Review: Philips Fidelio B8 (Dolby Atmos soundbar)

10 maart 2017 + 10 minuten 0 Reacties
Philips-Fidelio-B8-review

In deze review kijken we naar de Philips Fidelio B8, een soundbar met ondersteuning voor Dolby Atmos, een slank design en een draadloze subwoofer.

Soundbars met Dolby Atmos

Wie op dit moment serieus genomen wil worden als soundbar-bouwer, moet in zijn assortiment een topmodel hebben met ondersteuning voor Dolby Atmos. Zoals je in ons Dolby Atmos-artikel kunt lezen is Atmos de volgende grote trend in surroundweergave in bioscopen (onder andere als deel van Dolby Vision) en komt het nu ook naar je woonkamer. Atmos neemt de klassieke surroundopstelling met 5 of 7 speakers op oorhoogte en voegt er luidsprekers aan toe die zich hoger bevinden. In of tegen het plafond monteren is de beste optie, maar er worden soms ook speakers gebruikt die geluid naar boven uitstralen en van het plafond laten weerkaatsen.

Echte surroundopstellingen zijn echter even populair als een gele lakkleur bij gezinswagens, en meestal kijken mensen vanwege de bekabeling en kosten eerder naar soundbars. En zo kom je bij Dolby Atmos-compatibele soundbars. Die moeten heel wat techniek inzetten om de ruimtelijkheid die je verwacht van Atmos te recreëren. Dat klinkt als een missie gedoemd te mislukken, maar de EISA Award-winnende Yamaha YSP-5600 en de Samsung HW-K950 bewijzen beiden dat het wél kan. De Philips Fidelio B8 die we hier testen is de derde Atmos-soundbar die de markt bereikt, maar binnenkort duiken er nog rivalen op bij Onkyo en Sony.

Philips Fidelio B8 met Dolby Atmos 5.1.2

Een Atmos-opstelling wordt beschreven met drie cijfers gescheiden door twee puntjes. De Fidelio B8 is een 5.1.2-soundbar: 5 surroundkanalen op oorhoogte, één (draadloze) subwoofer en twee hoogtekanalen. Die hoogtekanalen zijn niet verbazend vooraan te vinden. Dat is ook wat Dolby adviseert als je inderdaad met slechts twee in plaats van vier hoogtespeakers werkt. Naar ons gevoel zijn vier hoogtekanalen echter veel meer superieur aan twee, maar tegelijkertijd beseffen we wel dat dit bijna onmogelijk te realiseren is met een soundbar.

Om 5.1.2 mogelijk te maken zet Philips een heel arsenaal aan speakers in. In totaal zijn er achttien aanwezig in de soundbar, al zie je die niet dankzij het strakke, moderne design. Voor de hoogtekanalen zijn er in de bovenkant van de B8 tweemaal twee dome-tweeters onder een hoek van 45° voorzien, wat dus betekent dat je deze soundbar niet in een meubel mag schuiven. Net als bij andere Atmos-soundbars moet hij vrij staan met ‘zicht’ op het plafond. Philips voorzag ook twee grote centraalgeplaatste speakers die het centerkanaal produceren. Met goed effect, want dit kanaal dient onder meer om dialogen weer te geven en dat is iets dat de B8 zeker goed doet.

De B8 komt met een draadloze subwoofer die je elders in de kamer mag opstellen. Hij gaat qua frequenties niet te hoog en stuurt (vooral) bassen langs de onderkant uit, waardoor je heel wat opties hebt om hem te plaatsen. De subwoofer hoeft niet per se vooraan in de kamer te staan, zoals dat soms bij goedkopere soundbars noodzakelijk is. Niettemin, zet hem niet te dicht bij een muur of in een hoek.

De meegeleverde remote is een typisch Philips-kastje, niet spannend maar van goede kwaliteit en met een duidelijke layout. De B8 kun je aan de muur monteren, maar net als bij de HW-K950 krijg je een onconventioneel resultaat. De soundbar hangt niet plat met de onderkant tegen de muur, zoals gebruikelijk, maar wordt met de dunne achterkant tegen de muur bevestigd. Daardoor steekt de Philips-soundbar wat verder uit dan normaal.

HDMI of optisch?

Je kunt de Philips Fidelio B8 via een optische kabel of via HDMI aan je televisie koppelen. Welke van die twee je kiest is bij de B8 meer een kwestie van gemak. Via HDMI kun je het volume van de B8 bedienen via de afstandsbediening van je televisie. HDMI heeft in theorie ook voordelen op audiovlak, omdat je via het ARC-kanaal (Audio Return Channel) op de HDMI-kabel Atmos-geluid zou kunnen ontvangen. In de praktijk blijken veel tv’s echter de surround-output via ARC terug te brengen naar Dolby Digital 5.1. Sommige nieuwe modellen (zoals LG’s nieuwste OLED’s) doen dat niet en houden het op de betere Dolby True HD, maar het merendeel wél. Bijgevolg kan je om van Atmos te genieten best je bron (wellicht een Ultra HD Blu-rayspeler) rechtstreeks op de B8 aansluiten. Dat kan gelukkig, want er zijn twee HDMI-ingangen voorzien voor spelers, decoders, consoles of andere apparaten. Momenteel zijn er geen streamingdiensten in onze regio die films met Dolby Atmos ondersteunen. In de VS is er de verhuurdienst Vudu. Mocht pakweg Netflix er toch mee beginnen, dan zal je voor die Atmos-stream wellicht niet via de app op je smart tv moeten kijken maar wel via een extern toestel, zoals een nVidia Shield.

De aanwezigheid van twee extra HDMI-ingangen op de B8 is een een plus, zeker bij televisies die aan de muur hangen. Je kunt namelijk tot drie HDMI-kabels vervangen door één, voor een nettere ophanging. De HDMI-aansluitingen zijn onderaan in een nis voorzien. Zeker bij de HDMI-ARC-aansluiting is er niet zoveel ruimte, wat een probleem kan geven bij massievere HDMI-stekkers.

HDMI 1.4

We zijn wel wat verbaasd dat de HMDI-ingangen op de Fidelio B8 HDMI versie 1.4 zijn, niet HDMI versie 2.x. Op zich is dit geen grote ramp, want ook via HDMI 1.4 kun je 4K-video afspelen op een Ultra HD-televisie. HDMI 1.4 ondersteunt echter geen HDR-video of HDCP 2.2. Dat betekent dat je geen HDR-video kunt bekijken en dat je in bepaalde situaties 4K-bronmateriaal in Full HD-resolutie moet bekijken. Dit is merkafhankelijk, zegt Philips toen we hier een vraag over stelden. Bij een Philips-tv krijg je toch 4K-video te zien, in de resolutie 2.160p@24. Maar in onze testopstelling gebruikten we een Samsung UBD-K8500 Ultra HD Blu-ray speler die aan de Fidelio B8 gekoppeld werd, en die op zijn beurt met een LG OLED55B6 4K-tv werd verbonden.

Als we dan een Ultra HD Blu-ray zoals ‘Mission Impossible: Rogue Nation’ of ‘Roger Waters: The Wall’ afspeelden, dan kon dat enkel als de Samsung-speler op ‘auto’ het beeld mag doorsturen, wat resulteerde in een Full HD-stream. Dwing je de speler om 4K-video uit te sturen, dan was er geen beeld omdat HDCP 2.2 geen 4K uitstuurt naar onbeveiligde weergevers. Dat komt doordat HDCP 2.2 een beveiliging moet zijn tegen piraatversies van 4K-films. Kortom, bij sommige opstellingen met Ultra HD-televisies en –bronnen moet je bij de B8 toch wat meer research doen om te ontdekken of de resolutie wordt aangetast. Zit je in die situatie, dan heb je nog de optie om de Ultra HD Blu-ray speler rechtstreeks aan je tv te hangen en het geluid over HDMI-ARC naar de Fidelio B8 te sturen. Dat is dan in Dolby Digital, niet Dolby True HD, maar dat verschil is in deze configuratie niet per se merkbaar.

Andere ingangen

In tegenstelling tot de concurrentie heeft de Philips Fidelio B8 niet echt een streamingluik. Zowel de Yamaha YSP-5600 als de Samsung HW-K950 bieden streamingmuziek via zowel netwerkbronnen als streamingdiensten, en kunnen zelfs ingeschakeld worden in een multiroom-verhaal. Niets van dat bij de Philips, die ook geen on-screen interface toont. Alle informatie die je nodig hebt (zoals het niveau van de sub of de geselecteerde geluidsmodus) verschijnt op een witte led-display dat op coole wijze achter de speakergrille is geplaatst, net zoals bij bijna alle recente Philips-soundbars. De led’s zijn dimbaar, dus ook in een verduisterbare kamer overheerst de display niet teveel.

Om muziek te beluisteren heb je wel wat opties. Een cd-speler kun je aansluiten via de coaxiale of de optische ingang. Daarnaast kun je een USB-stick achteraan insteken om muziekbestanden af te spelen. Net als bij de Fidelio B1 is dit niet zo handig. Je moet namelijk de muziekbestanden die je wilt horen opsporen via het kleine schermpje op de soundbar, maar er wordt geen metadata getoond. Dat maakt de USB-afspeeloptie eerder iets voor als iemand je snel een paar liedjes wil laten horen.

Veel praktischer is de Bluetooth-optie, zeker als je smartphone NFC ondersteunt. Je tikt dan gewoon de smartphone tegen de zijkant van de Fidelio B8 en de verbinding wordt gelegd. De Philips-soundbar ondersteunt daarbij aptX en de AAC-codec, die laatste is nuttig om de audio afkomstig van iPhones en iPads beter te doen klinken.

Testen in de regen

Eén van de manieren om snel te testen hoe goed Dolby Atmos werkt bij een soundbar zijn de Rainstorm-, Encounter- en Santaria-demo’s op de officiële Dolby-testdisc. Het interessante aan deze demo’s is dat de soundtracks – een regenstorm met donder in de verte, SF-achtige omgeving en een jungle – schakelen tussen 5.1 en Dolby Atmos 7.1.4. Bij een opstelling met losse speakers rondom is het verschil meteen te merken, maar hoe zit het met de B8?

Met de ogen dicht hoor je de demo’s duidelijk wisselen tussen surroundformaten. Atmos is heel wat ruimtelijker, er is meer diepte en ook de bassen lijken intenser. Tegelijkertijd missen we wel die volledigere Atmos-ervaring, waarbij je het gevoel kunt krijgen dat de regenstorm boven en rond je plaatsvindt. Het blijft nu wat vooraan hangen. De Fidelio B8 levert dus een brede verticale soundstage vooraan (en dat heeft een meerwaarde), maar het blijft allemaal vooraan in de ruimte steken.

We maken nu de vergelijking met een discrete Atmos-opstelling, wat natuurlijk een heel ander ding is. Zowel financieel als qua impact op de ruimte is een av-receiver met 9 of 11 speakers in de ruimte heel wat groter dan een soundbar zoals deze. Daar mag je de B8 dus niet op afrekenen. Maar er zijn ook andere Atmos-soundbars en ook die omhullen je meer. De HW-K950 van Samsung met zijn twee draadloze achterspeakers en de Yamaha YSP-5600 (indien geplaatst in een ruimte die geschikt is voor de sound projection-technologie) hebben we beiden getest en maken meer indruk. Hun prijskaartjes zijn wel forser, vooral in het geval van de 1.799-euro kostende Yamaha.

Cruciaal voor een goede, ruimtelijke Atmos-ervaring bij de B8 is de Height-setting op de remote. Je hebt de keuze uit vier standen: uit, low, medium en high, naargelang de hoogte van je plafond. In onze testruimte is het plafond drie meter hoog en was de high-optie nodig. We zouden je aanraden om hier goed mee te experimenteren, in combinatie met de Bass-regelaar.

Lucy

We nemen er ook de Ultra HD Blu-ray van ‘Lucy’ bij, de algemeen verguisde Luc Besson SF-film met Scarlett Johanssen en Morgan Freeman die wij heimelijk toch wel heel leuk vinden. De Ultra HD Blu-ray komt met een relatief goede Atmos-soundtrack die bij de finale shoot-outscenes veel directionele effecten bevat, ook als Lucy in Matrix-stijl een virtuele wereld betreedt. De Philips Fidelio B8 doet het prima om links-rechts-center goed uit elkaar te halen, merkbaar als de Yakuza’s vanuit deuropeningen hun wapens afvuren. Dat is een verdienste van de Ambisound-functie die Philips al een tijdje op soundbars aanbrengt. Als even later een dino Scarlet bijna verslindt – het is een merkwaardige film – brengt de B8 ook voldoende diepte over. Het klinkt wel wat meer ‘3D’ dan een reguliere 5.1-soundbar, maar echt alomvattend is het niet.

Roger Waters’ The Wall-concertregistratie op Blu-ray is een echte aanrader als je de voordelen van Atmos voor pure muziekweergave wilt ontdekken. Wel moet je de Fidelio B8 omschakelen naar de Music-modus om het een meer evenwichtige luisterervaring te maken, want in de Movie-stand blaast de subwoofer iets te nadrukkelijk en te wollig. Maar verrassend genoeg klinkt de B8 best wel muzikaal, veel beter dan de Fidelio B1 die we een tijdje geleden op bezoek kregen.

Conclusie Philips Fidelio B8

De Philips Fidelio B8 is niet de beste Dolby Atmos-soundbar op de markt. Maar wel even wat nuance aanbrengen: hij is met een prijs van 999 euro heel wat goedkoper dan concurrenten en mikt ook ‘slechts’ op een 5.1.2-ervaring. Maar het is ook niet echt goedkoop, dus je moet wel zeker zijn dat het biedt wat je zoekt. De beperkte streamingopties en het ontbreken van HDMI 2.x (met een gemis aan HDCP 2.2 tot gevolg) zijn zaken waar je rekening mee moet houden, zeker als je naar Ultra HD Blu-ray’s wil kijken. Naargelang je wensen kan dat een dealbreaker zijn.

Klankmatig mag je die wat overblazen term ‘Skyquake’ wel serieus nemen. De grote subwoofer geeft de B8-soundbar een heel stevig fundament en het is ook een beter sub dan we doorgaans bij soundbars zien. Dat samen met Ambisound zorgt dat de Fidelio B8 een indrukwekkende en brede soundstage neerzet, leuk voor een filmavond bij je thuis. Zo klinkt deze soundbar best indrukwekkend en bombastisch. Maar een omhullende, volledige Atmos-ervaring ervaar je niet. Daarvoor moet je toch nog iets langer sparen.

7.0

Beoordeling

Pluspunten
  • Mooi afgewerkt, ook de subwoofer
  • Brede soundstage
  • Klinkt in muziekmodus nog wel goed

Minpunten
  • Geen extreem ruimtelijk 3D-gevoel

  • Geen netwerkstreaming of streamingdiensten
  • In sommige opstellingen is HDMI 1.4 een probleem

Reacties (0)