Sony wil muziek innoveren met 360 Reality Audio

21 januari 2019 3 Minuten 0 Reacties
Sony360_presentation

Sony heeft grootse plannen voor je muziekbeleving. Wat als je muziek kon horen alsof je er werkelijk midden in zat, in plaats van er gewoon voor? Muziek in 3D als het ware. Op CES 2019 in Las Vegas demonstreerden ze een nieuwe techniek die dit mogelijk maakt, en wij waren bij de demonstratie aanwezig.

Het concept: 360 Reality Audio

Wat als muziek niet enkel uit een paar stereokanalen zou bestaan? Wat als je geluid zou kunnen beleven alsof je er midden in staat? Dat is het idee dat Sony naar voor schoof met 360 Reality Audio. En neen, dit is geen andere naam voor surround. De muziek komt niet alleen vanuit verschillende kanalen rond je, maar werkelijk ook vanuit totaal verschillende ruimtelijke posities.  Dus ook bijvoorbeeld vanuit de hoogte. Bovendien kunnen die posities veranderen tijdens de muziek.

Zo krijgen artiesten een heel nieuwe manier om hun muziek naar het publiek te brengen. Sony haalde Pharell Williams op het podium en die leek alvast bijzonder warm te lopen voor dat idee.

Een nieuwe codec

Sony heeft al meer dan een nieuwe codec geïntroduceerd, denken we maar aan ATRAC (voor minidisk) en LDAC (voor Bluetooth). Voor het concept van 360 Reality Audio ontwierp het een nieuwe codec samen met het Fraunhofer IIS, gebaseerd op de open MPEG-H 3D standaard. Die codec laat toe om stemmen en instrumenten ergens als een object in de ruimte te plaatsen rond de luisteraar.

Als je dat bekend in de oren klinkt, dan is dat omdat het erg lijkt op wat Dolby Atmos en DTS-X ook bieden. We vroegen Sony waarom het voor een eigen codec koos, in plaats van een van deze twee bekende namen.  Een eigen codec (gebaseerd op een open standaard) zou de introductie van het concept bij streaming services vergemakkelijken, en bovendien licentiekosten bij Dolby en DTS vermijden.

Hoe klinkt het?

We kregen een wel heel aparte demo. In een klein ruimte had Sony 13 luidsprekers opgesteld, 9 stuks voor ons in een 3×3 opstelling op drie verschillende hoogte en 2×2 achter ons. Daarop speelde Sony een aantal muziekstukken die met behulp van speciale software gemixed waren om ons een goed idee te geven van hoe ruimtelijk gepositioneerde audio klinkt.

Vervolgens werd een zeer kleine en gevoelige draadmicrofoon in ons oor ingebracht om de respons van ons gehoor te bepalen. Daarna beluisterden we dezelfde stukken opnieuw maar nu via een hoofdtelefoon. Het resultaat was behoorlijk goed, via de hoofdtelefoon kregen we een erg gelijkaardige ervaring als met de indrukwekkende luidsprekeropstelling.

Welke muziek kan je verwachten?

Volgens Sony kan alle bestaande muziek die opgenomen is op meerdere kanalen (we vermoeden dat dat voor de meeste studiomuziek wel het geval is), een remix krijgen in 360 Reality Audio. Live concerten zijn natuurlijk ook fantastische kandidaten voor een 360 Reality versie en dus werkt Sony samen met Live Nation clubs en theaters. Concerten van ondere andere The Wombats, AJR, Good Charlotte, Chris Lane, Jorja Smith, Tritonal, Jesse McCartne en Kodaline zijn al vastgelegd.

Wat heb je er voor nodig?

Sony heeft naar verluid al steun van Deezer, Tidal, Qobuz en Nugs.net. Streaming vanop een smartphone of tablet lijkt de eerste keuze te zijn voor distributie van het nieuwe formaat. Sony demonstreerde op de showvloer weliswaar een draadloos luidspreker prototype, maar hoofdtelefoons zijn vermoedelijk het eerste doelwit van Sony.

Omdat je thuis natuurlijk niet zo maar een meting van je oor kan uitvoeren zoals dat in demo gebeurde, wil Sony gebruik maken van een app waarmee je een foto van je oor neemt. Op basis daarvan claimt Sony dat het de gehoorkarakteristieken kan bepalen (althans gedeeltelijk zo lijkt ons).

Verdere productdetails, prijzen, en data zijn er niet. Nog even geduld dus voor je thuis een concert kunt beluisteren.

Reacties (0)