Review: Pioneer BDP-170 Blu-ray speler

06 juli 2014 + 10 minuten 3 Reacties
Pioneer-BDP-170-review-feature

In deze review kijken we naar de Pioneer BDP-170, een Blu-ray speler met ingebouwd WiFi, 3D-weergave en ondersteuning voor high-res audio.

Pioneer focust zich de laatste jaren met name op audio maar de Japanse fabrikant brengt ook elk jaar een klein aantal Blu-ray spelers op de markt. In deze review kijken naar de nieuwste Blu-ray speler van Pioneer, de BDP-170. Dit model is vooral gericht op een goede audio- en videoweergave maar beschikt ook over features als ingebouwd WiFi, YouTube en DLNA.

Pioneer BDP-170 – specificaties

Pioneer is geen fabrikant die zoveel mogelijk producten introduceert, zeker niet op het gebied van Blu-ray spelers. De BDP-170 is dan ook een van de twee nieuwe spelers die dit jaar op de markt gebracht zijn. De Japanse fabrikant richt zich met de nieuwe modellen met name op nieuwe technieken voor de optimale weergave van audio en video. De echte smart-functies zoals we op spelers van onder andere Panasonic, Samsung en LG zien ontbreken dan ook.

De Pioneer BDP-170 biedt ondersteuning voor Blu-ray, 3D Blu-ray, dvd, cd en sacd. Maar, dat wil niet zeggen dat je met de BDP-170 alleen maar schijfjes kunt afspelen. De speler is namelijk voorzien van ingebouwd WiFi (en een ethernetpoort) waardoor je verbinding kan maken met je thuisnetwerk en het internet. Vervolgens is het mogelijk om bestanden via DLNA af te spelen vanaf een pc of NAS en kun je via WiFi Direct en Miracast content vanaf een compatibele smartphone of tablet weergeven. Ook is er toegang tot YouTube en Picasa.

De BDP-170 compatibel met de recentste Dolby- en DTS surround-codecs (Dolby True HD, Dolby Digital Plus, DTS-HD Master Audio en DTS-HD High Resolution Audio) en is hij uitgerust met een tweekanaals 192 kHz/24 bit DAC. De speler kan meerdere bestandstypes aan, zoals 3GP (voor mobiele toestellen), FLV, MPEG, AVI en WMV, en hoogwaardige audiobestanden zoals FLAC, WMA, MP3, MKV en DivX+ HD.

Daarnaast heeft Pioneer een aantal handige functies ontwikkeld voor de BDP-170. Zo is er een Quick Start-functie om snel een filmpje te kijken, kun je direct met een knop op de afstandsbediening YouTube opstarten en maakt de ‘1.5x View Scan with Audio’-functie het mogelijk sneller door een Blu-ray film te spoelen terwijl de audio nog verstaanbaar is. De speler kan bediend worden met de meegeleverde afstandsbediening of met de vernieuwde iControlAV5-applicatie voor smartphones en tablets.

Voor dit alles moet een bedrag van 179 euro betaald worden maar je kunt de speler al voor iets minder dan dat in de Nederlandse winkels vinden.

Review-apparatuur

Voor deze review maken gebruik van onder meer de Panasonic TX-P60ZT60 plasma tv en de Marantz SR6008 receiver.

Pioneer BDP-170 – design

De Pioneer BDP-170 is niet de meest slanke of compacte Blu-ray speler die je kunt kopen, en zelfs niet de mooiste. Het is een vrij standaard model met een rechthoekig design, de bekende disclade in het midden en daaronder het display. Aan de voorzijde bevinden zich links en rechts een grote ronde knop voor het aan- en uitzetten van de speler en het starten van de weergave. Ook zien we aan de voorzijde een usb-poort, een stop-knop en de knop voor het openen van de lade terug. Hoewel de speler dus qua design weinig bijzonder is heeft deze wel een boven gemiddeld goede bouwkwaliteit. Het apparaat voelt kwalitatief hoogwaardig aan en heeft ook voldoende gewicht wat de stabiliteit ten goede moet komen.

Aan de achterzijde van de speler bevinden zich de belangrijkste aansluitingen, waaronder een HDMI-poort, een ethernetpoort voor koppeling met het internet (WiFi is ook aanwezig), een coaxiale uitgang voor digitale audio en nog een extra usb-poort. Ook zijn er tweekanaals analoge uitgangen aanwezig maar helaas ontbreken de 7.1-kanaals analoge uitgangen. Deze vinden we alleen terug op duurdere modellen.

De speler zelf voelt kwalitatief hoogwaardig aan maar dit is niet te zeggen van de afstandsbediening. Deze is erg licht, compleet van plastic en voelt eerder goedkoop en fragiel aan. Maar, het is een afstandsbediening dus daar maken we geen groot probleem van. Alle belangrijke knoppen zijn aanwezig, zelfs voor het direct opstarten van YouTube of het gebruiken van Miracast. Mocht de afstandsbediening je niet bevallen kun je aan de slag met de iControlAV5-applicatie voor smartphones en tablets, waarover onder het volgende kopje meer.

Pioneer BDP-170 – gebruiksgemak

Zodra je de Pioneer BDP-170 voor het eerst opstart wordt je door een aantal basisinstellingen geloodst, onder meer voor het instellen van de taal. Vervolgens kom je in het algemene menu en valt direct op dat Pioneer totaal geen toeters en bellen toegevoegd heeft. Alles is zo simplistisch mogelijk gehouden en je zult daarom ook niet snel verdwalen in de instellingen. Er zijn immers maar drie hoofdmenu-items; Home Media Gallery, Web inhoud en Begininstelling. De eerste geeft je toegang tot aangesloten usb-apparaten, DLNA-servers in je thuisnetwerk en een Blu-ray disc die in de lade ligt. Het tweede item geeft toegang tot YouTube en Picasa, de enige twee apps op deze Blu-ray speler. Het item begininstellingen geeft toegang tot alle instellingen van deze speler. Ook hier is alles netjes geordend en duidelijk aangegeven. Onder het kopje ‘Netwerk’ kun je in twee simpele stappen de Blu-ray speler koppelen aan je draadloze thuisnetwerk.

Het laden van Blu-ray discs gaat redelijk snel, en met de Quick Start-functie kun je binnen enkele seconden een film bekijken. Ook met de snelheid van de software zit het wel goed, al is er natuurlijk weinig geavanceerds toegevoegd waarvoor snelheid benodigd is. De BDP-170 beschikt niet over een uitgebreid smart tv-platform met toegang tot honderden apps of geavanceerde bedieningsopties als een cursor of stembediening. Kortom, qua gebruiksgemak zit het redelijk goed, al heeft de mediaspeler maar weinig opties en wil deze nog wel eens crashen waardoor je weer bij het hoofdmenu uitkomt.

Pioneer iControlAV5-app

De Pioneer iControlAV5-app is geschikt voor Android- en iOS-toestellen en maakt het mogelijk de afstandsbediening te vervangen door je smartphone of tablet. Hoewel de app zeer strak vormgegeven is en lekker vlot werkt is het geen app met bijzonder veel functies. Wellicht wanneer je een receiver van Pioneer hebt komen er meer opties tevoorschijn maar in combinatie met de BDP-170 krijg je puur de belangrijkste knoppen van de afstandsbediening op het scherm van je smartphone te zien.

Het bedienen van de weergave van media verloopt vloeiend en snel maar helaas ontbreken de knoppen voor onder meer de nummers en de directe koppeling naar YouTube. Er is ook een cursor-functie aanwezig waarmee je middels het over het scherm vegen van je vinger door het menu kunt bladeren. Ook deze optie loopt lekker vlot maar komt grotendeels op hetzelfde neer als de bekende pijltjestoetsen. Maar, de app is absoluut een goede vervanging voor de afstandsbediening wanneer je deze kwijt bent  of gewoon te groot vindt.

Pioneer BDP-170 – features

Zoals hierboven al aangegeven is de Pioneer BDP-170 geen slimme Blu-ray speler zoals we deze van andere grote fabrikanten kennen. Dit model is ontwikkeld voor een optimale weergave van audio en video, dus qua overige functies hoef je niet veel te verwachten. Ja, je kunt video’s op YouTube bekijken en een YouTube-video van je smartphone naar de speler sturen, en je kunt foto’s uit Picasa-albums bekijken. Deze functies zijn leuk maar niet meer dan dat. Er zijn denk ik maar weinig mensen die hiermee dagelijks aan de slag gaan. De ingebouwde WiFi-module met Miracast en WiFi Direct is wel interessant, maar helaas alleen voor diegenen die ook daadwerkelijk een smartphone of tablet met Miracast hebben. Helaas zijn dit er nog niet zoveel.

Onder de features valt natuurlijk ook het streamen van media via DLNA of het koppelen van een usb-apparaat. Hiervoor is de BDP-170 volledig uitgerust. De speler biedt ondersteuning voor een groot aantal bestandsformaten, waaronder 3GP, FLV, MPEG, AVI en WMV, FLAC, WMA, MP3, MKV en DivX+ HD. Via zowel usb als het netwerk worden bestanden snel gevonden en vloeiend afgespeeld. Echter, via het netwerk kwamen we een enkele keer een ‘crash’ tegen die ons terug in het hoofdmenu bracht.

Pioneer BDP-170 – beeldkwaliteit

Zoals al even aangegeven draait alles in deze speler om de beeldkwaliteit en audiokwaliteit. De BDP-170 beschikt op papier over prima componenten en is voorzien van een stabiel chassis waardoor een goede beeldkwaliteit tot de mogelijkheden moet behoren. Er zijn echter niet veel instellingen beschikbaar waarmee je de beeldkwaliteit kunt beïnvloeden, wat op zich ook weer geen nadeel genoemd kan worden omdat het plaatje zo natuurlijk mogelijk richting de tv gestuurd wordt.

SD-content

Wanneer we de speler testen met sd-content, in de vorm van een dvd, krijgen we een prima plaatje voorgeschoteld. De BDP-170 beschikt over een goede upscaler waarmee een schoon en strak beeld weergegeven wordt, al is hier en daar wel sprake van het uitsmeren van details. Het ontbreekt aan da absolute scherpte, wat op zich geen verrassing is door de lagere resolutie, maar we hebben spelers gezien die dit beter oppakken. Snelle bewegingen worden echter ondanks de softe weergave indrukwekkend goed opgevangen en de kleurweergave ligt op hoog niveau.

HD-content

De Pioneer BDP-170 blinkt uit wanneer we een Blu-ray disc in de lade leggen. Met hoge resolutie materiaal weet de speler indrukwekkend goed om te gaan, zonder enige steek te laten vallen. Details worden haarscherp en natuurlijk weergegeven, snelle camerabewegingen en snel bewegende objecten in het scherm worden strak en vloeiend weergegeven en het plaatje is over het algemeen rijk en dynamisch. Ook zijn de grijsgradaties en zwartwaarden goed te noemen, waardoor ook in donkere delen van het scherm details zichtbaar blijven en je net wat meer gevoel van diepte krijgt. Met hd-materiaal worden kleuren overtuigend en natuurlijk weergegeven, zonder te verzadigd over te komen. Ook is er nauwelijks sprake van ruis of artefacten en is het plaatje dus nagenoeg perfect te noemen.

3D-content

Bij de weergave van 3D-materiaal is er ruimte voor verbeteringen want er is sprake van crosstalk/ghosting, met name in scenes met wat meer beweging en actie. Maar, qua kleurweergave en weergave van detail kan de conclusie uit bovenstaande kopje overgenomen. Daar wordt niet op ingeleverd wanneer je naar 3D-materiaal kijkt. Een 3D Blu-ray film wordt strak en levendig weergegeven, met voldoende scherpte en een overtuigende diepte.

Pioneer BDP-170 – audiokwaliteit

Op het gebied van audiokwaliteit valt er maar weinig te klagen over de BDP-170. De speler beschikt niet over 7.1-kanaals analoge uitgangen en is ook in de menu’s niet voorzien van geavanceerde audio-instellingen. Je moet het dus doen met de PCM-of bitstream-output wanneer je de beste kwaliteit voorgeschoteld wilt krijgen. De speler biedt een prima audiokwaliteit, voor zowel muziek als films. Met een stand-alone audiospeler kan het apparaat zich niet meten maar voor diegenen die zo nu en dan graag van muziek in goede kwaliteit willen genieten voldoet de speler prima. De audiotracks van films beschikken ook over een natuurlijke weergave, met een overtuigend surround-effect en heldere dialogen. Er zit voldoende dynamiek in de audio en we hebben op geen enkel moment het idee gehad dat de BDP-170 de beperkende factor in de audioweergave was, het is immers met bitstream audio puur een doorgeefluik.

Pioneer BDP-170 – conclusie

Als we alles bij elkaar nemen dan moet gezegd worden dat de Pioneer BDP-170 een speler is die met name geschikt is voor diegenen die een speler zoeken voor een goede beeldkwaliteit. Op het gebied van overige features kun je voor hetzelfde geld meer krijgen, bijvoorbeeld op spelers van Panasonic en Samsung. Er is geen smart tv-platform aanwezig en de bediening is niet innovatief te noemen. Maar, dat is dan ook niet waar deze speler voor ontwikkeld is. Voor een gewoon goede beeld- en audiokwaliteit, een degelijke speler en een handige remote-app ben je bij de BDP-170 aan het juiste adres.

8.5

• Goede beeld- en geluidskwaliteit
  • Brede ondersteuning voor bestanden