De drie beste tablets voor het lezen van boeken (eBooks)

22 november 2012 4 Minuten 1 Reacties
DODOcase-review

Tablets zijn er in alle soorten en maten maar afhankelijk van wat je er vooral mee wilt doen kun je de keuze wat eenvoudiger maken. Voor het lezen van digitale boeken (eBooks) kun je voor een e-reader gaan, maar je kunt ook een tablet kiezen waarmee je comfortabel kunt lezen. In dit artikel vind je de beste (kleine) tablets voor het lezen van digitale boeken.

Een e-reader of een tablet?

Het verschil tussen een e-reader en een tablet voor wat betreft het lezen van boeken heb ik al eens uitgebreid besproken. Zonder hier wederom uitgebreid op in te gaan is het wel belangrijk te weten dat een e-reader in de meeste gevallen de beste optie is voor diegenen die veel lezen en ook lang aan één stuk lezen. Mocht je toch een tablet willen waarmee je ook comfortabel kunt lezen dan zijn er drie tablets die, kijkend naar onze eigen ervaringen, het beste zijn.

Lees meer over het verschil tussen een e-reader en een tablet en de voor- en nadelen van beide producten met betrekking tot het lezen van boeken.

Waarom kleinere tablets?

Onderstaande drie tablets zijn allemaal kleine tablets, variërend van 7 inch tot 7.9 inch. Dat is niet zonder reden. Een 7 – 8 inch tablet is namelijk veel comfortabeler in de hand te houden dan een 10 inch tablet, zowel qua grootte als qua gewicht. Het in één hand houden van de tablet, als een boek, is dus minder vermoeiend. Natuurlijk zijn er ook grotere tablets die boeken goed kunnen weergeven maar kijkend naar het totaalplaatje (comfortabel lezen en in de hand houden) gaat de voorkeur uit naar de kleinere modellen.

1. Google Nexus 7

Een van de belangrijkste eigenschappen van een tablet wanneer het aankomt op het lezen van boeken is de pixeldichtheid. Een hogere pixeldichtheid zorgt voor een scherpere weergave van tekst. De Google Nexus 7 heeft met een resolutie van 1.280 bij 800 pixels de hoogste pixeldichtheid in de 7 inch tablet categorie en is daardoor een van de meest interessante opties. Daarnaast beschikt de Nexus 7 over een IPS display met een hoge helderheid en heeft de tablet de tablet met 32GB voldoende opslaggeheugen om al je boeken kwijt te kunnen. Deze boeken kun je downloaden via diverse applicatie die in de Google Play Store te vinden zijn. Het mooiste is dat de tablet je maar 249 euro kost.

Bekijk alle specificaties en de laagste prijzen op de productpagina van de Google Nexus 7 of lees onze uitgebreide review.

2. Apple iPad mini

De Apple iPad mini heeft een iets groter IPS display dan de Nexus 7 met een formaat van 7.9 inch. Echter ligt de resolutie met 1.024 bij 768 pixels iets lager en is ook de pixeldichtheid wat lager. Dat betekent echter niet dat teksten niet scherp weergegeven worden. Kijkend naar onze review is de iPad mini door het formaat, de 4:# beeldverhouding, het lichte gewicht en het display van goede kwaliteit een aanrader voor het lezen van boeken. Daarbij heb je met de iPad mini toegang tot de grote iBooks bibliotheek van Apple, naast andere eBook applicaties die je in de App Store kunt vinden. Je betaalt voor de iPad mini echter wel wat meer dan voor de andere twee tablets in dit artikel. De 16GB variant heeft een prijs van 329 euro.

Bekijk alle specificaties en de laagste prijzen op de productpagina van de Apple iPad Mini of lees onze uitgebreide review.

3. Samsung Galaxy Tab 2 (7.0)

De Samsung Galaxy Tab 2 (7.0) is een zeer lichte en mobiele 7 inch tablet die goed in de hand ligt. De tablet heeft mindere specificaties dan de Nexus 7 maar voor het lezen van boeken is niet veel rekenkracht nodig. De resolutie van de tablet ligt met 1.024 bij 600 pixels lager dan op de Nexus 7 maar de pixeldichtheid ligt hoger dan die van de iPad mini doordat de tablet een kleiner formaat display heeft. Dat is niet alles want met de Galaxy Tab 2 (7.0) krijg je toegang tot Samsung’s Readers Hub, een bibliotheek met een grote hoeveelheid digitale boeken. De Galaxy Tab 2 (7.0) heeft op het moment van schrijven een prijs van gemiddeld 229 euro. Hiervoor krijg je 8GB aan opslaggeheugen maar dit is, in tegenstelling tot de twee andere tablet uit te breiden middels een microSD card.

Bekijk alle specificaties en de laagste prijzen op de productpagina van de Samsung Galaxy Tab 2 (7.0) of lees onze uitgebreide review.

Meer informatie

Lees meer over het verschil tussen een e-reader en een tablet en de voor- en nadelen van beide producten met betrekking tot het lezen van boeken. Wil je toch een e-reader? Bekijk dan alle gelanceerde modellen in ons e-reader archief.

Voor de meest recente overzichten van de beste tablets kun je terecht in ons beste tablets archief.