Review: EZVIZ C6T – toegankelijke camera die prijs meer dan waard is

02 juni 2018 + 10 minuten 0 Reacties
ezviz-c6t-foto-0

De EZVIZ C6T is een gemakkelijk te installeren en instelbare wifi-camera voor in huis (of bijvoorbeeld een winkel), die privacy combineert met toegankelijk gebruik en een lage prijs. Voor een adviesverkoopprijs van 99 euro kun je dus al capabele beveiligingscamera in huis halen -- maar hoe bevalt de C6T?

Beveiligingscamera’s voor in huis heb je in allerlei soorten en maten. De vraag die je altijd bij jezelf moet neerleggen is: wat wil ik met zo’n product bereiken? Je hoeft niet de duurste camera van dit moment te kopen voor de beste beveiliging van je huis, want daar zitten mogelijk functies op die je helemaal niet wil gebruiken of nodig hebt. De EZVIZ C6T is door zijn relatief lage prijs van 99 euro in elk geval al direct een interessante optie, ook al heeft die op moment van schrijven nog geen cloudopslagdienst beschikbaar in Nederland.

EZVIZ C6T – design, inhoud en specs

De EZVIZ C6T is een bolvormige camera met een platte onderkant. Daardoor is het mogelijk de camera rechtop neer te zetten. Aan de onderkant zit ook nog een aansluiting voor wandmontage, waarvan alle benodigde onderdelen worden meegeleverd door de fabrikant. Op de achterkant zit een ethernetaansluiting en een opening voor de stroomkabel. Links en rechts zitten twee speakers, terwijl je aan de rechterkant verder ook een microfoon en de resetknop aantreft. Ook kun je achterin nog een micro-sd-kaartje stoppen.

Dat micro-sd-kaart wordt overigens niet meegeleverd. Dat kun je als een nadeel beschouwen, aangezien je nog een (flinke) investering moet doen om het apparaat volledig te kunnen gebruiken. Maar voor die 99 euro vergeven we het EZVIZ al snel, want je betaalt immers niet de hoofdprijs voor het product. De bovenkant van de camera is rust op een gemotoriseerde plaat waarmee de camera zelf kan draaien, wanneer die op beweging reageert. Het design van de camera is overigens simpel, maar doeltreffend gehouden.

EZVIZ C6T – installatie

Het installeren van deze camera gaat ontzettend snel. Omdat de camera gewoon op een plank of een bureau geplaatst kant worden, ben je niet verplicht gaten te boren in de muur, wat bijvoorbeeld wel bij de Mini Pano moet. Je volgt de korte instructies uit het boekje op, voegt de camera simpel en snel toe aan de app en past daarna het wachtwoord van de versleutelde opnames aan. Een kind kan de was doen. Vanaf het moment dat je de stekker in het stopcontact stopt, ben je waarschijnlijk vijf tot tien minuten bezig met de installatie.

EZVIZ C6T – app

EZVIZ gebruikt één app voor zijn camera’s. Deze app biedt behoorlijk wat mogelijkheden aan, maar kan, zeker in het begin, een beetje onoverzichtelijk aanvoelen. Je moet soms goed zoeken, wil je iets vinden. En dat kan te maken hebben met het feit dat je op drie verschillende plekken allerlei belangrijke instellingen aantreft. Echter, wanneer je meerdere camera’s van dezelfde fabrikant hebt geïnstalleerd en in gebruik hebt, dan lijkt de indeling wel logisch. Want sommige dingen gelden voor alle camera’s.

Wil je echter alleen de instellingen veranderen van de EZVIZ C6T, dan open je de camera door in het eerste venster van de app de camera te selecteren. Rechts bovenin tref je een tandwielicoon aan en daar kun je het één en ander veranderen. Mocht je echter snel wat dingen willen aanpassen, dan kun je dat doen door op de knoppen onder het (livestream) scherm te tappen. In tegenstelling tot de andere camera’s van het merk kun je deze wel snel in de slaapstand zetten; de optie wordt onder de live feed gepresenteerd. Echt ontzettend handig.

In het instellingenmenu van de gebruikte camera staan alle opties wel overzichtelijk in beeld, met hier en daar nog een extra uitleg voor functies die misschien niet zo voor zich spreken. Wat is bijvoorbeeld IR-licht? Wat wordt er bedoeld met Audio? De app legt het met enkele woorden uit, waardoor je vrijwel altijd weet wat je precies aan het doen bent. Wil je naar je meldingen gaan, dan moet je weer uit het menu van de camera en teruggaan naar het overzicht. Daar treft je dan de meldingen, video’s en foto’s aan van de beveiligingscamera.

Uniek aan deze camera is de mogelijkheid de lens handmatig te draaien. Dat kun je op twee manieren doen. Je kunt de EZVIZ C6T zo instellen dat die reageert op de bewegingen in huis en daar opnames van maakt (maar dat laatste kun je ook uitschakelen). Daarnaast is het mogelijk middels digitale bediening de lens handmatig te bedienen. Zo kun je omhoog, omlaag, naar links en naar rechts draaien om alles eens goed in beeld te krijgen. Wanneer je de C6T in slaapstand zet, gaat de lens omhoog het omhulsel in.

EZVIZ C6T – in gebruik

Voor beveiligingscamera’s (zowel binnen als buiten) geldt dat het soms lastig is om in te stellen wanneer ze ergens wel of niet op reageren. Sommige modellen presenteren een gebied waar ze op reageren, terwijl ze alles daaromheen negeren. Dat kan niet met de EZVIZ C6T, maar je kunt wel de gevoeligheid aanpassen, van nu tot zes. Daarmee voorkom je al een aantal onnodige notificaties, maar de vraag is dan of je ook niet dingen gaat missen die wel van belang zijn. Blijf dus, zeker in het begin, experimenteren met die bewegingssensor.

Handig om te weten: als je een laag getal instelt, dan is het kijkveld van de camera breed. Het hogere getal geeft aan dat je te maken hebt met een smaller gebied. Mocht je toch nog steeds te veel notificaties krijgen, omdat je bijvoorbeeld aan een drukke straat woont, dan kun je notificaties tijdelijk uitschakelen (of natuurlijk de camera in slaapstand zetten), waardoor je in die periode helemaal geen notificaties ontvangt. Verder is het fijn dat je het beeld van de camera later nog kunt omdraaien, mocht je hem op z’n kop aan het plafond hangen.

Wat verder een zeer handige functie is, is het gebruik van de kijkmodus waarmee je meerdere camerabeelden tegelijkertijd kunt bekijken. Zo hebben wij de EZVIZ Mini Pano ook nog staan (binnen) en de EZVIZ Husky Air (buiten), waardoor we dus in één oogopslag zowel binnen als buiten in de gaten kunnen houden. Door op het beeld van de camera te tappen binnen de app, krijg je dat beeld groter op je scherm te zien. Overigens: zelf aan de gemotoriseerde bovenkant draaien is niet verstandig: doe dat dus altijd via de applicatie.

De beelden die de EZVIZ C6T maakt zijn in full high definition en zijn behoorlijk scherp voor de twee megapixel-camera aan boord. Wat verder ook fijn is, is dat de camera links onderin de datum en tijd laat zien, ook in de opgenomen beelden die je later kunt terug bekijken. Wanneer je de beelden op een micro-sd-kaart zou opslaan, dan kun je die beelden zelf op de computer terugzien. Verder is het zo dat de speakers de stem helder en verstaanbaar doorgeven. Ook werkt de avondstand zeer prettig door de toevoeging van infrarood.

Een nadeel aan deze camera is dat die zich niet centreert na gebruik. Wanneer je hem uit de slaapstand haalt, dan valt op dat de camera vaak een andere positie aanneemt dan waar je hem hebt achtergelaten. Ook is er geen snelle manier om terug te gaan naar de positie in het midden (dat is waarschijnlijk de beste stand voor het overzicht van de kamer). Verder moet je er rekening mee houden dat de EZVIZ C6T niet automatisch terugkeert naar het midden wanneer die helemaal is gedraaid en dus ook niet kan reageren op bewegingen achter hem.

EZVIZ C6T – abonnement en opslag

In Nederland heb je vooralsnog geen toegang tot een cloudopslagdienst van EZVIZ, maar de communicatieafdeling heeft ons verzekerd dat er nog steeds hard aan gewerkt wordt. Je kunt nu dus geen bestanden opslaan of terugkijken in de cloud, maar dat kan wel in de app. Je doet er dus goed aan te investeren in een micro-sd-kaart (tot 128 GB), maar dat kan nog best een prijzige investering zijn. Er bestaan cameraproducten die wel met een micro-sd-kaart worden geleverd, dus dit is een punt waar je als consument extra alert op moet zijn.

De video’s zijn niet alleen te bekijken op een smartphone of tablet, ook kun je ze op de computer of laptop terugkijken. Daarnaast is het mogelijk de beelden te bekijken op de EZVIZ NVR X3-videorecorder. Het is dus gelukkig niet zo dat er geen opties zijn, maar het kan wel ietwat gemakkelijker door bijvoorbeeld dus een micro-sd-kaart mee te leveren of cloudopties aan te bieden. In de Verenigde Staten biedt het merk die optie wel aan; wij zullen echter nog even moeten wachten tot we toegang krijgen tot dezelfde, betaalde, dienst.

EZVIZ C6T – integratie

Daarnaast biedt de fabrikant in de Verenigde Staten ook de Amazon Alexa-integratie aan en kun je de opgenomen beelden terugzien op de Amazon Echo Show. Dat zijn aspecten die officieel dus niet in Nederland werken. Wat gelukkig wel werkt is de integratie met IFTTT. Zo kun je bijvoorbeeld je Wemo-schakelaar laten aangaan wanneer de camera beweging detecteert. Of de slaapmodus automatisch activeren wanneer je thuiskomt. Bovendien is de camera te gebruiken in combinatie met deur- en raamsensoren van dezelfde fabrikant.

EZVIZ C6T – conclusie

Je hoeft geen dure camera voor in huis te kopen om tevreden te zijn over de kwaliteit van de beelden en het aantal mogelijkheden. Als je op zoek bent naar een simpele camera die doet wat die moet doen, dan is de EZVIZ C6T een hartstikke fijn product waar iedereen mee aan de slag kan gaan. De opties spreken misschien niet allemaal voor zich wanneer je voor de eerste keer de applicatie opent, maar nadat je overal tenminste één keer op getapt hebt, moet het allemaal wel duidelijk zijn. Dan merk je pas hoeveel deze beveiligingscamera kan.

Naast beelden schieten in hoge kwaliteit (full hd) en geluid doorgeven in verstaanbare mate, is het namelijk ook zo dat de EZVIZ C6T automatisch op bewegingen kan reageren en z’n lens daar naartoe kan draaien. Het is misschien niet zo luxe als een echte 360-graden camera, maar de beelden zien er wel een stuk beter en minder vervormd uit. Het is jammer dat er (wederom) geen micro-sd-kaart wordt meegeleverd, maar voor de rest haal je voor die adviesprijs van 99 euro eigenlijk een compleet en toegankelijk pakket in huis.

8.5

• Camera draait automatisch
  • Heldere beeld- en geluidskwaliteit