Review: EZVIZ Mini Pano – wifi-camera met 360-gradenlens

21 april 2018 + 10 minuten 0 Reacties
ezviz-pano-mini-foto-10

Begin maart werd de EZVIZ Mini Pano aangekondigd. Dit is een wifi-camera met een 360-gradenlens, die je zowel op het plafond als op de muur kunt bevestigen. Is dit apparaat zijn verkoopadviesprijs van 169 euro waard of kun je beter kiezen voor een goedkoper model?

EZVIZ is geen onbekende binnen de markt voor smarthomebeveiligingcamera’s. Het bedrijf maakt al jaren verschillende soorten camera’s, die zijn bedoeld voor binnen- en buitengebruik. De EZVIZ Mini Pano gebruik je uitsluitend binnen en is voorzien van een rond, opmerkelijk design. Met de meegeleverde accessoires kun je bepalen of je de camera op het plafond of juist aan de muur hangt. De app biedt voor beide standen ondersteuning aan. Mocht je de stekker goed kunnen wegwerken, dan bepaal je dus zelf waar de camera hangt.

EZVIZ Mini Pano – design, inhoud en specs

De EZVIZ Mini Pano heeft de vorm van een bol. In het zwarte gedeelte op de achterkant zit een speaker, terwijl in het zwarte gedeelte op de voorkant een microfoon zit. Daardoor is het mogelijk om met iemand te praten, terwijl je zelf niet thuis bent. Aan de onderkant van de fisheyelens zit een kleine led-indicator, die verschillende dingen kan laten zien. Als je een blauw lampje ziet dat op een rustig tempo aan en uitgaat, dan is er niets aan de hand. Mocht er een rood, flikkerend licht te zien zijn, dan is er iets aan de hand.

Tegenover de speaker op de achterkant, aan de andere kant van het slot voor de houder, zit een micro-sd-kaartlezer. Daar kun je een kaartje in doen van maximaal 128 GB. Helaas is het zo dat je dat kaartje nog wel los moet kopen, aangezien EZVIZ die niet standaard mee levert. Boven de opening op de achterkant zit de resetknop, die je met een dun object kunt indrukken. helemaal aan de onderkant zit een micro-usb-aansluiting, waar je de stekker in moet doen. De EZVIZ Mini Pano heeft geen ingebouwde accu en heeft dus altijd stroom nodig.

Op het micro-sd-kaartje na, levert EZVIZ alle onderdelen die nodig zijn om de camera direct in gebruik te kunnen nemen (dat micro-sd-kaartje is overigens niet verplicht, maar maakt het gebruiken van de camera wel stukken beter). Zo zit er een basis, waarmee je de camera aan de muur of het plafond bevestigd, en een opzetstukje voor die basis in de doos. Ook krijg je schroeven en pluggen en een plaatje mee waar je de camera aan kunt bevestigen. Die schroeven zijn een mooie extra: daar hoef je dus niet over na te denken.

Aan boord van de EZVIZ Mini Pano zit een camera met een drie megapixel-sensor. Dit is een prima sensor voor simpel gebruik, maar levert wellicht niet de haarscherpe beelden op die je zou willen zien. De camera is uitgerust met een 360 graden panoramische functie waarmee je in feite elke hoek van de ruimte kunt bekijken. Daarnaast is er infraroodverlichting aanwezig, zodat je ook nog in het donker moet kunnen zien wat er in je huis gebeurt (of gebeurd is). Ook is het zo dat er ondersteuning is voor wifi op 2.4 en 5.0 GHz.

EZVIZ Mini Pano – installatie

Voordat je de EZVIZ Mini Pano volledig installeert, raden we je aan eerst wat plekken uit te proberen in huis. Zo kun je achterhalen wat de beste kijkhoek is voor het apparaat. Met de meegeleverde schroeven en pluggen dien je namelijk de camera op het plafond of aan de muur te bevestigen. Dat betekent dus dat je moet boren en dat vergt wat tijd en energie. Meer energie dan wanneer je een camera koopt met een voetje — maar aan de andere kan weet je zo wel zeker dat je camera niet verdwijnt of dat iemand onopgemerkt met de sd-kaart rommelt.

Het apparaat klaarmaken voor gebruik is gelukkig wel simpel gehouden. In het boekje staat een kort stappenplan dat je stap voor stapt volgt, totdat je bij de applicatie aankomt. Op een gegeven moment moet je de EZVIZ-applicatie downloaden (gratis uit Google Play en de App Store) en moet je daar de installatie afronden. Dit zijn allerlei stappen die voor zich spreken, voornamelijk ook omdat je het boekje kunt raadplegen wanneer je er even niet uitkomt. Vergeet overigens ook niet het wachtwoord van de versleuteling te veranderen!

EZVIZ Mini Pano – app

De app die je in combinatie met de EZVIZ Mini Pano gebruikt is behoorlijk uitgebreid, maar niet altijd even overzichtelijk. Dat heeft deels te maken met het feit dat er redelijk wat mogelijkheden zijn. Zo tref je op drie verschillende belangrijke instellingen aan. Het eerste scherm voor instellingen staan op de plek waar de app op opent en geeft je toegang tot je account, videoalbum en andere algemene instellingen. Wanneer je de camera opent, dan verschijnt er rechts een tandwielicoon in beeld, voor de instellingen van de(ze) camera.

En dan hebben we nog de instellingen die je snel kunt bereiken, die staan onderaan het (live) beeld. Enkele van de meest gebruikte functies, zoals het wisselen van camerastand, de tweeweg communicatie en modus voor direct opnemen, staan daar gepresenteerd. Wil je de camera op slaapstand zetten, dan kan dat op twee manieren. Via IFTTT (lees daar verderop meer over) en de instellingen van de camera (die je gebruikt). Helemaal onderaan dat scherm staat de optie, met de waarschuwing dat er dan natuurlijk niet gemonitord wordt.

In het instellingenmenu van de gebruikte camera staan alle opties overzichtelijk in beeld gebracht, met hier en daar nog een extra uitleg voor functies die misschien niet zo voor zich spreken. Wat is bijvoorbeeld IR-licht? Wat wordt er bedoeld met Audio? De app legt het met enkele woorden uit, waardoor je vrijwel altijd weet wat je precies aan het doen bent. Wil je naar je meldingen gaan, dan moet je weer uit het menu van de camera en teruggaan naar het overzicht. Daar treft je dan de meldingen, video’s en foto’s aan van de bewegingssensor.

EZVIZ Mini Pano – in gebruik

Hoewel je dus in principe meteen aan de slag kunt met de EZVIZ Mini Pano (dan laten we het gebrek aan het sd-kaartje even voor wat het is), missen we toch een ander handig onderdeel dat voor veel mensen handig kan zijn: een plateautje of staande basis waar de camera op neergezet kan worden. We kunnen ons voorstellen dat niet iedereen in de muur wil boren voordat de camera in gebruik kan worden genomen of dat het wenselijk is dat de camera ook eens op een andere plek in huis kan worden geplaatst.

Bovendien kwam we er ook al snel achter dat de draad van de stroomkabel relatief kort is en altijd in het zicht hangt wanneer je hem aan de muur of het plafond bevestigt. Natuurlijk kun je dat wegwerken met een kabelgoot, maar dat ziet er niet altijd mooi uit in huis. Zou je de camera in een winkel of andere retailplek gebruiken, of zelfs in een magazijn, dan is dat minder van belang. In een winkel zou je het snoer kunnen wegwerken in het plafond, bijvoorbeeld. Zoiets doe je niet snel in je eigen huis, want dat geeft alleen maar veel troep.

Het beste is echter om de camera op te hangen aan het plafond. Alleen dan krijg je een goed beeld van je omgeving, zonder dat het apparaat meteen opvalt. Dan moet je wel de kabel goed kunnen wegwerken natuurlijk. Die kabel is eigenlijk het grootste probleem van de camera, want die beperkt hem toch wel als het om de ophangplek gaat. Daarnaast is het zo dat die fisheyelens ervoor zorgt dat wanneer je hem aan de muur hangt, je de camera niet te hoog kunt installeren. Anders kijk je meer tegen het plafond aan dan direct in de ruimte.

Je zult de camera dus ergens op ooghoogte of nog iets lager moeten ophangen om je omgeving perfect in beeld te krijgen. Maar we kunnen ons voorstellen dat dat dan weer geen fijne plek is. Zo’n camera moet nou niet gaan opvallen, maar dat gebeurt dus wel als je hem aan de muur hangt. Wel zijn we te spreken over de beeldkwaliteit van de (live) feed. Met een sensor van drie megapixel hadden we geen hoge verwachtingen, maar de beelden zien er duidelijk en gedetailleerd uit. De resolutie van de Mini Pano bedraag 1.344 bij 1.344 pixels.

Verder is er nog wel een minpunt met betrekking tot de alarmnotificaties. Je kunt alleen de gevoeligheid van de bewegingssensor instellen en niet bepaalde gebieden in huis. Daardoor wordt vrijwel elke beweging dus meegenomen. Ook is het niet helemaal duidelijk hoeveel beweging de sensor oppakt als je de gevoeligheid aanpast, waardoor je dus mogelijk dagen bezig bent om de juiste gevoeligheid in te stellen. Daarnaast is er geen geluidssensor aanwezig, die je mogelijk als alternatief had kunnen gebruiken

EZVIZ Mini Pano – abonnement en opslag

Op moment van schrijven biedt EZVIZ niet de mogelijkheid aan bestanden in de cloud op te slaan of terug te kijken. Je kunt video’s en foto’s wel meteen terugzien binnen de app, dus doe je er goed aan te investeren in een micro-sd-kaart. Helaas wordt die kaart niet meegeleverd. De camera biedt ondersteuning aan voor kaarten tot 128 GB. Nu snappen we dat die kaartjes duur kunnen zijn; maar goedkopere modellen van andere merken leveren dus wel zo’n opslagkaart mee, waardoor we ons afvragen waarom EZVIZ hier niet gewoon voor gekozen heeft.

De video’s zijn niet alleen te bekijken op een smartphone of tablet, ook kun je ze op de computer of laptop terugkijken. Daarnaast is het mogelijk de beelden te bekijken op de EZVIZ NVR X3-videorecorder. Het is dus gelukkig niet zo dat er geen opties zijn, maar het kan wel ietwat gemakkelijker door bijvoorbeeld dus een micro-sd-kaart mee te leveren of cloudopties aan te bieden. In de Verenigde Staten biedt het merk die optie wel aan. Op dit moment werkt de fabrikant hard aan dezelfde dienst voor de Nederlandse markt.

EZVIZ Mini Pano – integratie

Daarnaast biedt de fabrikant in de Verenigde Staten ook de Amazon Alexa-integratie aan en kun je de opgenomen beelden terugzien op de Amazon Echo Show. Dat zijn aspecten die officieel dus niet in Nederland werken. Wat gelukkig wel werkt is de integratie met IFTTT. Zo kun je bijvoorbeeld je Wemo-schakelaar laten aangaan wanneer de camera beweging detecteert. Of de slaapmodus automatisch activeren wanneer je thuiskomt. Daarnaast kun je je Nest-thermostaat inschakelen op het moment dat de camera bewegingen ziet.

EZVIZ Mini Pano – conclusie

Al met al moeten we stellen dat de EZVIZ Mini Pano geen bijzondere of ontzettend handige beveiligingscamera voor in je smarthome is. Het apparaat heeft een opmerkelijk en dus geen onopvallend design, beschikt niet over een geluidssensor en heeft een te korte stekkerdraad om hem echt goed centraal te kunnen plaatsen. Bovendien zit er niet standaard een micro-sd-kaartje bij, waardoor je daar extra geld aan kwijt bent, en vinden we het jammer dat er niet als alternatief een voetje in de doos zit. Nu zit je per se vast aan één installatielocatie.

Daar tegenover staat wel een uitgebreide (maar zeker in het begin onoverzichtelijke) applicatie, waarmee je een hoop dingen kunt instellen. We missen het uitsluiten van gebieden in huis voor de bewegingssensor, maar die sensor kan wel op gevoeligheid worden ingesteld. Daarnaast is er ondersteuning voor het (nu nog) veel rustigere 5 GHz-kanaal in je wifi-netwerk (dat je router wel moet ondersteunen) en is er een relatief simpel installatieproces. De gemaakte beelden zien er scherp en gedetailleerd uit, ondanks de drie megapixel-sensor.

Als we alles bij elkaar optellen en kijken naar de ervaring die we hebben opgedaan met de EZVIZ Mini Pano, dan kunnen we ons niet aan de indruk onttrekken dat deze camera meer geschikt lijkt te zijn voor de retail (winkels), magazijn, horeca of soortgelijke plekken, dan in een smarthome. Daarvoor zitten er te veel haken en ogen aan — maar dan is het wel logischer dat je de camera aan het plafond hangt. De 170 euro is een nette prijs voor dit pakket, maar er zijn momenteel goedkopere en betere opties beschikbaar voor je smarthome.

7.0

• Ondersteuning voor 2,4 en 5 GHz
  • Gemakkelijk installatieproces