Review: Polk Audio Magnifi Mini soundbar en subwoofer

02 augustus 2017 + 10 minuten 0 Reacties
polk-audio-magnifi-mini-foto-1

In deze recensie kijken we naar de kleine soundbar met draadloze subwoofer van Polk Audio, namelijk de Polk Audio Magnifi Mini. Deze soundbar heeft een prijs van rond de vierhonderd euro.

Polk Audio Magnifi Mini – design

De Polk Audio Magnifi Mini is een kleine soundbar voor onder de televisie. De soundbar is iets groter dan een bluetooth-speaker die ergens tussen de twee- en driehonderd euro kost. De voorkant en een gedeelte van de achterkant zijn bedekt met een zachte stof, terwijl de bovenkant van hard materiaal gemaakt is. Op die achterkant treffen we de aansluitingen aan, zoals de stroomkabelinvoer, de hdmi-aansluiting (met ARC), de aansluitingen voor een optische kabel en een audiokabel. Ook is er een usb-poort en een ethernetaansluiting.

Op de bovenkant van deze lage, maar brede soundbar zitten een aantal knoppen, die gemakkelijk te bereiken zijn. Van links naar rechts treffen we er de aan-uitknop aan, evenals de knoppen voor bluetooth, het wisselen van knoppen, de avondstand en het volume. Al deze functies zijn ook met de afstandsbediening te bedienen, maar het is fijn dat het ook op het apparaat zelf kan. Wanneer je de soundbar in gebruik neemt, verschijnt er een rood, onopvallend lampje aan de voorkant. Wanneer je het volume regelt, verschijnen er witte lampjes.

Het zal ongetwijfeld bewust zijn gedaan, maar het design van de Polk Audio Magnifi Mini is erg onopvallend. Er zijn geen opvallende elementen aanwezig, waardoor de speaker best goed in je opstelling kan verdwijnen. Dat zien we liever als een groot voordeel, omdat het de kijkervaring en het interieur niet in de weg zit. Tegelijkertijd is het zo dat dit design niet de vierhonderd euro uitstraalt die je ervoor moet neerleggen, maar omdat de soundbar de kijkervaring totaal niet in de weg zit, ook niet met z’n lampjes, tillen we daar niet al te zwaar aan.

We hadden graag hetzelfde willen zeggen over de meegeleverde, draadloze subwoofer. Maar helaas, dit blijkt een groot stuk plastic te zijn in een – het is persoonlijk – niet al te oogstrelend en wél opvallend design. De subwoofer is extreem licht voor een dergelijk product en is meer een doorn in het oog qua design. Op de achterkant van de subwoofer zit één aansluiting: voor de stekker. Voor de rest kun je hem handmatig synchroniseren met de soundbar, mocht dat nodig zijn, en kun je checken of ‘ie in standby-modus staat.

Polk Audio Magnifi Mini – specificaties

De Polk Audio Magnifi Mini beschikt over zes drivers: twee voor de hogere tonen en in totaal vier voor de tonen in het midden. Het is mogelijk geluid in surround sound af te spelen via het apparaat, vanwege die setup. Daarnaast wordt de set geleverd met een afstandsbediening, maar die heb je niet nodig. Je kunt ook de afstandsbediening van je televisie gebruiken, waardoor je niet opeens met een extra remote opgezadeld zit. Ook is er ondersteuning voor Google Cast aanwezig, wat in ons boekje altijd een pluspunt is.

Polk Audio Magnifi Mini – installatie

De Polk Audio Magnifi Mini installeren is een fluitje van een cent. Je pakt de subwoofer en de soundbar uit, pakt de stroomkabels en de hdmi-kabel erbij, stopt die stekkers op de plekken waar ze horen en je kunt meteen beginnen met luisteren. Het geluid afstellen is helaas niet mogelijk: je zult het moeten doen met de vooraf geïnstalleerde mogelijkheden, in de vorm van de presets voor Film, Sport, Muziek of de avondmodus. Wel kun je het niveau van de subwoofer instellen (maar er zijn niet heel veel mogelijkheden), en datzelfde geldt ook voor de spraak.

Polk Audio Magnifi Mini – gebruik

Wanneer je de soundbar hebt geïnstalleerd (dat is een kwestie van minuten), dan merk je ook meteen hoe snel de soundbar opgaat in het gebruik van je opstelling. Omdat de Polk Audio Magnifi Mini met je eigen afstandsbediening te gebruiken is (een aspect waar we niets voor hebben hoeven doen, dit werkte zonder dat we daarvoor iets moesten instellen), heb je ook geen tweede afstandsbediening nodig en kun je het apparaat dus aansturen met de remote die er al ligt. Dat helpt bij de ervaring, omdat de soundbar zo onderdeel wordt van de tv.

De soundbar heeft ook geen geheimen of moeilijk bereikbare instellingen. Je kunt een aantal (belangrijke) onderdelen bedienen met de knoppen bovenop de brede speaker, maar kunt daarvoor ook de meegeleverde afstandsbediening gebruiken. Daarmee wissel je razendsnel van audiobron – mocht je hem bijvoorbeeld even als bluetooth-speaker willen gebruiken – of van geluidsmodus. Het is een extreem simpele remote, waar je niet aan hoeft te wennen. Je drukt op de functie naar keuze en de soundbar reageert direct; niets moeilijks aan.

Wat wel jammer is, is dat er geen hdmi-invoerpoort aanwezig is. Dat betekent dat al het geluid via de tv naar de soundbar wordt gestuurd. Daar merk je in de praktijk niets van (bijvoorbeeld in de vorm van vertraging in het geluid, die is er namelijk niet), maar dat betekent ook direct dat er bijvoorbeeld geen ondersteuning is voor audio in hogere resolutie, gestuurd vanuit een mediaspeler, spelcomputer of blu-ray-speler. Maar goed, aan de andere kant moet je er wel rekening mee houden dat dit een ontzettend compacte soundbar is.

Zo speel je muziek af via Google Cast

Muziek afspelen via Google Cast, van een smart device naar een geschikte speaker, werkt heel simpel. Heb je het installatieproces doorlopen en geeft Google Home aan dat de speaker gereed is, dan kun je direct aan de slag. De onderstaande screenshots zijn gemaakt met Google Play Music, maar in principe werkt het voor alle Cast-apps. In beeld zie je een Cast-icoontje staan (middenin, onderin). Tap daar eenmaal op. Vervolgens kies je de speaker waar je naartoe wil casten. That’s it! Onderaan zie je nu dat de speaker is gekoppeld.

Polk Audio Magnifi Mini – audiokwaliteit

Een design hoef je niet altijd mooi te vinden om er toch goed van te kunnen genieten. Hoewel de soundbar onopvallend onder je televisie kan staan (al staat het wel een béétje apart bij een tv van 55-inch), kun je de subwoofer naast of achter de kast zetten, mocht je dat ding geen prettig gezicht vinden. Waar het bij een soundbar, groot en klein, op neerkomt, is de weergave van het geluid. Daar hebben we positieve en negatieve woorden voor, maar we beginnen positief. De basweergave is uitmuntend en geeft echt kracht aan content.

Of je nu een game speelt of een film of serie kijkt; de scene, omgeving of situatie komt veel imposanter over met de Polk Audio Magnifi Mini onder je televisie. Daar bedoelen we wel de spannende of dynamische scenes mee, waar een mooie baslaag onder gemonteerd is. Het is niet zo erg dat je ermee overladen wordt wanneer de game of film ineens een klap geeft en dat heeft onder meer te maken met de subtiele basweergave van de subwoofer. Die is op de achtergrond zeker aanwezig, maar komt nooit echt boven het geluid van de kleine soundbar uit.

Waar de Polk Audio Magnifi Mini echter de mist in gaat, is in de weergave van de midden en hogere tonen. Het is niet zo dat de soundbar deze tonen helemaal niet kan weergeven, maar we hebben we het idee dat ‘ie lagen overslaat. We speelden bijvoorbeeld Mario Kart 8 Deluxe met deze soundbar aan en misten bijvoorbeeld het geluid van naderende items op de achtergrond. Op dat moment realiseer je je pas hoeveel je leunt op het geluid bij zo’n snel en hectisch racespel als Mario Kart. Ook misten we enkele gitaarriffs in de soundtrack.

Het maakte overigens niet uit in welke stand we de soundbar hadden staan. Zowel Film als Muziek lieten deze klanken niet horen. En als we de Sportstand aan hadden staan, dan viel de bas juist een beetje weg en begon de boel schel te klinken. Die ervaring sijpelde over naar andere games, films en series, waardoor we al gauw de conclusie konden trekken dat de Polk Audio Magnifi Mini niet in staat is een heel breed geluidsspectrum te weergeven. Ja, je hoort wel hoge tonen en klanken uit het middensegment, maar de subtiele details vallen helaas weg.

Wat de soundbar wel goed doet, is het duidelijk kunnen weergeven van de gesprekken (en stemmen in films en series). De dialogen klinken ontzettend luid en duidelijk, echt een toevoeging aan de ervaring. Dat doet de soundbar zonder de andere geluidslagen op te blazen. Je kunt de audio van de stemmen ook zo inschakelen dat deze ontzettend verstaanbaar klinken, terwijl je de rest van het geluid zacht zet en naar de achtergrond beweegt. Maar soms klonken de stemmen wel een klein beetje ingepakt.

Polk Audio Magnifi Mini – conclusie

Een conclusie hangen aan de Polk Audio Magnifi Mini is een lastige taak. Aan de ene kant biedt de soundbar genoeg aansluitingsmogelijkheden, is er ondersteuning voor Google Cast, is de laagweergave ontzettend krachtig, zijn we te spreken over de stemboostfunctie en is de set ontzettend gemakkelijk in gebruik te nemen. Maar aan de andere kant wordt ons enthousiasme getemd door een niet al te beste weergave van het midden en hogere geluidssegment, waardoor het geluid soms dof en ingepakt klinkt.

En als het erop aankomt, dan kijken we uiteindelijk naar de weergave van het geluid. Omdat dat geluidsveld niet heel breed is en er teveel details wegvallen krijgt de soundbar niet de beste aanbeveling. Daar is ‘ie nu ook nog best duur voor. Daarnaast speelt het design van dit apparaat ook een rol in dat oordeel: hoewel de soundbar zelf onopvallend opgaat in je opstelling, is het de subwoofer die met zijn goedkope uiterlijk roet in het eten gooit. Deze soundbar is prima voor actievolle films en series waarin veel gesproken wordt. Maar ben je een fantieke gamer of iemand die veel muziek luistert, dan kun je hem het beste overslaan.

7.0

• Mooie basweergave
  • Genoeg mogelijkheden