Review: Logi Circle camera – beveilig je smart home op afstand

25 mei 2016 + 10 minuten 1 Reacties
Logi Circle

In deze review kijken we naar de Logi Circle, een compacte camera waarmee je je huis of een specifieke ruimte op afstand kunt monitoren en dus beveiligen.

Wat is de Logi Circle?

De Logi Circle is een in november van 2015 gelanceerde ‘thuiscamera’ van het merk Logitech. Het kleine apparaat wordt door het bedrijf niet zozeer als camera voor de beveiliging van je huis in de markt gezet maar meer voor een camera waarmee mooie momenten nooit meer gemist hoeven worden. Wij zien het echter als een mooie combinatie van beiden; weten wat er in je huis gebeurt en altijd een mooi moment terug kunnen kijken.

De Logi Circle komt zonder uitgebreide gebruiksaanwijzing en voor het in gebruik nemen van de camera moet puur de Circle-app op je Android- of iOS-smartphone geïnstalleerd worden. De camera maakt vervolgens verbinding met je 2.4GHz of 5GHz netwerk en toont een live-stream van wat er in de ruimte plaatsvindt. Je kunt de camera ‘los’ gebruiken dankzij een accuduur van 3 uur (12 uur met energiebesparende modus) maar met lader (wat ook een magnetische standaard is) kun je de camera overal plaatsen zonder je zorgen te maken over de accuduur.

Logitech geeft elke gebruiker een gratis Circle Cloud-account waarin de stream voor de afgelopen 24 uur opgeslagen wordt. Alleen wanneer de camera bewegingen registreert wordt de opslagfunctie geactiveerd en wordt er van het moment (vlak voor en vlak erna) een korte clip gemaakt. Deze clip verschijnt als ‘activiteit’ in de tijdlijn van de camera en kan tot 24 uur teruggekeken worden. Individuele clips kun je ook downloaden, plus je kunt altijd een screenshot laten maken. Daarnaast is er een dagoverzicht beschikbaar waarmee je in sneltreinvaart kunt zien wat er die dag allemaal gebeurt is.

De camera heeft een groothoeklens van 135 graden en kan dus de meeste ruimten volledig in beeld brengen. Er is een zoom-functie waarmee je achtmaal kunt zoomen in opnamen of de live-stream. Ook beschikt de camera over een speaker en een microfoon waardoor er gesprekken gevoerd kunnen worden. Via je smartphone kun je iets roepen, wat te horen is in de ruimte waarin de camera staat. De persoon in die ruimte kan vervolgens terug praten.

De Logi Circle ligt in de winkels voor een prijs van 199 euro. Er is een zwarte en een witte variant beschikbaar.

Logi Circle – design

Design kunnen we wel aan Logitech overlaten. Het bedrijf heeft van de Logi Circle een compacte (zo groot als een tennisbal) en fraai ogende camera gemaakt. Het apparaatje ziet er heel simpel en strak uit, wat de minder technisch onderlegde mensen blij zal maken. De standaard is magnetisch waardoor je de camera er eenvoudig in klikt. De camera kan in de standaard 360 graden draaien waardoor je de standaard eigenlijk op elke manier kunt plaatsen of hangen. Middels een kabel van 3 meter wordt de lader met het stopcontact verbonden. Overigens is de magneet in de camera zelf zo sterk dat je de camera ook gewoon tegen een metalen oppervlak kunt ‘plakken’. Een handige optie wanneer je even je kind in de gaten wilt houden (het is de ideale babyfoon) of een ruimte wilt checken voor een paar uur.

Logi Circle – installatie

Zoals gezegd wordt de Logi Circle zonder uitgebreide gebruiksaanwijzing geleverd maar gelukkig is de installatie een fluitje van een cent. Je plaatst de camera op de gewenste positie, installeert de Circle-app wacht tot het lampje van de camera knippert en maakt middels Bluetooth verbinding. Vervolgens kun je de gegevens van je WiFi-netwerk invullen en is de camera actief. Maak een Circle Cloud-account aan en je kunt direct aan de slag. Een kind kan de was doen.

Logi Circle – gebruik

Aangezien er geen echte gebruiksaanwijzing is moet je de applicatie even leren kennen. De app biedt, wanneer je hem opent, een live-weergave van de ruimte waarin de camera staat. Rechts in beeld zie je ronde icons met ‘live’, de activiteiten erboven en het dagoverzicht eronder. De activiteiten zijn de geregistreerde bewegingen waar korte clips van gemaakt zijn. Deze clips zijn blauw wanneer ze nog niet bekeken zijn en grijs wanneer je ze bekeken hebt.

Elke clip is te bewaren op je smartphone of te delen via verschillende kanalen. Je kunt tot maximaal 24 uur terug, wat toch wel een beperking is, zeker wanneer je een weekend (of langer) van huis bent. We hadden graag de mogelijkheid gezien om dit (wellicht tegen betaling) te verlengen. Op de website van Logitech is wel te lezen dat deze optie binnenkort toegevoegd wordt. Het dagoverzicht is een leuke functie om in versneld tempo door de activiteiten van de dag te gaan. Binnen 30 seconden krijg je de belangrijkste gebeurtenissen te zien.

Linksonder op het scherm zien we de opties voor gesprekken en foto’s. Door op de camera te drukken wordt er direct een foto van het beeld genomen en opgeslagen in je galerij. Het gesprek-icoontje maakt het, wanneer ingedrukt, mogelijk iets te roepen via de camera. Aangezien geluid ook opgenomen wordt kun je direct iets terugzeggen wanneer je in de ruimte staat.

Het menu is van links naar binnen te vegen. In dit menu zijn alle opties voor de camera zichtbaar. Zo kun je, wanneer de camera is losgekoppeld van de lader, de besparingsmodus activeren om een langere batterijduur te behalen. Ook kun je het beeld 180 graden draaien wanneer je de camera bijvoorbeeld aan het plafond bevestigd hebt. Daarnaast zijn er opties voor het controleren op nieuwe firmware, het activeren of deactiveren van de speaker en microfoon, het activeren of deactiveren van de led-indicatoren, het zoomen en het instellen van de beeldkwaliteit. Je hebt de keuze uit een 360p-, 720p- en een 1080p-resolutie, waarvan de laatste natuurlijk het fraaist is. Maar, aangezien je ook via mobiel internet je stream kunt bekijken zal de 1080p-kwaliteit je meer data kosten. Voor in de nacht is er een speciale nachtmodus met infraroodlicht waarmee je ook in het donker duidelijk kunt zien wanneer er iets in de ruimte gebeurt.

Tot slot is het mogelijk om meldingen in te schakelen of uit te schakelen. Wanneer ingeschakeld krijg je elke keer dat er een activiteit plaatsvindt een notificatie op je smartphone. Dit is handig wanneer je de camera als babyfoon gebruikt of gewoon direct wilt weten wanneer er wat gebeurt in de ruimte. Deactiveer je de notificaties dan worden er nog altijd activiteiten aangemaakt maar moet je de app openen om te kijken of er iets gebeurd is.

Een nadeel is dat de camera niet toegankelijk is via andere apparaten dan je smartphone(s) of tablet(s). Je kunt niet via je computer naar de stream kijken of door de activiteiten bladeren. Alleen op apparaten waarop de applicatie geïnstalleerd kan worden is dit mogelijk. Daarbij moeten die apparaten ook nog eens van vrij recente software voorzien zijn, zoals op de website van Logitech te lezen is;

Het enige wat u nodig heeft is de Logi Circle-app en een compatibel Android- of iOS-apparaat (Android 4.4 of nieuwer met Bluetooth Smart Ready of iOS 8.0 of nieuwer met iPhone 4s of nieuwer, iPad mini of nieuwer, iPad 3 of nieuwer, iPod touch (5e generatie) of nieuwer).

De Logi Circle is overigens niet weerbestendig, mocht je denken aan een plaatsing buitenshuis. De camera is echt bedoeld voor gebruik in huis. Wel kun je meerdere camera door het hele huis (of op andere locaties) hangen en die via hetzelfde account bekijken. Je kunt dus je eigen beveiligingsnetwerk aanmaken.

En hoe zit het dan met de beveiliging van die stream waarmee je je huis kunt bekijken? Dat is een vraag die mijn vriendin me direct stelde want je video is toch via het internet beschikbaar. Wat dit betreft moeten we Logitech op het woord geloven en dankzij encryptie moeten wij de enige zijn die de stream kunnen bekijken;

Logitech heeft verschillende stappen genomen om de bescherming van gebruikers te waarborgen, zoals het gebruik van de Advanced Encryption Standard (AES) en meerlagige beveiliging om de videostream van elke gebruiker te beveiligen. Bovendien houdt Logitech zich aan zeer hoge industrienormen voor het opslaan en beschermen van video-inhoud. Elke account heeft zijn eigen privécloud via de Logi Circle-cloudservices en wordt beschermd door een accountwachtwoord.

Logi Circle – kwaliteit

Maar, hoe presteert die Logi Circle nu precies? Kort gezegd zijn we onder de indruk van de kwaliteit van het apparaatje. De videostream is, zeker in 1080p-resolutie, opvallend scherp en helder. Details zijn goed te zien en dankzij de 135 graden hoek is de hele huiskamer (in ons geval) te zien. Wanneer je gaat zoomen (in clips of live) gaat de beeldkwaliteit echter snel achteruit maar deze functie hebben we nauwelijks tot niet gebruikt. Een gezicht op afstand krijg je niet scherp in beeld wanneer je gaat zoomen maar even checken of de oven nog aanstaat kan wel. De nachtmodus geeft overigens ook een prima beeld en wordt automatisch ingeschakeld wanneer het donker is. De infraroodverlichting zorgt ervoor dat je een gedetailleerd beeld van de ruimte krijgt.

De audiokwaliteit is redelijk. Wanneer je wat enthousiast praat in je smartphone dan kan het onverstaanbaar overkomen dus rustig praten is aan te raden. De microfoon van de camera zelf is vrij gevoelig waardoor alles in de ruimte (en ook deels daarbuiten) opgevangen wordt. Het is geen ideale intercom voor lange gesprekken maar je hoort wat er gebeurt en kunt even een boodschap aan je kunt of huisdier doorgeven.

Het registreren van bewegingen is een belangrijk onderdeel van de Logi Circle en speciaal hiervoor heeft Logitech een eigen algoritme ontwikkeld. Wanneer er een beweging plaatsvindt wordt er een activiteit aangemaakt maar de camera leert ook van je gewoonten. Lig je bijvoorbeeld op de bank dan wordt het gaan liggen als activiteit geregistreerd maar vervolgens worden kleine bewegingen genegeerd. Sta je weer op van de bank dan wordt dit gezien als nieuwe activiteit. Wij hebben ook een nacht in de huiskamer moeten slapen door de komst van een nieuw bed en daaruit bleek ook dat alleen bij grote bewegingen een activiteit aangemaakt wordt. De camera ‘weet’ dat je slaapt en ziet dus niet elke minuscule beweging als activiteit. We hebben ook geen belangrijke activiteiten in het overzicht gemist en dus kunnen we zeggen dat de camera netjes bijhoudt wanneer er daadwerkelijk iets gebeurt. Ook is de verbinding zeer stabiel; we hebben geen enkele keer de melding gehad dat de camera offline was of is geweest.

Logi Circle – conclusie

In eerste instantie is het even wennen dat er continu een camera op je gericht staat, zeker voor mensen die niks met tech hebben. Maar, het heeft na even wennen zeker zijn voordelen. Even terugkijken waar ik die portemonnee gelegd heb was één van de situaties waarin de camera zeer welkom was. Ook geeft het een veiliger gevoel dat je direct weet wanneer er iets in huis gebeurt als je er niet bent. Het is jammer dat je op dit moment maar 24 uur terug kunt kijken, dat haalt toch een belangrijk deel van de beveiligingsfunctie onderuit. Maar, Logitech zegt dat er aan de mogelijkheden gewerkt wordt. Ook is er nog geen desktoptoepassing beschikbaar maar ook daar wordt aan gewerkt. Er zijn voldoende toepassingen voor de Logi Circle, waaronder beveiliging, als babyfoon, als reminder (portemonnee kwijt) en als back-up voor mooie momenten. Het is een fraaie camera die ondanks zijn huidige beperkingen gezien kan worden als een leuke, bruikbare en interactieve gadget.

8.0

• Eenvoudig in gebruik
  • Veel toepassingen