Smarthome Beoordeling 8.5

Review: Blink Mini – betaalbare camera is toch verrassend compleet

27 juni 2020 + 10 minuten 0 Reacties
blink-mini-1-new

Enkele maanden geleden werd de Blink Mini aangekondigd. Deze kleine beveiligingscamera valt op door de lage prijs van 39,99 euro en lijkt toch een compleet pakket te bieden. In deze review nemen we de Blink Mini onder de loep.

Wat is het?

In 2017 nam Amazon de start-up Blink over. Blink stond toen bekend om de camera- en beveiligingssystemen en ontstond via een Kickstarter-campagne voor een slimme beveiligingscamera met ingebouwde bewegingssensor. De campagne werd een groot succes en het bedrijf haalde meer dan een miljoen dollar op. De interesse van Amazon werd gewekt en de grootmacht nam Blink vervolgens over. Ondanks de overname staat Blink voor een groot deel nog op eigen benen. Ze hebben een eigen app en maken tevens nog gebruik van de merknaam Blink, alhoewel de toevoeging ‘An Amazon company’ niet mag ontbreken. Het nieuwste product in het assortiment is de Blink Mini.

De Blink Mini is een compacte beveiligingscamera die filmt in 1080p, beschikt over nachtzicht, bewegingsdetectie en tweewegcommunicatie. Je maakt gebruik van de Blink Home Monitor-app en krijgt bij aanschaf (in Nederland) het Blink Plus-abonnement gratis tot en met 31 maart 2021. Dit pakket zorgt ervoor dat opnames van de camera in de cloud opgeslagen worden, zodat je deze op elk gewenst moment kunt terugkijken en beheren. Lokale opslag is op dit moment niet beschikbaar, maar daar komt verandering in. Vanaf 31 maart 2021 heb je namelijk de keuze om zelf verder te gaan met het abonnement (3 euro per maand of 30 euro per jaar) of te kiezen voor de aanschaf van een Blink Sync Module 2. Dit kleine apparaatje zorgt ervoor dat je beelden lokaal kunt opslaan. De Blink Sync Module 2 moet later dit jaar op de markt verschijnen met een adviesprijs van 39,99 euro en kan videobeelden opslaan van maximaal tien Blink Mini-camera’s.

Blink Mini

Design van de Blink Mini

Voor minder dan 40 euro moet er natuurlijk ergens op bezuinigd worden en dat wordt grotendeels op de bouwkwaliteit gedaan. Qua design is er niets mis met de Blink Mini. De compacte camera is een kleine en onopvallende kubus. Je kunt de camera dus gemakkelijk ergens neerzetten waar het niet zal opvallen in je interieur. Je kunt ook het voetje onder de camera gebruiken. Hierdoor kun je de hoek van de camera in 360 graden handmatig veranderen, maar het geheel wordt wel twee keer zo groot.

In de doos wordt verder een UK- en EU-stekker met kabel meegeleverd en schroeven om de camera ergens op te kunnen hangen. De camera moet dus in het stopcontact om te kunnen werken. Gelukkig is de kabel behoorlijk lang, zodat je redelijk flexibel kunt zijn in de plaatsing van dit model. De camera ziet er niet slecht uit, maar qua materialen is er gekozen voor hard plastic. De camera zelf is nog vrij degelijk qua bouwkwaliteit, maar de meegeleverde voet is van mindere kwaliteit. Het is goedkoop plastic en kraakt bij iedere aanraking. Van een afstandje valt dit niet op, maar het is duidelijk dat er voor deze prijs gekozen is om te bezuinigen op de bouwkwaliteit. Dat is natuurlijk niet erg, zolang de functies van de camera maar compleet zijn. En voor het grootste deel is dat gelukkig het geval.

Installatie en de Blink Home Monitor-app

Voor installatie download je de Blink Home Monitor-app uit de App Store of Google Play Store. Je maakt een account aan, scant de QR-code aan de achterkant van de camera, steekt de stekker van de camera in het stopcontact, voert je wifi-wachtwoord in en je bent klaar. Direct vanaf dat moment kun je vanuit het hoofdscherm kiezen om de beveiligingsfunctie te activeren (Armed) of deactiveren (Disarmed). Binnen een minuut had ik alle opties gevonden en eventuele gewenste wijzigingen doorgevoerd. De app is zeer sober, maar daardoor zeer overzichtelijk. Je vindt hier geen overbodige functies waardoor je door de bomen het bos niet meer ziet. Binnen een minuut is duidelijk welke optie je waar kunt vinden en dat is een groot compliment naar Blink toe. Iedereen kan hiermee aan de slag.

Start je de app op dan zie je in het midden het beeld van de camera met links op het venster de knop voor Live-view en rechts de optie om een foto te maken. Daaronder vind je de knoppen voor Disarmed en Armed. Ga je de deur uit, dan druk je op Armed om de beveiligingsfunctie aan te zetten. Kom je thuis, dan druk je op Disarmed om dit weer uit te zetten. Verder vind je onderaan nog een knop voor alle gemaakte opnames en daarnaast een knop voor Instellingen met betrekking tot je account.

Op het thuisdashboard vind je bovenaan nog een knop voor instellingen van de camera zelf. Hier kun je jouw camera een unieke naam geven, bewegingsdetectie, audio en nachtvisie aan- of uitzetten, instellen hoe lang er opgenomen moet worden per videoclip en de gevoeligheid bij bewegingsdetectie en IR kunnen ingesteld worden. Zeer uitgebreid is de optie voor bewegingszones. Middels 25 verschillende vlakken van het beeld wat je camera ziet kun je de bewegingsdetectie aan- of uitzetten. Zo kun je gemakkelijk langslopende huisdieren negeren, terwijl de camera wel op mensen zal blijven reageren.

Blink Mini in gebruik

Verlaat je het huis dan druk je op de knop ‘Armed’ om de beveiligingsfunctie aan te zetten. Aan de hand van jouw gekozen instellingen zal de camera een notificatie naar je smartphone sturen als er iets aan de hand is. Zodra je een notificatie ontvangt en je hierop klikt zal de Blink Home Monitor-app geopend worden. Het is dan een vreemde keuze dat je gebracht wordt naar het scherm van opnames, waar je de zojuist opgenomen video direct kunt terugkijken. Een betere optie zou zijn om naar de Live-view te gaan, zodat je direct live kunt kijken wat er aan de hand is terwijl de camera zelf ondertussen de beelden opslaat.

Een andere vreemde keuze is het feit dat je pas een notificatie krijgt als de video-opname helemaal is opgenomen. Stel je hebt ingesteld dat er bij calamiteiten een opname van twintig seconden gemaakt moet worden. De camera reageert snel en direct op beweging en neemt meteen op zodra er iemand in beeld loopt. Vervolgens wordt de video-opname van twintig seconden opgenomen en pas daarna krijg jij een notificatie. Het scherm van de opnames wordt dan geopend, waardoor jij eerst weer terug moet klikken naar je thuisscherm en dan op Live-view moet klikken om live-beelden te zien.

Blijkbaar is men er bij Blink ook achtergekomen dat dit niet helemaal logisch is. Daarom is er een nieuwe optie in de app verschenen met de naam ‘Early Notification’. Hierbij krijg je dus wel direct een notificatie bij calamiteiten en niet pas na het afronden van de opname. De functie is echter nog in de bĆØta-fase, maar ik ondervond geen problemen bij deze functie. Zorg dus dat je deze optie in de instellingen van de camera activeert.

Kijk je echter naar Live-beelden van de camera, dan kun je zien dat het met de kwaliteit van de beelden helemaal goed zit. De fish-eye lens heeft een grote kijkhoek, waardoor je een groot oppervlakte van de ruimte te zien krijgt. Ook bij nachtvisie zijn de beelden helder. Pluspunt gaat ook uit naar de audio, want zowel op de smartphone als op de camera is het geluid zeer goed te horen bij tweewegcommunicatie.

Blink heeft dus wat vreemde keuzes gemaakt als het aankomt op de app. De functie voor directe notificatie zit er nu gelukkig wel in, maar alsnog word je eerst naar de opname gebracht in plaats van naar de Live-view. Kun je hier mee leven, dan levert de Blink Mini wel goede kwaliteit. Je kunt veel opties aanpassen, beeld en geluid is goed en ook de app is zeer overzichtelijk. Uiteindelijk is dit een beveiligingscamera die indringers opneemt en je een notificatie stuurt. Er gaat geen alarm af en je kunt niet standaard knipperende lampen bij het detecteren van beweging instellen. Gelukkig biedt IFTTT uitkomst.

Amazon Alexa en IFTTT

Blink is onderdeel van Amazon en dat betekent dat Amazon Alexa ook ondersteund wordt. De Google Assistent ontbreekt dan uiteraard ook. Wel wordt IFTTT ondersteund. Hiermee kun je handige extra mogelijkheden creĆ«ren.Ā  Op dit moment zijn er al verschillende applets beschikbaar. Zo kun je dus geofencing mogelijk maken. Hierbij zal de camera automatisch de beveiligingsfunctie aanzetten zodra je het huis verlaat en de beveiliging weer uitzetten zodra je thuiskomt. Dit werkt via de gps op je smartphone. Overigens kun je dit ook instellen wanneer je eigen wifi-netwerk niet meer gevonden wordt of wanneer je je August Smart Lock op slot zet. In dit laatste geval zal de Blink Mini automatisch weer ‘Disarmen’ zodra je het slimme slot weer ontgrendeld. Ook kun je via IFTTT de Blink Mini verbinden met je Philips Hue-lampen (om bij het detecteren van beweging de lampen te laten knipperen) en kun je via een IFTTT-applet zelfs Google Assistent gebruiken om de beveiligingsfunctie op de camera in te schakelen. Uiteraard kun je ook zelf aan de slag om je eigen applets te maken.

De Blink Mini is een betaalbare en verrassend goede camera. Voor slechts 39,99 haal je een beveiligingscamera in huis die over veel verschillende opties beschikt. De camera beschikt over duidelijke beelden, goede nachtvisie en uitstekende tweewegcommunicatie. Ook de instelbare bewegingszones, betrouwbare opnames en de zeer overzichtelijke app dragen bij aan dit positieve oordeel. Het is alleen een vreemde keuze dat je bij een notificatie naar de genomen opname wordt gestuurd en niet naar de Live-view. Gelukkig kun je dit via een paar klikken toch bereiken. De toegevoegde ‘Early Notification’-functie zorgt ervoor dat je tevens snel en direct een notificatie krijgt toegestuurd als er iets aan de hand is in huis. En via IFTTT kun je zelf aan de slag om verdere mogelijkheden te vergroten. Blink bewijst met de Blink Mini dat een goede beveiligingscamera niet veel geld hoeft te kosten.

8.5
71VEryDkYKL._AC_SL1500_

Blink Mini

• Goede beeld- en geluidskwaliteit
  • Zeer betaalbaar
  • Instelbare bewegingszones
  • IFTTT breidt de mogelijkheden uit
  • Bouwkwaliteit van met name de voet kan beter
  • Notificatie stuurt je naar de opname en niet naar Live-view

Beoordeling Blink Mini

De Blink Mini is een betaalbare en verrassend goede camera. Voor slechts 39,99 haal je een beveiligingscamera in huis die over veel verschillende opties beschikt. De camera beschikt over duidelijke beelden, goede nachtvisie en uitstekende tweewegcommunicatie. Ook de instelbare bewegingszones, betrouwbare opnames en de zeer overzichtelijke app dragen bij aan dit positieve oordeel. Het is alleen een vreemde keuze dat je bij een notificatie naar de genomen opname wordt gestuurd en niet naar de Live-view. Gelukkig kun je dit via een paar klikken toch bereiken. De toegevoegde 'Early Notification'-functie zorgt ervoor dat je tevens snel en direct een notificatie krijgt toegestuurd als er iets aan de hand is in huis. En via IFTTT kun je zelf aan de slag om verdere mogelijkheden te vergroten. Blink bewijst met de Blink Mini dat een goede beveiligingscamera niet veel geld hoeft te kosten.