Review: Philips 46PFL4508H (PFL4508-serie) lcd led tv

09 november 2013 + 10 minuten 0 Reacties
Philips-PFL4508

We hebben dit jaar al gekeken naar een high-end tv van Philips in de PFL7008K-serie en naar een mid-end model in de PFL6008K-serie. In deze review kijken we naar een instapmodel wanneer je op zoek bent naar een tv met zowel 3D-weergave als Smart tv-functies; de 46PFL4508H in de PFL4508-serie.

Philips PFL4508 – specificaties

Philips heeft dit jaar een uitgebreide lcd led tv line-up naar Nederland gebracht, met de PFL8008-serie als vlaggenschipserie. Daaronder vinden we de PFL7008-serie. Als middenklasse serie heeft Philips de PFL6008- en PFL5008-series geïntroduceerd en wanneer je geen groot budget hebt maar toch interessante features als 3D en Smart tv wilt is er de PFL4508-serie. In tegenstelling tot de hogere modellen zijn deze tv’s echter voorzien van actieve 3D weergave en niet passief 3D.

Philips PFL6008 Philips PFL5008 Philips PFL4508
  • Full HD LCD
  • Edge Lit LED achtergrondverlichting
  • 500Hz Perfect Motion Rate
  • Micro Dimming
  • Perfect 3D Natural Motion
  • Passief (Easy) 3D met passieve 3D brillen
  • 2D naar 3D conversie
  • Dual View Gaming
  • Ambilight aan twee zijden
  • Dual-core processor
  • Smart TV
  • Ingebouwd wifi met Miracast
  • USB webcam optioneel
  • SimplyShare
  • Afstandsbediening met cursor-functie en QWERTY keyboard
  • Philips MyRemote app
  • MultiRoom Ready
  • USB opnamen
  • Full HD LCD
  • Edge Lit LED achtergrondverlichting
  • 300Hz Perfect Motion Rate
  • Micro Dimming
  • Pixel Plus HD
  • Perfect 3D Natural Motion
  • 2D naar 3D conversie
  • Dual View Gaming
  • Ambilight aan twee zijden
  • Smart TV
  • Ingebouwd wifi met Miracast
  • USB webcam optioneel
  • SimplyShare
  • Philips MyRemote app
  • USB opnamen
  • Full HD LCD
  • Edge Lit LED achtergrondverlichting
  • 200Hz Perfect Motion Rate
  • Micro Dimming
  • Pixel Plus HD
  • Perfect 3D Natural Motion
  • Actief (Max) 3D
  • 2D naar 3D conversie
  • Dual View Gaming
  • Smart TV
  • Ingebouwd wifi met Miracast
  • USB webcam optioneel
  • SimplyShare
  • Philips MyRemote app
  • USB opnamen

De modellen in de PFL4808H-serie van Philips beschikken onder meer over een Full HD lcd paneel met Edge Lit led achtergrondverlichting, Micro Dimming, actieve 3D weergave, Philips’ Smart tv platform, ingebouwd wifi, en de mogelijkheid om de tv te bedienen middels de MyRemote applicatie voor smartphones en tablets. De 3D brillen moeten overigens wel los gekocht worden, net als de camera voor Skype-gesprekken.

De PFL4508H-serie komt in verschillende formaten, variërend van 32-inch tot 55-inch. In deze review kijk ik naar de 46 inch variant met de naam 46PFL4508H. De conclusies in deze review gelden echter ook voor de andere modellen in de PFL4508H-serie aangezien de features en specificaties overeenkomen.

Meer informatie vind je in het Philips 2013 lcd led tv overzicht.

Review apparatuur

Voor deze review maken gebruik van onder meer de Marantz UD7007 Blu-ray speler, de Marantz SR6008 receiver en een PlayStation 3 gameconsole. Qua content hebben we gebruik gemaakt van onder meer The Dark Knight en Avatar op Blu-ray, Toto Live in Rotterdam op Blu-ray, en de DVD van iRobot.

Philips PFL4508 – design

Op het gebied van design laat Philips zelden steken vallen en ook de 46PFL4508H ziet er dan ook strak en netjes afgewerkt uit. Hoewel de tv geen topmodel is en je dus niet de meest slanke of lichte behuizing met de modernste designelementen krijgt, is dit model voorzien van een zeer strakke behuizing met een geborsteld aluminium afwerking en weinig toeters en bellen. De tv combineert een overwegend zwarte behuizing met een zilveren lijst om het display waarop ook het logo van de fabrikant te vinden is. Het frame rondom de tv is niet zo dun als bij de high-end modellen, maar is niet iets dat voor velen een afknapper zal zijn. Ook de voet is volledig zwart en minimalistisch gehouden waardoor de tv een ‘zwevend’ effect krijgt.

Aansluitingen

Zowel aan de zijkant als aan de achterzijde van de tv zijn diverse aansluitingen te vinden. Op de achterzijde vinden we twee HDMI ingangen, een digitaal coaxiale audio-uitgang, een Scart adapter en de aansluiting voor kabeltelevisie. Aan de zijkant zijn een extra HDMI poort, twee USB poorten, een koptelefoon aansluiting en een CI-slot te vinden. De tv is aan te sluiten op het internet middels een ethernetkabel maar je kunt ook gebruikmaken van de ingebouwde wifi-module.

Philips PFL4508 – gebruiksgemak

Net zoals de hogere modellen in de 2013 lcd tv line-up van Philips zijn de PF4508-serie modellen voorzien van een aantrekkelijk vormgegeven interface waarbinnen eenvoudig te navigeren is. Wanneer je de tv voor het eerst opstart wordt je door een interface geloodst waar je de belangrijkste instellingen kunt aanpassen, de inputs kunt aanwijzen en de internetverbinding op kunt zetten. Eenmaal ingesteld valt op dat het navigeren binnen de verschillende menu’s soms wat verwarrend kan zijn en je bij bepaalde functies teveel stappen moet doorlopen om te komen waar je wilt zijn. Daarbij kom je soms bij het homescreen uit wanneer je terug wilt naar een vorige pagina binnen het menu, wat nogal frustrerend kan werken. De reactietijd laat ook hier en daar te wensen over. Na het selecteren van een bepaalde optie, met name binnen de Smart tv interface, kan het soms een ruimte seconde duren voordat er door de tv actie ondernomen wordt. Al met al ziet het er redelijk strak en net afgewerkt uit, maar laat de bediening nog wat te wensen over.

Bediening

Helaas wordt er bij de 46PFL4508H geen QWERTY-afstandsbediening zoals bij onder meer de PFL8008- en PFL7008-serie geleverd. Je moet het dus doen met een redelijk eenvoudige en ouderwetse afstandsbediening. Hiermee zijn echter wel alle functies redelijk snel toegankelijk. De afstandsbediening voelt wat licht en goedkoop aan, maar kijkend naar de prijs van de tv is dat geen groot minpunt. Mocht je toch een wat geavanceerdere afstandsbediening willen hebben dan kun je de MyRemote app van Philips gebruiken.

MyRemote app

Steeds meer fabrikanten richten zich op optimale integratie van smartphones en tablets, en ontwikkelen dan ook een applicatie waarmee de tv bediend kan worden. De ene app is beter dan de andere en ook de mogelijkheden verschillen per fabrikant. Philips heeft hiervoor de MyRemote ontwikkeld. Deze app werkt op zowel tablets als smartphones, en zowel Android als iOS. Het gebruik van de MyRemote app is beperkter op modellen in deze serie dan op hogere modellen. Zo is de tv wel te bedienen, kun je tekst invoeren middels de app en kun je media richting de tv streamen, maar is het kijken van live tv op je tablet of smartphone niet mogelijk. De applicatie biedt echter voldoende mogelijkheden om de normale afstandsbediening links te laten liggen, werkt redelijk snel en is gebruiksvriendelijk.

Philips PFL4508 – features

De Philips 46PFL4508H beschikt over ingebouwd wifi en Philips’ eigen Smart tv platform; NetTV. Hiermee krijg je toegang tot applicaties van onder meer video-on-demand diensten, social media en games. Daarnaast beschikt de tv over de mogelijkheid om via usb opnamen te maken en live tv te pauzeren, en een ingebouwde web browser waarmee op het internet gesurft kan worden.

Smart tv (NetTV)

Philips heeft ten opzichte van vorig jaar weinig belangrijke wijzigingen doorgevoerd in het NetTV Smart tv platform. De interface had wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken maar is nog steeds zeer gebruiksvriendelijk, netjes vormgegeven en logisch ingedeeld. Zoals in het begin van deze review al aangegeven is de reactietijd binnen het Smart tv platform niet indrukwekkend, wat soms voor frustraties kan zorgen. Hoewel het aanbod wat gegroeid lijkt te zijn loopt Philips nog steeds niet voorop. Voor de Nederlandse gebruiker is er voldoende interessants te vinden, waaronder entertainment, video on demand, games, uitzending gemist, social media en nieuws applicaties.

Philips wil dit aanbod snel verder uitbreiden, onder meer door de ontwikkelingen met de Smart TV Alliance. In de loop van dit jaar wil Philips in enkele Europese landen ook YouTube Rentals introduceren met toegang tot de filmverhuurdienst van YouTube. Gebruikers kunnen dan met de PC films van YouTube huren en die vervolgens op TV bekijken.

Media streaming en USB

De PFL4508-modellen beschikken ook over een mediaspeler waarmee media vanaf andere apparaten binnen het thuisnetwerk naar de tv gestreamd kunnen worden, en waarmee media vanaf een usb-stick of harddisk afgespeeld kan worden. De mediaspeler zelf maakt navigeren in mappen nogal omslachtig en reageert vrij traag, maar pluspunt is dat de meest populaire bestandsformaten zonder problemen afgespeeld kunnen worden. Wanneer je een usb harddisk koppelt is het ook mogelijk live tv te pauzeren en zelfs opnamen in te plannen die op de harddisk opgenomen worden. Voor diegenen die niet over een decoder met harddisk beschikken is dit een handige functie.

Mocht je een smartphone of tablet hebben dan kun je met de MyRemote en SimplyShare app snel foto’s en andere content die op je mobiele apparaat staan op tv weergeven. De tv beschikt ook over Miracast ondersteuning waardoor je het scherm van je smartphone of tablet (mits compatibel met Miracast) kunt laten spiegel op tv.

Web browser

De web browser is ten opzichte van vorig jaar, en ook de eerder geteste modellen, weinig veranderd. Hoewel je hiermee redelijk eenvoudig toegang krijgt tot het wereldwijde web, blijft het een matige browser door het gebrek aan ondersteuning voor plugins en zeer trage laadtijden. Zeker het invoeren van tekst middels de afstandsbediening komt de gebruikservaring niet ten goede, en het is dan ook aan te raden hiervoor de MyRemote in te zetten.

Philips PFL4508 – beeldkwaliteit

Uiteindelijk is het belangrijkste van een nieuwe tv natuurlijk een goede beeldkwaliteit, welke in verhouding staat met de prijs die je betaalt. De 46PFL4508H is niet uitgerust met de beste of nieuwste beeldtechnieken maar moet middels Pixel Plus HD, een 200Hz Perfect Motion Rate en Edge lit led achtergrondverlichting toch een prima beeldkwaliteit kunnen genereren. Voor deze review hebben we de meeste standaard instellingen gebruikt, gekozen voor de vanuit de doos beste weergave in Film/Movie modus en de Perfect Natural Motion (PNM) opties uitgezet. Overige ruis/artifacts filters hebben we niet gebruik om het beeld zo natuurlijk en ‘clean’ mogelijk te houden. Met deze instellingen krijg je direct vanuit de doos de beste beeldkwaliteit. Natuurlijk is ook een geavanceerdere kalibratie mogelijk waarmee de beeldkwaliteit naar eigen wens afgesteld wordt. Hiervoor verwijzen we naar onze tips artikelen in de home cinema informatiegids. Vervolgens kun je in de menu’s van de tv duiken om het beeld naar eigen wens aan te passen.

Om te beginnen met de uniformiteit van het lcd paneel op zich; daar is wel het een en ander op aan te merken. Aan de zijden is duidelijk zichtbaar dat we te maken hebben met edge lit led achtergrondverlichting aangezien je bij een volledig zwart scherm een overduidelijke lichtere rand ziet. In het midden is het scherm een stuk zwarter dan aan de zijkanten. Nu valt dit gelukkig alleen bij een compleet zwart scherm of bij aftiteling van een film duidelijk op. Ook heeft de tv last van een lichtere ‘wolken’ rondom lichte objecten op een donkere achtergrond. Deze zijn niet storend maar het toont wel direct dat we niet te maken hebben met een high-end tv. De zwartwaarden vallen dan ook tegen wanneer je dit model vergelijkt met bijvoorbeeld de PFL7008K-serie.

Wanneer we kijken naar standaard definitie (SD) materiaal dan valt op dat dit model op het gebied de motion handling, het opvangen van snel bewegende beelden of objecten, ook wat steken laat vallen. Er wordt te snel aan scherpte ingeleverd, met name wanneer je kijkt naar bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd. Wanneer zich veel snelle actie in het frame bevindt worden details al snel uitgesmeerd. De motion-opties in de instellingen kunnen dit deels opvangen maar nadeel hiervan is dat je al snel weer een homevideo-look krijgt. Een echte ideale middenweg wordt helaas niet geboden. Afgezien van dit minpunt presteert de PFL4508 meer dan prima bij de weergave van SD-materiaal. Kleuren worden natuurlijk weergegeven, het contrast ligt op redelijk niveau en er worden nauwelijks bijeffecten als ruis en artifacts geïntroduceerd bij het upscalen naar HD-resolutie.

Bij de weergave van HD-materiaal weet de tv gelukkig veel beter om te springen met snel bewegende beelden en objecten, al is het verschil met de high-end series absoluut zichtbaar. Een voetbalwedstrijd die in HD uitgezonden wordt is een stuk ‘schoner’ en verliest minder detail dan wanneer deze in SD bekeken wordt. Bij films in HD is het beeld ook overwegend erg comfortabel om naar te kijken, mede dankzij de indrukwekkende scherpte en de natuurlijke kleurweergave. Het beeld kan als dynamisch en levendig omschreven worden, maar de echt diepe zwartwaarden die een donkere film scene net dat beetje extra dynamiek, spanning en diepte meegeven ontbreken. Ook de grijstinten in bijvoorbeeld schaduwen zijn niet optimaal waardoor subtiele details snel ondergesneeuwd worden.

Input lag

Voor de gamers onder ons is de input lag een belangrijke factor om wel of niet voor een tv te gaan. De 46PFL4508H is geen topper wat dit betreft en komt gemiddeld op een input lag van 45 ms wanneer de game-modus ingeschakeld is. Dit is kijkend naar andere lcd led tv’s ongeveer gemiddeld en haalt het niet bij bijvoorbeeld de indrukwekkend lage input lag van de Sony W905A-serie.

3D weergave

In tegenstelling tot de PFL7008, PFL6008 en PFL5008-series beschikt de PFL4508-serie over actieve 3D-weergave. Philips heeft ervoor gekozen dit af te wisselen, want de PFL8008-serie beschikt wel weer over actief 3D. De voordelen en nadelen van zowel de actieve als de passieve 3D techniek hebben we al meerdere maken besproken, maar kort gezegd levert actief 3D de beste beeldkwaliteit (hoogste resolutie) maar biedt passief 3D de meest comfortabele 3D-ervaring en goedkopere 3D brillen. Philips heeft de actieve 3D techniek voor de eigen modellen omgedoopt tot Max 3D.

Wanneer we een 3D film opzetten valt direct op hoe rustig en comfortabel de 3D-ervaring is, dit in tegenstelling tot vele andere tv’s met actief 3D. De 46PFL4508H weet een haarscherp plaatje met indrukwekkende diepte en natuurlijke kleuren neer te zetten, zonder snel voor vermoeide ogen door flickerende beelden te zorgen. Ook is er nauwelijks tot geen sprake van crosstalk waardoor je optimaal kunt genieten van een 3D film. Wel valt ook bij de weergave van 3D-materiaal op dat er lastig een goede balans te vinden is tussen een té vloeiende weergave van beelden (homevideo-look) en een verlies aan scherpte of haperende beelden. Het is een kwestie van smaak, maar veel keus krijg je helaas niet. De 3D brillen, welke overigens niet standaard meegeleverd worden, zijn het grootste minpunt van de tv. Deze zitten namelijk niet comfortabel, met name door het neusstuk.

Reflecties en kijkhoeken

Op het gebied van de kijkhoeken en reflecties is de PFL4508 een echt middenklasse model; weinig om echt over te klagen en weinig om echt heel positief over te zijn. Reflecties worden redelijk opgevangen en met een prima helderheid kan redelijk tegen invallend licht opgebokst worden. Wat betreft de kijkhoeken lever je wanneer je meer dan 35-40 graden uit het midden gaat zitten al snel in aan helderheid en contrast.

Philips PFL4508 – audiokwaliteit

De audioweergave van de 46PFL4508H is duidelijk een stuk minder dan de modellen in de hogere series, maar dat wordt ook duidelijk vermeld in de specificaties en is onderdeel van de lagere prijs. Toch kan het sowieso veel slechter, zoals we bij vele flatscreen tv’s gezien en gehoord hebben. De tv biedt een acceptabele geluidskwaliteit voor de gemiddelde soapserie of show, maar wanneer je fanatiek films kijkt kan een goed home cinema systeem niet ontbreken. Qua lage tonen en een breed geluidsveld hoef je namelijk niet veel te verwachten.

Philips PFL4508 – conclusie

De modellen in de Philips PFL4508-serie hebben zowel pluspunten als minpinten. Zo zien de tv’s er strak en net afgewerkt uit, krijg je toegang tot het aardig gevulde Smart tv platform van de fabrikant, en kun je middels de actieve 3D-techniek 3D films in de hoogste kwaliteit bekijken. Helaas ontbreek de Ambilight verlichting ten opzichte van de hogere modellen, maar dat is dan ook iets waar je niet voor betaalt. Op het gebied van beeldkwaliteit lever je in op de diepe zwartwaarden, de uniformiteit van het scherm en het opvangen van snelle bewegingen. Daarbij moet gezegd worden dat de reactiesnelheid binnen menu’s en het Smart tv platform te wensen overlaat, iets dat we ook bij andere modellen van Philips tegenkwamen. Al met al moeten we zeggen dat de 46PFL4508H een prima instapmodel is wanneer je een connected-tv zoekt met toegang tot Smart tv-functies en de mogelijkheid voor de weergave van 3D-materiaal. Voor relatief weinig geld krijg je prima prestaties en aardig wat interessante features.

7.5

• Indrukekkende 3D-ervaring
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding