Review: Panasonic TX-L47ET5 (ET5 serie) 3D LCD TV

22 april 2012 + 10 minuten 2 Reacties
Panasonic-ET5

Panasonic is altijd groot voorstander geweest van de actieve 3D techniek en dat is nog steeds te zien in de 2012 plasma en LCD line-up. Maar, toch is het niet alleen actief 3D meer wat Panasonic voert. In 2012 introduceert Panasonic namelijk haar eerste passieve 3D TV's in de vorm van de ET5 serie.

De ET5 serie is qua specificaties niet een van de high-end LCD TV series van Panasonic, zoals de WT50 en DT50 series, maar biedt nog steeds heel wat features en functies voor een aantrekkelijke prijs. De belangrijkste feature is de passieve 3D weergave, iets wat we niet eerder bij modellen van Panasonic zagen. De passieve 3D techniek moet zorgen voor een comfortabelere 3D ervaring zonder flikkerende beelden en biedt goedkope en lichte 3D brillen. Je krijgt van Panasonic dan ook vier 3D brillen bij deze TV geleverd. Het verschil tussen actief en passief 3D wordt in dit artikel uitgelegd.

Panasonic ET5 – specificaties

De topserie wat betreft de LCD TV’s van Panasonic is de WT50 serie . Daaronder vinden we de DT50 serie en de ET50 serie. Al deze modellen beschikken over actief 3D met actieve 3D brillen. Een stapje lager dan de ET50 serie vinden we de ET5 serie met passief 3D. Ten opzichte van de ET50 serie zijn er behalve de 3D techniek niet bijzonder veel belangrijke verschillen tussen beide modellen. Beide modellen beschikken over een IPS LED paneel met Edge Lit LED achtergrondverlichting, Full HD weergave, vier HDMI aansluitingen, toegang tot het Viera Connect Smart TV platform, drie USB poorten, ingebouwd Wifi en een web browser.

De verschillen tussen de ET50 en ET5 serie zijn onder meer de 800Hz (ET50) versus de 300Hz (ET5) framerate, het ontbreken van een ingebouwde subwoofer op de ET5 serie en het ontbreken van de SD card en USB HDD opnamemogelijkheid. Voor de rest zijn beide series behoorlijk aan elkaar gewaagd, maar natuurlijk alleen op het gebied van 2D. De 3D ervaring is, zoals in onderstaande review duidelijk wordt, geheel anders.

De ET5 serie is te koop in een 32 inch, 37 inch, 42 inch, 47 inch en 55 inch variant. Voor deze review heb ik de 47 inch variant getest maar de specificaties en features zijn voor alle modellen hetzelfde.

Meer informatie over de 2012 Panasonic LCD TV line-up met actief 3D weergave vind je in dit artikel.

Panasonic ET5 – design

Het design van de ET5 serie is niet heel erg boeiend. Ja, het is een verbetering ten opzichte van sommige modellen van vorig jaar maar als je op zoek bent naar een slanke TV die als kunstwerk aan de muur hangt ben je hier bij het verkeerde adres. Het frame rondom het display is wat aan de dikke kant en de grijze kleur is naar mijn idee niet echt een kleur waar de meeste mensen op zitten te wachten. Rondom het display heeft Panasonic nog een doorzichtige dunne rand gemonteerd wat het totaalplaatje net iets eleganter maakt. Al met al dus niet heel speciaal maar daar lig ik niet snel wakker van. Wel heeft Panasonic eindelijk de meeste aansluitingen naar de zijkant of naar onderen gericht zodat montage aan de muur zonder problemen verloopt.

De afstandsbediening is op het eerste gezicht niet echt veranderd ten opzichte van voorgaande jaren maar toch heeft Panasonic er wat energie in gestoken. Zo zijn er wat knoppen van positie veranderd en ook kun je nu in het donker de belangrijkste knoppen terugvinden door een achtergrondverlichting. Toch voelt de afstandsbediening nog steeds wat goedkoop aan. Aan de andere kant, je kunt tegenwoordig ook gewoon een applicatie op je smartphone installeren om de TV te bedienen.

Panasonic ET5 – gebruiksgemak

De menu’s van de ET5 serie zijn intuïtief en duidelijk waardoor de TV snel en eenvoudig in te stellen is. De algemene interface komt ietwat verouderd over in vergelijking met andere TV’s op de markt maar de bediening verloopt verder vlekkeloos. Op de afstandsbediening zijn wat knoppen verdwenen waardoor je meer met het menu zult moeten werken maar ook dit vormt geen probleem.

Qua beeldkwaliteit kun je in het basismenu verschillende instellingen doorvoeren, zoals contrast, scherpte, helderheid en P-NR. Verder kun je terecht in het geavanceerde menu voor instellingen als witbalans, IFC (Intelligent Frame Creation) en gamma. Over het algemeen biedt de True Cinema modus uit de doos de beste beeldkwaliteit. Gebruik deze modus dan ook wanneer je zelf niet teveel met de instellingen wilt rommelen.

Panasonic ET5 – features

De twee belangrijkste features van de ET5 serie zijn de passieve 3D techniek en het Viera Connect Smart TV platform. Op de 3D weergave kom ik onder het kopje beeldkwaliteit terug maar het Smart TV platform bespreek ik hier kort. Panasonic heeft het Smart TV platform vorig jaar omgedoopt tot Viera Connect en is onderdeel van het Smart Viera idee van de fabrikant. Dit houdt in dat Panasonic de TV meer en meer het middelpunt van het dagelijks leven wil laten zijn. Dit moet gebeuren middels een grote hoeveelheid applicaties, integratie met andere (mobiele) producten binnen je thuisnetwerk en het kunnen bedienen van je TV middels je smartphone of tablet.

Het Viera Connect platform heb ik in de review van de Panasonic ST50 plasma TV serie al besproken en ik zal er dan ook niet al teveel woorden aal vuilmaken. Het is gewoon nog niet wat het zou moeten zijn. De portal ziet er aardig uit maar haalt het niet bij de interface van onder meer Samsung en LG. Ook de hoeveelheid applicaties laat te wensen over, vooral als je kijkt wat er lokaal voor de Nederlander beschikbaar is. Het is al met al gewoon nog te simpel en te minimaal om op dt gebied de concurrentie aan te kunnen gaan met Samsung of LG.

De browser is ook niet bijzonder. Een aantal sites, waaronder deze website, wordt niet goed weergegeven en daarbij wordt ook Flash nog steeds niet ondersteund. De navigatie gaat via de afstandsbediening zeer moeizaam waardoor de browser-ervaring in zijn totaliteit tegenvalt. Ja, het is leuk om even een website op te roepen om iets te laten zien maar het is geen feature die je snel dagelijks zult gebruiken.

De integratie met andere apparatuur binnen je thuisnetwerk verloopt zonder problemen. Je kunt eenvoudig middels een intuïtieve interface verbinding maken met bijvoorbeeld je PC en vervolgens bestanden naar de TV laten streamen. Groot voordeel is de ingebouwde Wifi module waardoor je geen kabels hoeft te leggen over een dongle hoeft aan te sluiten. Mocht je bestanden op een USB stick of een SD card hebben staan kun je deze afspelen door ze aan te sluiten op de TV. De TV ondersteunt onder meer AVCHD 3D/Progressief, SD-VIDEO, MotionJPEG (Lumix), DivXPlusHD, WMV, MKV, AVI, MP4, MOV, MP3, AAC, WMA Pro en FLAC bestanden.

Panasonic ET5 – beeldkwaliteit

De ET5 serie beschikt over aardig wat interessante specificaties als het op het beeld aankomt. Zo krijgt je een IPS LED paneel met Edge Lit LED achtergrondverlichting en Brilliant Contrast. Maar, haalt de beeldkwaliteit het ook bij de betere LCD modellen op de markt?

Om te beginnen heb ik heel wat SD content bekeken op de TV en helaas was dit ook meteen een tegenvaller. De beeldkwaliteit is niet slecht maar het lijkt alsof er een waas over het beeld ligt. Panasonic staat bekend om de goede processors voor upscaling van SD beelden maar dat komt er bij de ET5 serie niet echt uit. De scherpte ontbreekt en ook kleuren missen wat dynamiek. Ik weet niet of het aan het passief 3D systeem ligt (het polarisatiefilter op het display) maar de resolutie van SD 2D materiaal oogt net wat lager dan dat het zou moeten zijn. Je ziet simpel gezegd horizontale lijnen opduiken. Daarbij moet ik wel zeggen dat het ook aan de bron ligt. Bij SD uitzendingen valt dit eerder op dan bij een goede 2D DVD. Maar, het blijft duidelijk dat de SD weergave gewoon niet optimaal is.

Ik begon me dan ook zorgen te maken over de HD weergave maar gelukkig viel dit 100 procent mee. De weergave van HD uitzendingen en HD materiaal van Blu-ray is een genot om naar te kijken. Hier is er absoluut geen sprake van een lagere resolutie of een waas over het beeld. Kleuren worden natuurlijk weergegeven, het contrast is hoog en details worden haarfijn weergegeven. De zwartwaarden zijn een stuk minder dan de betere plasma en LCD TV’s maar dit is ook het enige wat ik graag verbeterd zou willen zien aan de HD weergave. Wel is het aan te raden dit IFC functie zo minimaal mogelijk te zetten aangezien dit naar mijn idee zorgt voor onnatuurlijke bewegingen en het verlies van het ‘film-effect’.

3D weergave

De 3D weergave is een punt waar ik veel aandacht aan besteed heb. Het is de eerste passieve 3D TV van Panasonic maar dit model moet met de sterke concurrentie van onder meer LG en Philips wel gelijk aan de verwachtingen voldoen. Volgens Panasonic is de vraag naar passief 3D zo groot dat men wel een passieve 3D TV op de markt moest brengen. Toch geeft de fabrikant aan dat actief 3D de voorkeur blijft hebben omdat dit voor een betere 3D ervaring zorgt. De ET5 serie is dus eigenlijk puur een ‘market pleaser’.

Het paneel is gemaakt door concurrent LG en is dan ook voorzien van een polarisatiefilter. Je krijgt vier lichte 3D brillen meegeleverd en kunt een extra bril voor een paar euro aanschaffen. Deze brillen zijn ook daadwerkelijk een stuk comfortabeler dan actieve 3D brillen. Ze zijn lichter, hebben geen last van rare zoom geluiden omdat ze passief zijn en zorgen voor minder (tot geen) flikkering in het beeld. Wat mij betreft zijn de 3D brillen dus zeker een groot pluspunt. Maar, is de 3D ervaring dan ook beter?

Het antwoord blijft hier naar mijn idee toch ‘nee’ op. Ik heb echt geprobeerd de beeldkwaliteit zonder vooroordelen of te kritische blik te beoordelen, maar het haalt het gewoon niet bij actief 3D. De horizontale lijnen zijn vrij snel zichtbaar, zeker wanneer je zo’n 3 meter van de TV zit. Ga je op een afstand van 5 meter zitten dan ervaar je dit al stukken minder. Maar, 5 meter is naar mijn idee erg veel wanneer je graag een filmpje kijkt. Door de zichtbare horizontale lijnen komt de resolutie ook als laag over en is het hele beeld ‘soft’. Dit is en blijft een nadeel van passief 3D. Afgezien van dat is de ervaring absoluut comfortabeler en raken je ogen nooit vermoeid bij het kijken naar 3D materiaal, maar heb je dit er voor over?

Afgezien van de resolutie is de diepte van 3D content zeer indrukwekkend. Objecten lijken zelfs net wat meer op je af te komen dan bij een actieve 3D TV. Het algemene 3D beeld is zeer dynamisch en levendig. Tot mijn verbazing was er ook aardig wat crosstalk zichtbaar. Ik ging er eigenlijk vanuit dat passieve 3D TV’s dit probleem verder teruggebracht hadden dan actieve 3D TV’s maar helaas deze ET5 serie niet. Het is niet altijd zichtbaar maar wel meer zichtbaar dan bijvoorbeeld bij de Panasonic ST50 serie of de Samsung ES8000 serie.

Gaming

Ook heb ik deze keer de PlayStation 3 eens aan de ET5 gekoppeld om de gaming-ervaring te testen. In Game modus is de input lag voldoende voor een goede game-ervaring maar presteren plasma modellen op dit vlak een stuk beter. Navraag bij Panasonic levert een input lag op van 30ms. De 3D weergave bij games is ook weer zeer indrukwekkend en doordat je wellicht dieper in een game zit dan in een film valt het gebrek aan resolutie wat minder op. Toch blijven bovenstaande problemen zichtbaar.

Kijkhoeken

De kijkhoeken van de ET5 serie zijn niet erg goed. Zodra je teveel van het midden afwijkt wordt het beeld snel donkerder en verliest het contrast. Een IPS paneel zou juist voor wijdere kijkhoeken moeten zorgen dus dit was wel een tegenvaller.

Panasonic ET5 – audiokwaliteit

De audiokwaliteit van de ET5 serie is matig. In vergelijking met de hogere modellen verlies je wat audiofeatures en dat is ook te merken. De audio wordt zonder dynamiek weergegeven en mist redelijk wat lage tonen. Daarbij lijkt het geluid bij een hoger volume snel te vervormen. Kortom, voor de betere audiokwaliteit raad ik aan een apart luidsprekersysteem of home cinema systeem aan te schaffen.

Panasonic ET5 – conclusie

De Panasonic ET5 serie is een gemiddelde TV wanneer het aankomt op SD weergave, een goede TV wanneer het aankomt op HD weergave, een gemiddelde TV wanneer het aankomt op 3D weergave en een gemiddelde TV wanneer het aankomt op features en functies. Daarbij is de prijs aantrekkelijk genoeg voor het gemiddelde budget.

Kijkend naar de algemene beeldkwaliteit presteert de Panasonic boven gemiddeld. De meeste consumenten beschikken inmiddels over een HD abonnement en Blu-ray films winnen aan populariteit. Als je vooral HD materiaal wilt bekijken is de ET5 serie dus een goede keuze. De kwaliteit komt niet in de buurt van Panasonic’s plasma modellen of Samsung’s high-end ES8000 serie maar kijkend naar de middenklasse LCD modellen van LG, Samsung en Sony is de ET5 een goed alternatief. Wat betreft 3D is het verhaal tweeledig. Aan de ene kant biedt de ET5 serie een zeer indrukwekkend 3D effect en een zeer comfortabele 3D ervaring maar aan de andere kant is de kwaliteit van dit beeld gewoon niet goed (genoeg). Dat is dus een afweging die je moet maken. Neem je de lagere resolutie en zichtbare horizontale lijnen voor lief dan is de ET5 een zeer geschikte TV voor 3D weergave.

8.0

• Verlies in resolutie bij passief 3D Gemiddelde SD weergave Minimaal uitgerust Smart TV platform __END__ Comfortabele 3D ervaring Aantrekkelijke prijs Goede HD weergave kwaliteit