Beeld Beoordeling 9.0

Review: LG OLED65CX6LA (CX-serie) oled tv

13 mei 2020 + 10 minuten 77 Reacties
lg-new

In deze review kijken we naar de LG OLED65CX6LA, een 65-inch oled tv uit de nieuwe CX-serie, voorzien van HDMI 2.1 en webOS smart tv.

LG heeft in 2020 zijn OLED line-up herbekeken, maar de C-reeks blijft wel het belangrijkste model. De CX-serie (opvolger van de C9-serie) kreeg een nieuwe beeldprocessor en werd uitgerust met Dolby Vision IQ en Filmmaker mode. Maar zijn er nog veranderingen ten opzichte van vorig jaar?

LG OLED65CX6LA – specificaties

• Wat: Ultra HD OLED-tv
  • Schermformaat: 65 inch (165 cm), vlak
  • Aansluitingen: 4x HDMI (4x v2.1 (40 Gbps), eARC, ALLM, VRR, HFR), 1x optisch digitaal uit, 3x USB, 1x hoofdtelefoon, 2x antenne, Bluetooth 5.0, WiSA
  • Extra’s: HDR10, HLG, Dolby Vision, Dolby Atmos, WiFi (802.11ac) ingebouwd, WebOS 5.0, AirPlay 2, USB/DLNA-mediaspeler, DVB-T2/C/S2, CI+-slot, Alpha 9 Gen 3 processor
  • Afmetingen: 1.449 x862 x 251 mm (incl. voet)
  • Gewicht: 32,6 kg (incl. voet)
  • Verbruik: 137 / 0,5 watt (Energielabel A)
  • Adviesprijs: 3.099 euro

Een compleet overzicht van alle LG 2020 OLED-modellen met hun specificaties vind je in de LG 2020 oled tv line-up. Alle andere line-ups voor 2020 vind je in ons 2020 homecinema overzicht.

LG OLED65CX6LA – Design

Wie de CX-serie voor het eerst ziet, denkt vermoedelijk dat het om een C9 gaat. Het design lijkt ons ongewijzigd. De rand van het scherm heeft een klein, mooi afgerond metalen kader als stootbescherming. De rug van het dunne scherm is afgewerkt in metaal.

De voet van de OLED65CX6LA is identiek aan die van de C9. Aan de voorzijde zit een brede, geborsteld metalen plaat. Achteraan de voet schuilt een zwaar tegengewicht.

De hele constructie staat stevig, omvallen is echt wel uitgesloten, maar de bevestiging van het scherm aan de voet kan wat robuuster. Als je het scherm een duwtje geeft, wiebelt het duidelijk.

LG OLED65CX6LA – Aansluitingen

Vorig jaar pakte LG als eerste fabrikant uit met HDMI 2.1-aansluitingen. Dit jaar zullen ook andere fabrikanten dat doen, maar LG heeft wel nog steeds het ruimste aanbod. De CX-serie is uitgerust met vier HDMI 2.1-aansluitingen met ondersteuning voor ALLM, VRR, eARC, 2K en 4K HFR. Meer informatie over al deze functies, en of je ze nodig hebt vind je hier. Er is echter één verschil, de HDMI-aansluitingen van de CX gaan tot maximaal 40 Gbps, waar je op de C9 kreeg je de maximale HDMI 2.1 bandbreedte kreeg (48 Gbps). Daardoor kan je op de CX maximaal 4K120 10 bit 4:4:4 signalen aanbieden, terwijl je op de C9 hetzelfde kon doen maar met 12 bit kleurdiepte in plaats van 10 bit. In de praktijk zal dat vermoedelijk weinig impact hebben, vermits er nog geen bronnen zijn die een dergelijk 12 bit signaal aanbieden, en zelfs dan is de visuele impact vermoedelijk erg klein.

Net zoals op de C9 staan drie van de vier HDMI-aansluitingen opzij, samen met een USB-aansluiting. De vierde HDMI-aansluiting en alle andere aansluitingen (twee maal USB, een optisch digitale uitgang, hoofdtelefoonuitgang, netwerkaansluiting en antenne-aansluitingen) staan achteraan. Al die aansluitingen wijzen naar achter, en zijn mogelijk lastig te bereiken als je voor wandmontage kiest.

De slechts geplaatste aansluiting is de hoofdtelefoonuitgang waarvoor je ver achter het toestel moet reiken. Een verloopkabeltje aansluiten en laten liggen is de handigste oplossing. De CX biedt overigens ook Bluetooth voor draadloze hoofdtelefoons.

De OLED65CX6LA is net als de C9 uitgerust met WiSA (Wireless Speaker and Audio Association). Een handige oplossing als je surround wenst zonder  gedoe met kabels. Het WiSA aanbod blijft nog relatief beperkt.

LG OLED65CX6LA – Gebruiksgemak en smart tv

De nieuwe WebOS 5.0 versie is vooral een cosmetische aanpassing. Het kleurschema is iets bezadigder, maar er zijn ook kleine functionele veranderingen. Dat blijkt vanaf de eerste installatie die volledig vernieuwd werd en nog een duidelijker en eenvoudiger dan tevoren. Het toestel probeert nu ook aangesloten apparaten te herkennen, zodat je die niet meer zelf moet configureren.

Het Quick Menu is nu aanpasbaar, zodat je zelf kunt kiezen welke instellingen er verschijnen en in welke volgorde.

Het ‘Thuis Dashboard’ groepeert nog steeds alle aansluitingen, en je vindt er ook netwerkbronnen, de optie om snel een andere audio-uitgang te selecteren en zaken zoals Sound Share of Airplay. Het dashboard biedt nu ook een PiP (Picture In Picture) voor de huidige bron. Uiteraard kan je er nog steeds slimme apparaten toevoegen die OCF (Open Connectivity Foundation) ondersteunen, en er zo een IoT dashboard van maken. Met die apparaten kun je ‘routines’ creëren om bijvoorbeeld ’s avonds alles in een keer uit te schakelen.

Een nieuw feature is Sports Alert. Daarbij kan je teams kiezen uit verschillende sporten en competities. Wanneer er op live tv een match van je favoriete team begint, of er scoort iemand krijg je een bericht. De Belgische of Nederlandse voetbalcompetities zijn niet beschikbaar, maar die komen mogelijk nog.

WebOS blijft een van onze favoriete smart tv-systemen, maar het is erg jammer dat LG de nieuwe versies niet beschikbaar maakt op oudere modellen.

Voor een volledig overzicht van WebOS kan je voorlopig terecht in dit artikel waar we alle features en eigenschappen beschrijven.

Afstandsbediening

Ook de Magic Remote is identiek aan die van de C9. Je wijst er mee naar het scherm, en met kleine bewegingen beweeg je de cursor op het scherm. Je kunt ook de pijltjestoetsen en de andere toetsen gebruiken als je liever niet met dat aanwijzen werkt.

De remote van de OLED65CX6LA ligt prima in de hand en de toetsen zijn, met uitzondering van de twee onderste rijen, voldoende groot. Ze zijn gemakkelijk in te drukken en geven goede feedback. De layout is prima, en er zijn sneltoetsen voor Netflix, Amazon Prime Video en Rakuten tv (Movies). Je kan hem via het  ‘Thuisdashboard’ ook configureren voor gebruik met je aangesloten apparaten.

Functies

De CX-serie is uitgerust met een enkelvoudige tv -tuner voor digitale tv (DVB-T2/C/S2) en CI+-slot. Kijken en tegelijk een ander kanaal opnemen is niet mogelijk. De versie in Duitsland beschikt wel over een dubbele tuner, die versie herken je aan de letters CX9LA (in tegenstelling tot onze versie: CX6LA).

Je kunt gebruik maken van Apple Airplay 2 en YouTube video’s kan je via Google Cast sturen. De mediaspeler is prima, hij ondersteunt ondertitels, HDR, maar is sinds dit jaar ondersteuning voor DTS verloren.

LG’s ThinQ AI moet voor een uitgebreide lijst stemcommando’s zorgen, en dat zou volgens LG ook effectief moeten werken op deze versie. Tijdens onze test kregen we enkel zoekresultaten. Voorlopig is de dienst enkel geactiveerd in Nederland, maar hij wordt zo spoedig mogelijk ook voor België geactiveerd.

LG OLED65CX6LA – Beeldverwerking

De Alpha 9 Gen 3 processor voegt relatief weinig nieuwigheden toe, en lijkt vooral een verfijning van de vorige generatie. Hij levert nog steeds uitstekende resultaten voor deinterlacing, en herkent vlot verschillende video- en filmframerates. Gekartelde randen zijn dan ook een zeldzaamheid. De ruisonderdrukking werkt prima voor willekeurige ruis, maar net zoals vorig jaar is het effect op blokvorming (MPEG-ruisonderdrukking) relatief zwak, daar moet LG echt nog aan sleutelen. Ook ‘Soepele Gradaties’, de instelling die kleurbanden moet wegwerken lijkt betrekkelijk weinig effect te hebben tenzij de kleurbanden al bijzonder subtiel zijn.

Upscaling resultaten zijn uitstekend, en LG claimt met AI Picture Pro (te activeren via Algemeen/AI service) nu ook de weergave van tekst en gezichten aan te scherpen. Dat effect moet erg klein zijn, we konden het niet echt zien. Al bij al zijn de algemene resultaten uitstekend, maar LG maakt hier geen grote stappen. We adviseren de drie instellingen voor ruisonderdrukking in de laagste stand te laten voor algemeen kijkplezier.

Waar wel wat veranderd is: de bewegingsscherpte. LG introduceert op dit model “OLED Motion Pro” (meer detail hier), een verbeterde versie van Black Frame Insertion (wat is BFI). De laagste stand van OLED Motion Pro bracht inderdaad een duidelijk verbeterde bewegingsscherpte zonder overmatig verlies van helderheid. De midden en hoge stand leveren nog iets beter resultaat, maar dan daalt de helderheid wel beduidend. In de hoogste stand is er lichte flikker merkbaar, maar dat is minder opvallend dan op de C9. Voor games en sport lijkt de laagste OLED Motion Pro stand ons een prima keuze. Voor film lijkt het nieuwe Cinema Clear (vertaald als Cinema Wissen) een goede oplossing. Het vermindert stotteren in pan-beelden degelijk, maar veroorzaakt niet te veel beeldproblemen. De Vloeiend stand levert goede, vloeiende beelden maar veroorzaakt iets meer visuele problemen.

Belangrijkste instellingen

In ons artikel over het professioneel kalibreren van een tv lees je alles over de mogelijkheden om met een professional tot de beste beeldinstellingen te komen. Wil je zelf aan de slag gaan, neem dan onze home cinema informatiegids door. Hier vind je een uitleg over de belangrijkste beeldinstellingen en tips voor het instellen van je tv.

Algemeen Geavanceerde bediening Beeld Opties
Beeldmodus: Bioscoop
Instelling beeldverhouding: Origineel / Scannen: Aan
Energiebesparing: Uit
OLED Lampje: 80
Helderheid: 50
Contrast: 85
Scherpte: 10
Kleur: 50
Tint: 0
Dynamisch Contrast: Uit
Dynamische tonemapping: Uit/Aan
Superresolutie: Laag
Kleurbereik: Auto
Gamma: 2.2 / BT.1886
Witbalans: Warm2
Maximale Helderheid: Uit
Ruisonderdrukking: Laag
MPEG ruisonderdrukking: Laag
Soepele Gradatie: Laag
Zwartniveau: Automatisch
Echte Bioscoop: Aan
Motion Eye Care: Uit
TruMotion: Cinema Wissen of Aangepast met OLED Motion Pro: Laag

LG OLED65CX6LA – Beeldkwaliteit

Een nieuw jaar, een nieuw OLED-paneel, maar net zoals de voorgaande jaren vermeld LG geen wijziging aan de specificaties. OLED-technologie lijkt dus al enkele jaren op een prestatie-plateau te zitten.

Op een volledig donker scherm (1 tot 3% grijs) konden we wel wat verticale banden zien. Het scherm was helderder in het centrum en beduidend donkerder links en rechts. De foto is sterk overbelicht om het effect te tonen. Maar vanaf iets lichtere grijstinten is de uniformiteit goed. In gewone filmfragmenten, zelfs erg donkere, konden we het nooit zien.

We hebben altijd geijverd voor de beschikbaarheid van een beeldmode die het beeld perfect onbewerkt toont, en dus het beste de echte studiovisie benadert. Over de jaren is de Bioscoop-beeldmode daar ook goed in geslaagd. Maar nu is er dus ook de Filmmaker Mode. Deze beeldmode is in essentie de Bioscoop beeldmode, maar met alle beeldverwerking (ruisonderdrukking, TruMotion) uitgeschakeld. Een ander detail is dat hij relatief donker is (rond de 100 nits), en de BT.1886 gammacurve gebruikt. Zo is hij echt wel bedoeld voor kijken in een verduisterde ruimte. Filmmaker mode is een beeldmode zoals alle andere, maar hij kan (in de toekomst) automatisch geactiveerd worden door bepaalde content.

De Bioscoopmode geeft ons dezelfde meetresultaten als de Filmmaker mode. En die zijn absoluut uitstekend. Een mooi neutrale grijsschaal met een gamma van 2.2 (voor iets meer impact en donkere look kan je overschakelen op BT.1886 zoals in Filmmaker mode). De tv toont uitstekend alle zwartdetail, en lijkt niet meer te lijden onder het storend geflikker in erg donkere scènes. De kleurweergave is zeer goed, met erg natuurlijke huidskleuren.

LG OLED65CX6LA – HDR

LG heeft Technicolor ondersteuning laten vallen, geen echt verlies gezien we er nooit content voor hadden. HDR10+ blijft wel afwezig op LG’s toestellen, maar je krijgt wel Dolby Vision, HDR10 en HLG.

De piekluminantie van het scherm zit rond de 670 nits (in de HDR Bioscoop mode uiteraard), en die loopt na iets meer dan een minuut op tot 720 nits. Op een volledig wit scherm zit het maximum op 135 nits. Die waardes zijn lager dan wat we vorig jaar optekenden (770 / 146). Achter de reden blijft het gokken, mogelijk is LG iets voorzichtiger om inbranden toch zo weinig mogelijk kans te geven. Update 14/05/2020: LG liet weten dat deze variantie binnen de norm valt die voor de panelen gezet is.

Het kleurbereik is nagenoeg onveranderd, en klokt af op bekende waardes voor OLED: 97% DCI-P3 en 71% Rec.2020. De kalibratie is net als in SDR erg goed. In de HDR Bioscoop mode zien we enkel dat de helderheid over het algemeen een tikje te laag ligt, maar afgezien daarvan perfect de vereiste curve volgt. Alle witdetail wordt netjes getoond, op basis van de metadata zelfs tot aan 10.000 nits.

Om het gebrek aan HDR10+ op te vangen biedt LG ‘Dynamische Tonemapping’ aan. Dat algoritme analyseert het beeldsignaal en optimaliseert de HDR-weergave. LG verbetert het elk jaar wat. Het algoritme schijnt vooral het perceptueel contrast op te krikken. In zeer heldere beelden met veel wit geeft het veel meer diepte aan het beeld, maar daardoor lijkt het soms ook iets minder helder. Op donkere beelden is er vaak geen effect. Kleuren kunnen iets intenser worden, maar nooit uitgesproken hard. LG heeft naar ons gevoel een goede middenweg gevonden tussen waargenomen contrast en helderheid. Of je dynamische Tonemapping activeert lijkt ons grotendeels een persoonlijke keuze, maar wie een waarheidsgetrouw beeld wenst laat het best uit staan. Opgelet, ook in Filmmaker Mode activeert LG de Dynamische Tonemapping, daar moet je het dus eventueel ook uitschakelen.

Vorig jaar kregen we met ‘AI helderheid’ de optie om HDR-beelden aan te passen op basis van het omgevingslicht. De tv tilt het zwartdetail dan wat op zodat je meer schaduwnuances ziet. Dit jaar is dat nu met de introductie van Dolby Vision IQ ook het geval voor Dolby Vision content. Het volstaat om de lichtsensor te activeren (zet in de algemene beeldinstellingen, Energiebesparing op Automatisch).

LG OLED65CX6LA – Gaming, Reflecties en kijkhoeken

OLED-schermen hebben een uitstekende kijkhoek, zodat ook wie niet recht voor het beeld zit kan genieten van uitstekend contrast en kleuren. De LG weert reflecties goed, maar aandacht voor de juiste verlichting blijft vereist.

In de cinema beeldmode meten we een lag van 96,7 ms, zoals bij alle fabrikanten is dit vrij hoog. In de game-mode zakt de lag naar 13,2 ms en dat is een fantastisch resultaat.

De CX-serie biedt daar bovenop een unieke combinatie eigenschappen voor gamers. Hij ondersteunt ook 4K HFR (tot 120fps in 10 bit 444, en dus voldoende voor HDR gaming met hoge framerate), ALLM, en VRR (meer uitleg over alle features vind je hier). En het is vooral die VRR-ondersteuning die in het oog springt. Want naast HDMI VRR, kan deze LG ook NVIDIA GSync en ook AMD Freesync (later na firmware update) aan, met een bereik van 40-120 Hz. Tot slot is er voor HDR-gaming ook ondersteuning voor HGIG (meer daarover hier), je activeert dat via de Dynamische Tonemapping instellingen in het beeld menu. De CX-serie lijkt dus zowel voor PC als voor next gen consoles een uitstekende keuze.

LG OLED65CX6LA – Geluidskwaliteit

Met zijn 2.2 kanaals 40 Watt geluidssysteem kan de LG echt erg luid spelen. We vermoeden dat er weinig veranderd is aan het systeem ten opzichte van vorig jaar. We horen flink wat bas, maar die kan je bij te veel volume ook echt tegen zijn limieten horen gaan, waardoor je wat vervorming hoort. Zolang we het volume niet te ver open zetten zijn we erg tevreden over de klank. Die is warm en aangenaam, voldoende gedetailleerd, en heeft flink wat punch. Naast Standaard, kregen de Bioscoop en Muziek-preset onze voorkeur (voor respectievelijk film en muziek natuurlijk). Maak ook gebruik van AI Acoustic Tuning om de klank aan te passen aan de kamer akoestiek.

De OLED65CX6LA ondersteunt Dolby Atmos en slaagt er in om een mooie surround-ervaring te creëren, maar je mag er uiteraard geen wonderen van verwachten. De AI Sound Pro geluidspreset versterkt stemmen, en creëert een virtuele surround. Het resultaat was leuk in sommige programma’s maar leidde ons soms ook te veel af, je experimenteert er best zelf wat mee.

Review-apparatuur

Voor de lag-meting gebruiken we een Leo Bodnar Display lag meter. Voor alle andere metingen vertrouwen we op een Spectracal C6 HDR2000 Colorimeter, Xrite i1 Pro spectrophotometer, een VideoForge Pro patroongenerator, en de Spectracal Calman for Business software. Om eventuele HDR-problemen te analyseren gebruiken we een HDFury Vertex. Meer info over onze meetapparatuur vind je hier.

LG OLED65CX6LA – Conclusie

De lijst minpunten op de LG CX-serie is erg kort. Er ontbreekt HDR10+ ondersteuning, toch jammer voor een toestel dat verder alles biedt. Onze metingen gaven ook aan dat de CX-serie iets minder helder is dan vorig jaar, maar hij blijft wel duidelijk binnen de krijtlijnen van de typische OLED-prestaties. De HDMI 2.1-aansluitingen geven maximaal 40Gbps bandbreedte terwijl je op de C9 48Gbps kreeg. Over de communicatie daaromtrent zijn we niet tevreden, die verliep onduidelijk, maar de impact op de meeste consumenten is onbestaande. Wie de review van de C9 er even bij neemt merkt op dat de OLED65CX6LA qua pure beeldkwaliteit echt erg dicht bij zijn voorganger aanleunt. Het gaat vooral om kleine verbeteringen (zoals OLED Motion Pro, Filmmaker mode of Dolby Vision IQ). Ja, al die features verbeteren je kijkervaring verder, maar het is zelden een wereld van verschil. OLED-prestaties lijken de voorbije jaren toch duidelijk op een plateau te zitten.

Wie de pluspunten exploreert merkt al snel dat de OLED65CX6LA enorm veel te bieden heeft. Gamers kunnen uitkijken naar een tv die zowel op next gen consoles als op PC fantastische resultaten geeft, en alle vereiste features ondersteunt. De filmliefhebbers genieten van het kenmerkende zwart, fantastische kleurweergave en knappe HDR-prestaties. Prima geluidskwaliteit en een uitgebreid en handig WebOS vervolledigen deze knappe televisie. De OLED65CX6LA verdient daarom onze FWD Excellent award.

De prijs voor al dat moois is voorlopig wel erg hoog, maar in lijn voor het segment. De Samsung Q95T is iets goedkoper, maar de zwaarste concurrentie komt eigenlijk van LG’s eigen C9.

9.0
LG-OLED65CX-toestel