Review: Philips 47PFL7008K (PFL7008 serie) lcd led tv

07 juni 2013 + 10 minuten 5 Reacties
Philips-PFL7008-totaal

Philips brengt in 2013 verschillende nieuwe lcd tv series naar Nederland, waaronder de high-end PFL8008-serie, de PFL7008-serie en de PFL6008-serie. Een aantal weken terug hebben we naar de PFL6008-serie gekeken en in deze review kijken we naar de PFL7008-serie met onder meer Ambilight, passieve 3D weergave, Smart tv en ingebouwd wifi.

Philips PFL7008 – specificaties

De vlaggenschipserie uit de 2013 lcd tv line-up van Philips is de PFL8008 serie. De modellen beschikken onder meer over een 1.400Hz Perfect Motion Rate, actieve 3D weergave, Local Contrast en een Multiroom functie. De tweede serie in de line-up is de PFL7008 serie met modellen die beschikken over iets mindere beeldtechnieken en een iets afwijkend design. Het verschil zit hem met name in de Motion Rate (1.400Hz tegenover 700Hz), de Local Contrast techniek, de 3D weergave (actief vs passief) en de afwerking van de behuizing.

Philips PFL8008 Philips PFL7008 Philips PFL6008
  • Full HD LCD
  • LED achtergrondverlichting
  • 1.400Hz Perfect Motion Rate
  • Local Contrast
  • Super 3D Resolution
  • Perfect Pixel HD Engine
  • Helderheid 450 cd/m2
  • Actief (Max) 3D met actieve 3D brillen
  • 2D naar 3D conversie
  • Dual View Gaming
  • Ambilight aan drie zijden
  • Dual-core processor
  • Smart TV
  • Ingebouwde camera
  • Ingebouwd wifi met Miracast
  • SimplyShare
  • Afstandsbediening met cursor-functie en QWERTY keyboard
  • Philips MyRemote app
  • MultiRoom Ready
  • USB opnamen
  • Full HD LCD
  • Edge Lit LED achtergrondverlichting
  • 700Hz Perfect Motion Rate
  • Micro Dimming
  • Perfect 3D Natural Motion
  • Pixel Precise HD
  • Helderheid 400 cd/m2
  • Passief (Easy) 3D met passieve 3D brillen
  • 2D naar 3D conversie
  • Dual View Gaming
  • Ambilight aan drie zijden
  • Dual-core processor
  • Smart TV
  • Ingebouwde camera
  • Ingebouwd wifi met Miracast
  • SimplyShare
  • Philips MyRemote app
  • MultiRoom Ready
  • USB opnamen
  • Full HD LCD
  • Edge Lit LED achtergrondverlichting
  • 500Hz Perfect Motion Rate
  • Micro Dimming
  • Pixel Precise HD
  • Helderheid 400 cd/m2
  • 2D naar 3D conversie
  • Dual View Gaming
  • Ambilight aan twee zijden
  • Dual-core processor
  • Smart TV
  • Ingebouwd wifi met Miracast
  • USB webcam optioneel
  • SimplyShare
  • Afstandsbediening met QWERTY keyboard
  • Philips MyRemote app
  • MultiRoom Ready
  • USB opnamen

De lcd tv’s in de PFL7008K serie van Philips beschikken onder meer over een Full HD lcd paneel met Edge Lit led achtergrondverlichting, Micro dimming, passieve 3D weergave, een dualcore processor, Philips’ Smart tv platform, ingebouwd wifi, een nieuwe afstandsbediening en de mogelijkheid om de tv te bedienen middels de MyRemote applicatie voor smartphones en tablets.

De PFL7008 serie komt in verschillende formaten, variërend van 42 inch tot 55 inch. In deze review kijk ik naar de 47 inch variant met de naam 47PFL7008K. De conclusies in deze review gelden echter ook voor de andere modellen in de PFL7008K serie aangezien de features en specificaties overeenkomen. Daarbij lanceert Philips de PFL7108 serie welke beschikt over dezelfde specificaties maar een witte afwerking.

Meer informatie vind je in het Philips 2013 lcd led tv overzicht.

Philips PFL7008 – design

De Philips PFL7008K serie beschikt over een zeer strak en minimalistisch design en komt in twee kleurvarianten; een zwarte en een witte variant. Voor deze review hebben we de zwarte variant mogen testen, welke beschikt over een aantal zilveren tinten. De lijst rondom de tv is zwart afgewerkt en zeer slank waardoor je tv als een soort schilderij aan de muur hangt. De onderzijde is echter wat dikker en met een zilveren kleur afgewerkt. Hierin bevindt zich naast het logo de infraroodsensor, de microfoon en de camera waarmee Skype-gesprekken gevoerd kunnen worden. Rondom de tv zijn drie strips met led’s geplaatst waarmee de Ambilight verlichting gecreëerd wordt.

Aansluitingen

De Philips 47PFL7008K beschikt over voldoende aansluitingen om de meestvoorkomende apparaten zonder problemen aan de sluiten. Zo heb je onder meer de beschikking over vier HDMI-poorten met ARC-ondersteuning, drie USB-poorten, een CI+-module en een ethernetaansluiting. Deze laatste aansluiting hoef je niet per se te gebruiken aangezien je de tv ook draadloos met je thuisnetwerk kunt koppelen. Alle aansluitingen wijzen naar onderen of de zijkant waardoor het ophangen van de tv zonder problemen mogelijk is.

Philips PFL7008 – gebruiksgemak

De instellingenmenu’s zijn veel van wat we gewend zijn van Philips en gelukkig betekent dit dat de tv qua gebruik redelijk eenvoudig is. Je kunt de tv bij de eerste keer aanzetten compleet en eenvoudig naar eigen wens instellen maar voor diegenen die wat meer uit de beeldkwaliteit willen halen is er een grote hoeveelheid opties beschikbaar waarmee je diverse beeldkenmerken kunt afstellen. Toch is er op het gebied van gebruiksgemak wat te klagen want net als de goedkopere PFL6008K serie heeft dit model te maken met zogenaamde ‘lags’. Dit zijn kleine vertragingen na het selecteren van een optie of het veranderen van zender. Eén zo’n vertraging is geen probleem maar wanneer dit vaak gebeurt geeft de tv je een traag gevoel mee wat zeer frustrerend kan zijn. Blijkbaar is die dualcore processor toch niet krachtig genoeg om de grote hoeveelheid opties en het uitgebreide smart tv platform vloeiend aan te sturen.

Bediening

Philips biedt je als gebruiker verschillende manieren om de modellen in de PFL7008K serie te bedienen. Ten eerste is er natuurlijk de afstandsbediening maar deze afstandsbediening beschikt zelf over drie opties. Aan de ene kant van de afstandsbediening bevindt zich namelijk een ‘traditionele’ lay-out met de bekende knoppen. Hiermee zijn alle functies op de tv zonder problemen te bedienen, al zijn sommige knoppen wat aan de kleine kant. Aan de andere zijde van de afstandsbediening bevindt zich een volwaardige QWERTY keyboard waarmee je eenvoudig teksten in kunt voeren, vooral interessant binnen bijvoorbeeld de web browser of social media applicaties. Ook hier zijn de knoppen aan de kleine kant, maar op zich begrijpelijk aangezien je wel de beschikking hebt over een volledig toetsenbord. Dat is echter niet alles want de afstandsbediening beschikt ook over een zogenaamde cursor-functie waarmee je de accessoire als aanwijzer kunt gebruiken. Ook dit werkt vrij eenvoudig door het aanwijzen en selecteren van de betreffende optie, app of instelling. Het is even wennen maar na een tijdje kom je hiermee, met name bij de uitgebreidere menu’s, sneller waar je zijn moet.

MyRemote app

Een vierde optie om de tv te bedienen is de MyRemote applicatie van Philips. Dit is een applicatie die je kunt installeren op zowel Android als iOS smartphones en tablets. De app biedt een overzichtelijke lay-out met diverse handige features, waaronder het invoeren van teksten via het touchscreen van je mobiele apparaat. Middels de app kun je ook de basisinstellingen van de tv snel wijzigen, precies zoals je dat met de normale afstandsbediening zou doen. De SimplyShare-functie maakt het mogelijk om content die op je smartphone of tablet staat direct op tv weer te geven, maar ook content terugsturen naar mobiele apparaten is mogelijk. Deze functie werkt zeer soepel en snel en is met name handig wanneer je even snel een foto of een video wilt tonen aan je huisgenoten. De PFL7008K modellen beschikken overigens ook over Miracast ondersteuning waardoor je het beeld van een mobiel apparaat dat ook over Miracast ondersteuning beschikt kunt spiegelen op je tv.

Philips PFL7008 – features

Wat betreft de features komt de 47PFL7008K nagenoeg exact overeen met de goedkopere PFL6008K modellen, afgezien van het feit dat de tv beschikt over een ingebouwde camera met microfoon zodat Skype-gesprekken gevoerd kunnen worden. Deze functie werkt op zich prima maar ik heb meerdere malen ervaren dat de geluidskwaliteit vanaf mijn zijde niet optimaal genoeg was voor de persoon aan de andere kant van de lijn. De beeldkwaliteit was echter meer dan voldoende. Om Skype te kunnen gebruiken is het ook verstandig je tv aan te sluiten op je thuisnetwerk en hiervoor kun je de ingebouwde wifi-module gebruiken. De tv beschikt over een eenvoudig menu waarmee je in een paar stappen de tv kunt koppelen aan je netwerk en direct online kunt. Eenmaal online kun je aan de slag met Skype, Smart TV en diverse andere features.

Smart tv (NetTV)

Philips, of eigenlijk TP Vision, heeft een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd in net NetTV Smart tv platform maar niets waar je echt veel meer uit kunt halen. De algemene look is nog steeds hetzelfde gebleven en de functionaliteit is nauwelijks uitgebreid. Wel hebben sommige standaard apps een update gekregen waarmee de functionaliteit uitgebreid is. De interface komt hier en daar wat oubollig over maar er is prima mee te werken door een gestructureerde weergave en eenvoudig te bereiken secties en functies. Echter moet ook hier weer gezegd worden dat de reactietijd te wensen overlaat. Te vaak heb ik last gehad van vertragingen bij het selecteren van een functie of het openen van een applicaties. Wederom leidde dit tot frustraties. Hoewel het aanbod wat gegroeid lijkt te zijn loopt Philips nog steeds niet voorop. Voor de Nederlandse gebruiker is er voldoende interessants te vinden, waaronder entertainment, video on demand, games, uitzending gemist, social media en nieuws applicaties.

Philips wil dit aanbod snel verder uitbreiden, onder meer door de ontwikkelingen met de Smart TV Alliance. In de loop van dit jaar wil Philips in enkele Europese landen ook YouTube Rentals introduceren met toegang tot de filmverhuurdienst van YouTube. Gebruikers kunnen dan met de PC films van YouTube huren en die vervolgens op TV bekijken.

Media streaming en USB

Aangezien de 47PFL7008K aangesloten kan worden op het thuisnetwerk is het mogelijk om content vanaf andere apparaten in dit netwerk, waaronder een computer, telefoon, tablet of NAS-server, direct naar de tv te streamen. De lay-out van de interface voor deze functie laat wat te wensen over en is minder gebruiksvriendelijk dan de overige menu’s door de vele stappen die je moet zetten voordat een bestand daadwerkelijk afspeelt. Maar, eenmaal gevonden en geselecteerd gaat het streamen van video’s, muziek en foto’s prima. De meest populaire bestandsformaten, waaronder AVI, MOV, MPEG-2, MPEG-4 en WMV worden moeiteloos ondersteund. Ook het koppelen van een USB-stick met media verloopt zonder problemen. Je kunt echter ook een USB harddisk koppelen om tv programma’s direct op te nemen of live te pauzeren.

Two Player Full Screen Gaming

De Two Player Full Screen Gaming-functie is een functie die we kennen van eerdere modellen van Philips en ook tv’s van andere fabrikanten. Met deze functie is het mogelijk om met twee spelers een spel te spelen, terwijl elke speler een full-screen beeld voorgeschoteld krijgt. Dit is mogelijk doordat elke speler een 3D bril draagt en dus of alleen de oneven beeldlijnen of alleen de even beeldlijnen te zien krijgt. Zo hoef je niet meer in een split-screen modus te spelen. We hebben deze functie getest middels een PlayStation 3 en hoewel het een stuk comfortabeler is om op volledig scherm te kunnen spelen heeft de functie ook nadelen. De resolutie laat namelijk door het beperkt aantal beeldlijnen te wensen over en soms heb je last van ‘ghosting’ waarbij het beeld van de tegenspeler kort door jouw beeld loopt. Overigens ligt de input lag van de tv tussen de 70 en 75ms wat het niet direct één van de beste keuzes voor de intensieve gamer maakt.

Web browser

Over de web browser kan ik wederom heel kort zijn. Hoewel het soms handig kan zijn om even snel een website aan huisgenoten of vrienden te tonen is de browser op de Philips modellen niet uitnodigend. Websites worden redelijk weergegeven, mits je geduld hebt om te wachten totdat ze geladen zijn. De traagheid is één van de grootste nadelen van deze browser. Daarbij is de leesbaarheid van teksten om een of andere reden niet optimaal en dat maakt de browser al snel niet echt bruikbaar.

Ambilight

In tegenstelling tot de PFL6008K serie beschikken de modellen in de PFL7008K serie over driezijdig Ambilight. Dit houdt in dat je zowel aan de zijkanten als aan de bovenzijde een strip met led’s kunt vinden die de achtergrond kunnen verlichten. Persoonlijk vind ik Ambilight één van de meest aantrekkelijke features van de Philips modellen, met name omdat het de kijkervaring daadwerkelijk een stuk comfortabeler maakt. Hoewel ik fan ben van het kijken van films in het donker omdat het wat spanning toevoegt en het je meer in de film trekt, is Ambilight iets wat ik continue aan zou zetten. Het leidt absoluut niet af van de film en verbetert de ervaring zelfs.

De kleuren van de led’s veranderen afhankelijk van de kleurtinten van de content wat in een rustigere en comfortabelere kijkervaring resulteert. Daarbij is het effect aan te passen naar eigen wens; snellere overgangen qua kleur, langzame overgangen of zelfs één statische kleur. Ook kun je de felheid van de kleuren aanpassen en de kleur van de muur die zich achter de tv bevindt selecteren waardoor kleuren worden aangepast voor een natuurlijke weergave.

Philips PFL7008 – beeldkwaliteit

Wanneer we kijken naar de beeldkwaliteit zijn de belangrijkste verschillende met de PFL8008 serie te zien. Zo beschikken de PFL7008K modellen over de Pixel Precise HD engine, terwijl de PFL8008 serie modellen over de Perfect Pixel HD engine beschikken. Ook zijn de PFL8008 modellen uitgerust met een 1.400Hz scanningsysteem, terwijl de PFL7008 modellen het moeten doen met een 700Hz systeem. Daarnaast is de helderheid volgens de specificaties van Philips 50 cm/m2 minder en is de Lokaal contrast feature alleen beschikbaar op de PFL8008 serie.

Voor deze review hebben we de meeste standaard instellingen gebruikt, gekozen voor de vanuit de doos beste weergave in Film/Movie modus en de Perfect Natural Motion (PNM) opties uitgezet. Overige ruis/artifacts filters hebben we niet gebruik om het beeld zo natuurlijk en ‘clean’ mogelijk te houden. Wel hebben we het contrast van de achtergrondverlichting verlaagd naar 25-30 wat zorgt voor een natuurlijkere weergave van kleuren en diepere zwartwaarden maar niet teveel ten koste gaat van de helderheid waardoor ook kijken in lichtere omgevingen comfortabel is. Met deze instellingen krijg je direct vanuit de doos de beste beeldkwaliteit. Natuurlijk is ook een geavanceerdere kalibratie mogelijk waarmee de beeldkwaliteit naar eigen wens afgesteld wordt, bijvoorbeeld door het afstellen van de kleurtemperatuur en de witbalans. Hiervoor verwijzen we naar onze tips artikelen in de home cinema informatiegids.

Het eerste waar we vaak naar kijken bij reviews van lcd tv’s met led achtergrondverlichting zijn mogelijke problemen met backlight bleeding en/of clouding. De 47PFL7008K die wij hebben mogen testen had wat last van het led-licht dat vanuit de hoeken ‘lekte’ waardoor er verschil zichtbaar was tussen de donkere weergave in het midden van het scherm en de lichtere weergave aan de zijkanten. Dit is met name zichtbaar wanneer je bijvoorbeeld de aftiteling van een film bekijkt of een donkere scene voorgeschoteld krijgt. Ook rondom lichtere objecten in een donkere omgeving is een hele lichte waas zichtbaar. Tijdens het kijken van een film zal het je echter niet direct en altijd opvallen.

De 47PFL7008K gaat prima om met SD-content, onder meer via een DVD en digitale televisie. Het upscalen van SD-content naar HD-resolutie zorgt voor minimale artifacts en een beetje ruis maar niks om echt ruisfilters en dergelijken voor in te schakelen aangezien dit weer ten koste gaat van de scherpte. De weergave van details is meer dan voldoende maar het opvangen van snelle bewegingen (camera of objecten in het beeld) zorgt soms voor uitgesmeerde beelden en dus geen scherpe weergave. Je kunt ervoor kiezen om de Perfect Natural Motion optie in te schakelen maar zorg dan dat je deze op minimaal zet om een onnatuurlijke weergave (ook wel homevideo look genoemd) te voorkomen. Kleuren worden natuurlijk weergegeven en ook zijn de zwartwaarden redelijk goed te noemen.

Bij de weergave van HD-materiaal is het direct aan te raden de PNM-optie uit te schakelen aangezien de tv hier geen enkele moeite heeft met snelle bewegingen. Deze worden perfect opgevangen waardoor de scherpte van objecten en personen behouden blijft. Deze indrukwekkende scherpte, zonder artifacts of kartels rondom scherpte lijnen, zorgt ervoor dat beelden zeer levendig overkomen. Daarbij ligt het contrast op een hoog niveau en krijg je natuurlijke en dynamische kleuren voorgeschoteld. Je kunt er echter ook voor kiezen de achtergrondverlichting van de tv weer wat op te schroeven wanneer de kleuren niet intens genoeg zijn of de helderheid te minimaal is voor een fel verlichte ruimte. Gevolg hiervan is dat zwart iets meer richting grijs gaat. Wanneer je deze instelling wat lager laat (of zet) is de weergave van zwart in een donkere omgeving overtuigender.

3D weergave

Philips heeft ervoor gekozen de 2013 lcd tv line-up niet uit te rusten met één standaard 3D-techniek. De high-end PFL8008 modellen beschikken namelijk over de actieve 3D Max techniek met de zwaardere en duurdere 3D brillen, terwijl de PFL7008 en PFL6008 series uitgerust met zijn met de passieve Easy 3D weergave. De voordelen en nadelen van zowel de actieve als de passieve 3D techniek hebben we al meerdere maken besproken, maar kort gezegd levert actief 3D de beste beeldkwaliteit (hoogste resolutie) maar biedt passief 3D de meest comfortabele 3D-ervaring en goedkopere 3D brillen.

Het is aan te raden voor 3D-content de 3D modus van Philips in te schakelen en net als bij de PFL6008 lcd tv die weer eerder getest hebben zorgt dit voor een indrukwekkend goede 3D weergave op de 47PFL7008K. De 3D-content wordt overtuigend weergegeven met dynamische maar natuurlijke kleuren, perfecte motion-handling en diepe zwartwaarden. Ook het ‘pop-effect’ is overtuigend en geeft je die ultieme 3D-ervaring, mede dankzij de diepte die door de scherpe weergave en het hoge contrast gecreëerd wordt. Mocht je het net wat teveel of te minimaal vinden dan biedt Philips je de optie om de 3D-diepte zelf aan te passen. De 3D brillen die Philips mee levert zitten comfortabel en door de comfortabele passieve 3D-techniek kun je zonder twee of drie uur naar 3D-materiaal kijken zonder vermoeide ogen te krijgen.

Gelukkig blijkt ook op dit model weer dat crosstalk problemen tot het verleden behoren waardoor de algemene 3D-ervaring zeer positief is. Wel moet wederom gezegd worden dat het nadeel van passief 3D wel duidelijk zichtbaar blijft, met name voor diegenen die een optimale en scherpe weergave prefereren. Passief 3D zorgt er namelijk voor dat de resolutie verminderd wordt, iets dat resulteert in (voor sommigen) zichtbare beeldlijnen. Dit probleem heeft actief 3D niet, maar met die techniek is de 3D-ervaring echter niet zo comfortabel.

Reflecties en kijkhoeken

Op het gebied van kijkhoeken en reflecties is de PFL7008K serie helaas geen topper, met name wanneer de achtergrondverlichting/helderheid wat naar beneden worden bijgesteld om de zwartwaarden te verbeteren. Voor de feller verlichte omgevingen kan dit zichtbare reflecties en mindere kijkhoeken tot gevolg hebben. Wanneer je de achtergrondverlichting wat verder openzet zijn de meeste indirecte reflecties meteen minder goed zichtbaar en blijft het contrast en de helderheid ook redelijk goed behouden wanneer je vanuit een kleine hoek naar de tv kijkt. Ga je echter veel verder dan 40 graden vanuit het midden zitten dan gaat de kwaliteit hard achteruit.

Philips PFL7008 – audiokwaliteit

Eén van de positieve punten van de PFL6008 serie was de geluidskwaliteit en aangezien de PFL7008K modellen over nagenoeg dezelfde speakers beschikken is de geluidskwaliteit ook op dit model boven gemiddeld goed. De speakers zijn zelfs iets krachtiger waardoor je op een hoger volume minder last hebt van vervorming van het geluid. Wel wordt bij het kijken van films of het luisteren van muziek snel duidelijk dat de lage tonen missen. Voor het kijken van een film of het luisteren van muziek raad ik dan ook nog steeds een volwaardig home cinema systeem of een externe speakerset aan.

Philips PFL7008 – conclusie

Alles bij elkaar genomen moet gezegd worden dat de PFL7008 serie geen zeer grote verbetering is ten opzichte van de PFL6008 serie. Er zijn een aantal handige features toegevoegd, waaronder de cursor-functie van de afstandsbediening en de driezijdige Ambilight-verlichting, en ook is de beeldkwaliteit minimaal beter. De tv biedt een indrukwekkende 2D beeldkwaliteit met een hoog contrast, natuurlijke kleuren en een scherpe weergave, en 3D-ervaring is zeer comfortabel en overtuigend. De 47PFL7008K beschikt echter ook over veel van dezelfde minpunten zoals de trage reactietijden van menu’s en het Smart tv platform, de lichte vorm van backlight bleeding en de lagere resolutie in 3D-modus. Mocht je tussen de PFL6008 en PFL7008 series twijfelen dan zou ik met name om de betere Ambilight-verlichting en de betere beeldkwaliteit de PFL7008 serie modellen toch aanraden. De PFL7008K modellen zijn ook ten opzichte van de directe concurrentie een prima keuze, zowel qua hoeveelheid interessante features als qua beeldkwaliteit.

8.0

• Zeer goede SD, HD en audio weergave
  • Comfortabele 3D ervaring