‘Tablet staat ontwikkeling jonge kinderen in de weg’

17 april 2014 1 Minuut 0 Reacties
tablet-onderwijs

De tablet staat de ontwikkeling bij jonge kinderen in de weg. Dit verklaart orthopedagoog en spraaktaalpatholoog dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer in een interview met het Reformatorisch Dagblad. Goorhuis geeft de voorkeur aan spelletjes doen en voorlezen.

In het interview vertelt de professor te ‘gruwen’ van jonge kinderen die met een tablet spelen. ‘In het algemeen kun je zeggen dat kinderen daardoor minder contact hebben met opvoedende volwassenen. Ze worden langer aan hun lot overgelaten.’

Goorhuis ziet vooral een gevaar bij kinderen van 0 tot 6 jaar. ‘Ze ontwikkelen in die jaren hun grove en fijne motoriek. Een kind wil omrollen, zitten, lopen of staan en de wijde wereld in. Achter een tablet zitten is zo passief’, aldus de orthopedagoog.

Ze gaat zelfs zo ver dat ze het gebruik van een tablet helemaal afraadt voor kinderen in die leeftijdscategorie. Volgens Goorhuis laat iemand die zijn kind achter een tablet zet ‘het aan zijn lot over’. Ze gebruikt hiervoor zelfs de term ‘sociaal emotionele verwaarlozing’.

Ook over apps is ze beslist niet te spreken. ‘De apps bieden slechts een zeer vluchtige en oppervlakkige informatieverwerking. Daardoor leren kinderen zich niet meer te concentreren en zijn ze snel afgeleid. Jonge kinderen moeten dingen zien, horen, proeven en ruiken in de echte, driedimensionale wereld’, legt Goorhuis uit.

Dat er ook educatieve apps zijn maakt voor de orthopedagoog geen verschil. Die zijn gewoon ‘flauwekul’. ‘Kinderen leren niets uit het platte tweedimensionale vlak. Het stempel educatief is pure misleiding en alleen maar in het belang van de producent.’

Met deze uitspraken staat Goorhuis lijnrecht tegenover Maurice de Hond. Hij is met zijn zogenoemde Steve Jobs-scholen juist voorstander van het gebruik van tablets door jonge kinderen. Zijn methode, genaamd Onderwijs voor Nieuwe Tijd (O4NT), wordt inmiddels al op meer dan twintig scholen in Nederland toegepast.

Reacties (0)