installeren. Ouderen moeten tegenwoordig immers steeds langer thuis blijven wonen tot het moment dat het echt niet meer gaat. Wij zouden ons kunnen indenken dat tijdens dit laatste stukje een goede rol is weggelegd voor deze Foscam C2M. In dit geval detecteert de C2M niet alleen het familielid, maar tevens de hulp in de huishouding, het zorgpersoneel en eventueel (ongenodigd) bezoek. Heeft u een moment een vervelend onderbuikgevoel en wordt de telefoon niet beantwoord, dan kunt u met een simpele handeling even een blik werpen of er geen acute bijstand gewenst is. Als er goede afspraken over dit toezicht zijn gemaakt, dan zal het voor beide partijen de grootste zorgen wegnemen.

Met de toevoeging van Alexa spraaktechnologie zien we bovendien veel meer interessante toepassingen op dit gebied. Via de settings van Alexa kunt u het ‘Alexa’-commando aanpassen in een willekeurig spraakcommando om de spraakbesturing te laten ontwaken. We zouden kunnen denken aan ‘help’, ‘pappa’, ‘mamma’ of de naam van de persoon die op dat ogenblik waakt over het familielid. Deze technologie werkt al heel aardig en enkele autofabrikanten bieden deze mogelijkheid al actief aan vanuit de userinterface van de auto. Het is dan mogelijk de spraak assistent al zodanig te manipuleren dat deze luistert naar elke willekeurige naam. De berichtenservice van Foscam zorgt er vervolgens voor dat u niet 24/7 een oog op de camera hoeft te richten, maar dat deze u een berichtje stuurt wanneer hulp gewenst is.

Extra functionaliteit

Met het aanmelden van de C2M in de cloud kan er gedurende een jaar gebruik worden gemaakt van gratis cloud opslag met acht uur opname functionaliteit. Meer functionaliteit en opslagcapaciteit is beschikbaar via betaalde cloud abonnementen van Foscam. Wilt u liever alles in eigen beheer houden, dan kunt u deze Foscam C2M ook combineren met een Foscam NVR netwerk video recorder, Micro-SD opslag, Foscam VMS software of in combinatie met een NAS van Synology of QNAP. Indien u meerdere camera’s van Foscam heeft is de gratis VMS Software een perfecte oplossing. Heeft u tevens camera’s van andere fabrikanten, dan is een NAS weer een hele interessante optie. Er is keuze en dat telt.

Foscam levert met deze C2M FHD een kleine krachtpatser waarmee deze slimme camera voor een breed toepassingsgebied kan worden ingezet. De functionaliteit en het gebruiksgemak zijn hoog en de investeringskosten vallen met net geen zeven tientjes reuze mee. Bent u op zoek naar een camera waarmee u binnenshuis op gezette tijden een oogje in het zeil wilt houden, dan biedt deze discrete Foscam camera u alle functionaliteiten die u zult wensen. Gebruikt u deze camera in combinatie met Google Home of Amazon Alexa, dan gaat er zelfs een hele nieuwe wereld aan slimme mogelijkheden voor u open.

Deze review is geschreven door Harro Tillema, voor Home Emotion.