Review: Denon AVR-X6400H 11-kanaals av-receiver met HEOS

26 november 2017 + 10 minuten 9 Reacties
Denon-AVR-X6400H

In deze review kijken we naar de Denon AVR-X6400H, een 'betaalbare' av-receiver met 11 versterkte kanalen, HEOS multiroom streaming en ondersteuning voor HDR.

Een jaar geleden hebben we de Denon AVR-X6300H getest. Dit was de eerste 11-kanaals av-receiver van het merk, uitgerust met HEOS multiroom streaming. Onlangs heeft Denon een nieuwe versie van dit model op de markt gebracht; de AVR-X6400H. Afgezien van wat kleine verbeteringen komen de twee receivers overeen, maar hoe staat het met de prestaties?

Denon AVR-X6400H – Specificaties en features

Als we puur kijken naar de specificaties en features dan verschilt de AVR-X6400H niet veel van zijn voorganger. Het 11-kanaals versterkerblok van het nieuwe model bevat afzonderlijke versterkerkaarten voor elk kanaal – monolithische constructie – terwijl de poorten voor de stroomvoorzieningen en uitgangen van iedere versterker even lang zijn voor nauwkeurige signaalmatching. Differentiële transistoren worden in iedere versterker gebruikt voor stabiliteit en consistentie. De op maat gemaakte hoogspanningstransistoren worden daarbij gebruikt voor temperatuurstabiliteit. Een grotere netvoedingstransformator en massieve condensator met een diameter van 5cm geven de AVR-X6400H grotere stroomreserves.

De AVR-X6400H heeft 11 versterkerkanalen, die elk 205 W leveren, voor maximaal 7.1.4-kanaals opstellingen. De receiver is voorzien van Denons AL32 Multichannel Processing en D.D.S.C.-HD32 (Dynamic Discrete Surround Circuit) voor optimale resolutie op elk kanaal. Het nieuwe model kan muziek zowel vanaf het netwerk als vanaf internetbronnen afspelen, alsmede bestanden met hoge resolutie, zoals FLAC, ALAC of DSD (tot 5.6MHz). Ook Airplay en Bluetooth zijn voorzien om audio vanaf elk draagbaar apparaat af te kunnen spelen. Dankzij HEOS-integratie biedt de receiver direct toegang tot internetradio en streamingdiensten, waaronder Deezer, Spotify, Tidal en SoundCloud. Met optionele HEOS-speakers kun je audio door het hele huis streamen.

De AVR-X6400H beschikt over de nieuwste features en functies, waaronder Dolby Atmos en DTS:X en ingebouwde Auro-3D, 4K Ultra HD met HDR (High Dynamic Range) (HDR10, HLG en Dolby Vision), alsmede Audyssey MultEQ-installatie en -optimalisatie. Ook is de receiver compatibel met de Audyssey MultEQ Editor App waarmee je meer controle krijgt over de geluidsinstellingen. De receiver komt met 8 HDMI-ingangen, waaronder 1 op het voorpaneel. Het videodeel biedt ondersteuning voor Full 4K Ultra HD, HDCP 2.2, HDR (High Dymanic Range), BT.2020, breed kleurengamma en 4:4:4 Pure Color subsampling passthrough. Op het gebied van HDR is de receiver geschikt voor Dolby Vision en HLG (Hybrid Log Gamma) pass-through. Er zijn drie HDMI-uitgangen aanwezig waarmee je audio/video in een tweede ruimte via HDMI kunt afspelen terwijl je dubbele schermen (bijv. tv en projector) in de hoofdruimte gebruikt. De modellen worden via een toekomstige firmware-update voorzien van eARC (Enhanced Audio Return Channel) om 3D-audioformaten vanaf tv-apps via één HDMI-kabel te kunnen ontvangen.

Audyssey MultEQ XT32-kalibratie en set-up is mogelijk voor een automatische installatie. Het pakket met Audyssey-functies bevat ook Audyssey LFC en SubEQ HT. Daarbij bevat de receiver bassynchronisatie, waarmee je het gebrek aan synchronisatie tussen de LFE-kanalen (sub-bas) en de overige kanalen op sommige schijven kunt compenseren. En voor degenen die hun AV-receiver op een afwijkende installatie willen aansluiten, biedt de AVR-X6400H onder meer IP-bediening, infrarood-verbindingen met afstandsbediening, 12V trigger, RS-232-verbinding en compatibiliteit met Creston Connected. De Denon AVR-X6400H heeft een adviesverkoopprijs  van 2.599,00 euro.

AVR-X6300H vs AVR-X6400H

Maar, wat zijn nu precies de verschillen met het model van vorig jaar? Zoals gezegd zijn de verschillen minimaal, maar net dat ene kleine verschil kan voor een potentiële koper het verschil maken. Opgesomd zijn dit de verschillen tussen de AVR-X6400H en AVR-X6300H.

Feature AVR-X6400H AVR-X6300H
Auro 3D Inclusief Alleen via upgrade
Mono Block eindversterker opbouw Nee Ja
D.D.S.C. HD Digital Ja, 32-bit Ja
Processing AL32 Processing Multichannel AL24 Processing Plus
ALAC 192/24 Ja Nee (96/24)
EnhancedARC (eARC) Ja, via update Nee
Dolby Vision en HLG Ja Nee
Bass Sync Ja Nee
Video-uit multiroom: video / HDMI Nee/Ja Ja/Ja
Vergulde / normale schroef Nee/Ja Ja/Nee

De belangrijkste verschillen zitten hem in de ondersteuning voor HDR. De AVR-X6400H komt met de nieuwste formaten, waaronder Dolby Vision en Hybrid Log Gamma. Mocht je al voorzien zijn van een speler en een display dat hiermee om kan gaan, dan is ondersteuning op de receiver ook gewenst. Echter, Denon heeft al bekendgemaakt dat modellen van vorig jaar ook een update krijgen waarmee deze ondersteuning toegevoegd wordt. Daarnaast wordt eARC ondersteund waardoor de nieuwste hi-res audioformaten van de tv naar de receiver gestuurd kunnen worden.

Denon AVR-X6400 – Eerste indruk

Eenmaal uit de doos gehaald valt op dat de AVR-X6400H er precies hetzelfde uitziet als zijn voorganger. De receiver is voorzien van het bekende Denon-design, waaronder het grote display op de (zwarte of zilveren) voorzijde, een klep met daarachter wat knoppen en aansluitingen, twee grote draaiknoppen, en op de achterzijde ruimte voor twee antennes die voorzien in een optimaal Bluetooth- en WiFi-signaal. Op die achterzijde is ook weinig verandert, afgezien van wat kleine kleurwijzigingen en een component-aansluiting minder. Dat er veel hetzelfde is, is geen minpunt. Net als zijn voorganger is de AVR-X6400H een premium afwerking, een stabiele plaatsing middels de dempende pootjes en een high-end look and feel.

Overige apparatuur

In deze review maken we gebruik van een LG E6V-serie oled tv voor de weergave van videomateriaal, Spotify voor het streamen van muziek, een usb-stick met high-res audio, de Oppo UDP-203 Ultra HD Blu-ray speler voor de weergave van CD’s en (Ultra HD) Blu-ray discs, en het B&W CM S2-serie luidsprekersysteem voor een optimale weergave van de audio.

Denon AVR-X6400H – Bediening en installatie

Op het gebied van installatie en bediening kunnen we vrij kort zijn. Denon houdt al een paar jaar vast aan de bekende interface, Audyssey MultEQ voor kalibratie en een afstandsbediening of app waarmee het apparaat bediend kan worden. Qua plaatsing moet je alleen rekening houden met voldoende ruimte zodat het apparaat zijn warmte kwijt kan, plus voldoende ruimte voor de antennes die achterop geschroefd dienen te worden.

Installatie en menu’s

Zoals gezegd is de interface die op tv verschijnt bij Denon en Marantz al jaren hetzelfde. Het is een eenvoudige interface, met een wat oubollige vormgeving. Het simplistische zorgt er wel voor dat je direct vindt wat je zoekt en dat de receiver binnen no-time perfect afgesteld is. De interface van een receiver moet immers vooral functioneel en duidelijk zijn, zonder toeters en bellen of fraaie graphics.

De installatie is een fluitje van een cent, zeker in ons geval aangezien de waarden van de AVR-X6300H simpelweg overgezet kunnen worden naar de AVR-X6400H. Begin je vanaf 0 dan wordt je middels een aantal simpele stappen door de belangrijkste instellingen en aansluitingen geloodst. Onder meer het aansluiten van de luidsprekers, het kalibreren middels Audyssey en het koppelen van het WiFi-netwerk kan via het setupmenu.

Audyssey kalibratie

Je kunt ervoor kiezen om de receiver zichzelf automatisch te laten instellen middels de Audyssey kalibratie. Dit betekent dat je de meegeleverde set-up microfoon op de meegeleverde standaard plaatst en op verschillende posities in de ruimte zet. De receiver zal dan testsignalen afspelen en de microfoon vangt deze testgeluiden op. Deze gegevens, waaronder onder meer de afstanden van de speakers en weerkaatsingen in de ruimte, worden geanalyseerd en vervolgens gebruikt om de belangrijkste audio-instellingen voor je in te vullen. Er zijn zowel voorstanders als tegenstanders van deze techniek; het blijft een kwestie van smaak. Deze keer hebben wij echter niet voor een Audyssey-kalibratie gekozen, met als voornaamste reden dat de nieuwe testruimte volledig akoestisch geoptimaliseerd is en we zelf alles gemeten hebben (niveaus, afstanden, etc.). Deze handmatige kalibratie zorgde in ons geval voor een beter resultaat. Wil je meer weten over het kalibreren van een receiver, lees dan ons artikel over Audyssey MultEQ.

Wanneer je Audyssey MultEQ XT32 op de AVR-X6300H gebruikt zijn er twee functies die je kunt inschakelen en deze hebben behoorlijk wat invloed op de geluidsweergave; DynamicEQ en Dynamic Volume. DynamicEQ is een functie die alleen werkt wanneer MultEQ XT is ingeschakeld en moet ervoor zorgen dat de dynamiek, het bereik en de helderheid van de audio (elke bron) behouden blijft wanneer je luistert op een volume minder dan referentieniveau (0 dB). Dit wordt gedaan door rekening met de ruimte waarin de set staat (de akoestiek) en de menselijke waarneming te houden. Ook deze optie is echt een kwestie van smaak en vereist dus een Audyssey kalibratie. In onze optiek heeft het in veel gevallen een toegevoegde waarde omdat het bereik veel hoger ligt, de surround-ervaring wat meeslepender is, subtiele details duidelijker aanwezig zijn en de algemene weergave wat dynamischer is. Dynamic Volume is ontwikkeld om, in real-time, de grote variaties in volumeniveau tussen tv-programma’s, films, reclameblokken, etc. en in films, programma’s en series te elimineren. Van deze optie zijn we minder fan omdat het voor normale tv-programmering niet altijd goed werkt en voor films het dynamische bereik verkleind. Maar, mocht je in de avond een film willen kijken zonder anderen te storen dan kun je Dynamic Volume gebruiken.

Denon AVR-X6400H – In gebruik

Afstandsbediening

De afstandsbediening die Denon met de AVR-X6400H levert is een vrij robuuste afstandsbeding met alle knoppen die je nodig hebt voor een comfortabele bediening. Net als bij de vorige generatie av-receivers ontbreekt het display en ook is er geen verlichting voor de toetsen aanwezig. Met name dat laatste zien we toch wel graag terug, zeker als het om een premium apparaat gaat. De remote ligt echter goed in de hand en de receiver reageert snel op input.

Remote App

De afstandsbediening heb je wellicht niet altijd bij de hand, de smartphone vaak wel. Je kunt dan ook de Denon 2016 AVR Remote App downloaden voor je Android- of iOS-apparaat. Deze applicatie geeft je toegang tot nagenoeg alle instellingen van de receiver, plus functies voor een snelle en comfortabele bediening. De app is voorzien van een goede structuur, werkt lekker snel en biedt toegang tot zelfs de geavanceerde instellingen van de receiver. Het is dus eigenlijk alles dat je nodig hebt om vanuit de luie stoel de receiver te bedienen en in te stellen.

Vanuit het menu in de app kun je alle functies van de receiver aan, en als er een bron speelt kun je via de app het volume wijzigen, een volgend nummer selecteren, scrollen door lijsten, nummers zoeken, radiozenders opzoeken, etc, etc. Eigenlijk is het complete bediening, met één app.

Dolby Atmos

De Denon AVR-X6400H is een 11-kanaals av-receiver, met 11 versterkte kanalen. Dit betekent dat je een volledige Dolby Atmos-opstelling op de receiver kwijt kunt. Zo kun je kiezen voor een 5.1.4-kanaals opstelling, een 7.1.4-kanaals opstelling of iets daar tussenin. Wij maken in onze testruimte gebruik van een 7.1.4-kanaals opstelling, met dus vier speakers aan het plafond. Om wat meer over Dolby Atmos te weten te komen verwijzen we je graag naar ons introductieartikel over Dolby Atmos en ons artikel met informatie over Dolby Atmos-speakers plaatsen en aansluiten op je receiver.

Muziek streaming

Denon heeft de AVR-X6400H av-receiver voorzien van nagenoeg alle features en functies om je favoriete muziek te kunnen beluisteren. Vanzelfsprekend kun je componenten, als bijvoorbeeld een cd-speler of een platenspeler, aansluiten en er is ook een usb-poort aanwezig voor diegene die hun muziek op een usb-opslagmedium hebben staan. Maar, onder streaming kan ook Denon niet meer uit en dus heb je tal van mogelijkheden om muziek uit je thuisnetwerk, een streamingdienst of de cloud te streamen.

Zo kun je middels WiFi een NAS of andere netwerkschijf binnen je thuisnetwerk aan, kun je vanaf alle mobiele apparaten via Bluetooth streamen en als je een iOS-apparaat hebt kun je middels AirPlay je content via de receiver laten afspelen. Wanneer je pc en/of NAS DLNA-gecertificeerd is en verbonden is met je thuisnetwerk dan is het koppelen een fluitje van een cent. De receiver ziet de apparaten binnen een paar seconden waardoor je vrijwel meteen aan de slag kunt. Afhankelijk van de structuur die je op je NAS of pc aanhoudt zijn bestanden snel te vinden. De ondersteuning van hi-res audioformaten is breed en compleet, waaronder nu ook ALAC-bestanden in de hoogste kwaliteit.

De mediaspeler van de receiver zelf werd vorig jaar al voorzien van een make-over. Hierdoor oogt de speler iets moderner, maar verwacht geen geavanceerde bediening of fraaie vormgeving. De speler staat in het teken van gebruiksgemak en overzicht. Wat wel verbeterd is ten opzichte van vorig jaar is de stabiliteit van de speler wanneer muziek vanaf usb afgespeeld wordt. Bij de AVR-X6300H kwamen we nog wel eens haperingen tegen of verdween de usb-stick spontaan. Dat is bij de nieuwe generatie gelukkig niet meer het geval.

De receiver beschikt daarbij over Spotify Connect waardoor je je Spotify-nummers door de receiver kunt laten streamen, terwijl je je smartphone puur voor de bediening en alle andere zaken gebruikt. Alsof dat nog niet genoeg is kun je internetradiostations opzoeken en beluisteren, naast de traditionele am- en fm-zenders. Al deze opties werken soepel en goed, maar zorg er vanzelfsprekend voor dat je een stabiele internetverbinding hebt.

Dankzij de integratie van HEOS heb je de mogelijkheid de HEOS-app te installeren en via deze app toegang te krijgen tot nog meer diensten. Je kunt via de app muziek vanaf je mobiele telefoon maar ook vanuit diensten als Deezer, Tidal, Spotify en TuneIn afspelen. Je hebt hier niet per se meerdere HEOS-speakers voor nodig; de AVR-X6400H wordt gezien als afspeelpunt en is dus voldoende om mee aan de slag te gaan.

Denon AVR-X6400H – Audiokwaliteit

Met de bouwkwaliteit, het gebruiksgemak en de features van de AVR-X6400H zit het dus wel goed, maar het belangrijkste onderdeel is natuurlijk de audiokwaliteit. In onze testruimte en thuisbioscoop, welke compleet geoptimaliseerd is qua akoestiek, hebben we de Bowers & Wilkins CM S2-serie staan, vergezeld door vier AM-1 luidsprekers voor de topkanalen en twee CWM663 luidsprekers voor de zijkanten. De subwoofer is de B&W ASW610XP en de Oppo UDP-203 verzorgt de weergave van films.

Muziek

Voor muziekweergave hebben we een usb-device met hi-res audiobestanden (DSD en FlAC) en Spotify Connect gebruikt. Wanneer Spotify Connect gebruikt wordt heb je vanzelfsprekend te maken met gecomprimeerde bestanden en niet de hoogst mogelijke audiokwaliteit. Maar, dat neemt niet weg dat een receiver deze audiostream kan optimaliseren voor weergave. De AVR-X6400H gaat net als zijn voorganger goed om met gecomprimeerd materiaal en weet er het maximale uit te halen, mede dankzij de Restorer-functie. Onze Spotify playlist bestaat onder meer uit nummers van Muse, Michael Jackson en de Dire Straits. De receiver geeft de muziek weer met een breed geluidsveld dat voorziet in strak laag en voldoende details. De echte body van de muziek mist, net als subtiele details die voor meer diepte en dynamiek zorgen. Hierdoor is er toch wat afstand tussen de luisteraar en muziek aanwezig. Je kunt het volume vrij ver openzetten voordat je de indruk krijgt dat de klank gestresseerd of hard begint over te komen.

Voor de hi-res muziek hebben we albums van onder meer The Beatles, Muse en Michael Jackson ingezet. Met content van hoge kwaliteit laat de AVR-X6400H direct zien het vlaggenschipmodel van dit jaar te zijn. De muziek komt direct kleurrijker, genuanceerder en dynamischer over. De zang wordt warm weergegeven, en door duidelijk aanwezige subtiele details komt de emotie in de stem overtuigend naar voren. Zowel het hoog als het laag wordt voorzien in strak afgeleverde klanken en nooit is het too much. The Resistance van Muse is het album waarbij we de kwaliteiten maximaal naar voren hoorden komen. Het geluidsveld wordt breed getrokken, individuele instrumenten worden strak in de ruimte geplaatst en er zit meer diepte in. Als we een minpuntje moeten noemen is dat het gebrek aan souplesse in het hoog en de controle bij uithalen in dit gebied. De AVR-X6400H is geen dedicated versterker voor stereomuziek – en mag hier dan ook niet mee vergeleken worden – maar Denon heeft wel een zeer goede balans gevonden tussen optimale meerkanaals prestaties en een strakke stereoweergave.

Film

De AVR-X6400H is niet alleen een receiver voor de muziekliefhebber maar ook voor de filmliefhebber. Zeker diegenen die met Dolby Atmos of DTS:X aan de slag willen kunnen hiermee hun hart ophalen. We hebben de receiver dan ook direct aan het maximale onderworpen; een 7.1.4-kanaals Dolby Atmos-opstelling en de Ultra HD Blu-ray disc van Transformers – The Last Knight. Om maar meteen met de deur in huis te vallen; de AVR-X6400H weet de Dolby Atmos audiotrack met verve weer te geven.

De receiver verzorgt een meeslepende bioscoopervaring, met duidelijke en strakke scheiding van de kanalen naar een ‘onzichtbare’ positionering van de luidsprekers waardoor audio-objecten zich vloeiend door de ruimte laten bewegen. De actie in de ruimte is zo natuurlijk dat je effecten en bewegingen van links naar rechts en van voor naar achteren zonder moeite kunt volgen. De receiver vindt de perfecte balans tussen de luidsprekers en zorgt dat je middenin de actie terechtkomt.

Aan laag geen gebrek bij deze film en de AVR-X6400H heeft hier voldoende controle over om de subwoofer nauwkeurig en strak aan te sturen zodat we ook echt die punch ervaren wanneer de brokstukken ons om de oren vliegen. De lage tonen laten je van de bank trillen zonder je direct naar de volumeknop te willen laten zoeken, en in combinatie met de realistische surround-effecten krijg je een bijzonder goede film-ervaring.

De soundtrack valt niet weg tegenover de overvloed aan surround-effecten, dialogen blijven goed hoorbaar en er zit overtuigend veel diepte, hoogte en breedte in het geluidsveld. Met name dat stukje hoogte is waar Dolby Atmos in uit moet blinken en waardoor je als kijker nog meer in de actie getrokken wordt. Al met al heeft de Denon duidelijk merkbaar de touwtjes in handen, voldoende vermogen en genoeg rekenkracht om een chaotische film als deze strak weer te geven. De receiver heeft voldoende ademruimte om dynamisch en zuiver te zijn, zelfs wanneer we het volume flink opendraaien. Ook dan blijft de audioweergave dynamisch en intact.

Denon AVR-X6400H – Conclusie

Als we alles bij elkaar optellen dan kunnen we bijna dezelfde conclusie trekken als we vorig jaar deden, bij de AVR-X6300H. De AVR-X6400H is een waardige opvolger, maar beschikt niet over grote vernieuwingen waardoor een upgrade ten opzichte van vorig jaar geen noodzaak is. Hij is zelfs 100 euro duurder dan zijn voorganger. Dat gezegd hebbende is de AVR-X6400H nog steeds een absolute aanrader voor diegenen die op zoek zijn naar de ultieme home cinema-ervaring, een goede muziekweergave en tientallen opties om je favoriete muziek weer te geven of door de rest van het huis te sturen. Alle nieuwste standaarden en technieken worden ondersteund waardoor je de komende jaren zeker goed zit met dit model.

Echt grote minpunten hebben we niet kunnen ontdekken, al had de afstandsbediening van verlichting voorzien mogen zijn. De AVR-X6400H biedt veel gebruiksgemak, is eenvoudig in te stellen en laat zowel met muziek als met film een zeer goede indruk achter. Maar – zoals we vorig jaar al zeiden – is Dolby Atmos (met 11 kanalen) nog te hoog gegrepen, zijn de geavanceerde instelmogelijkheden geen noodzaak en kun je het doen met wat minder streamingopties? Dan zijn er voor minder geld ook zeer goede av-receivers te vinden.

9.0

• Ultieme Dolby Atmos-ervaring
  • Premium look and feel